Ben alweer een tijd niet meer op het forum geweest, maar heb nu weer iets te melden
Na de perikelen met de slechte brandstof reed ik een tijdje zonder problemen. Tot afgelopen maandag.....
Ik had al eerder het idee dat ik wat vermogen aan het verliezen was. Eerst dacht ik dat het gewoon een kwestie van gewenning was geworden, maar toen ik bij een sprint verloor van een Sw*ft was de maat vol!!
Gelijk de codes uitelezen en wat bleek: de Lambda's en de EGR werkte niet (goed). Brandstof verbruik was inmiddels 1 op 4,5. Topsnelheid: 115Km/h
Probleem met de EGR bleek een kapotte klep te zijn. Bij een jap.sloperij een andere gehaald voor 15 euro, en de code was weg!
Voor de zekerheid nieuwe Lambda's besteld bij de probestore in de UK.
Deze zijn inmiddels onderweg.
Helaas maakte die EGR geen verschil met rijden...
Na de ontsteking, brandstof en lucht toevoer gecheckt te hebben wist ik het niet meer. De lambda's kunnen volgens mij niet zo'n groot verschil teweeg brengen.
Dus: op naar de Mazda garage. Een proefrit gemaakt met de monteur en hop, de brug op.
Daar bleek trouwens dat de linker aandrijfas-keerring lekte, maar dat terzijde.
De verdenking was dat de kat verstopt zat, maar omdat hij bloedheet was heb ik hem moeten laten staan om af te laten koelen.
Heb net een telefoontje gehad en ja hoor: kat verstopt en zo vet als bagger!! (bedankt Tinq, met z'n diesel-benzine)
Gelukkig had men nog een gebruikte liggen, zodoende dat zowel de kat als de lekkage nu verholpen gaan worden voor 375 euro.
Wel weer veel geld, maar dan kan ik ook weer eens winnen van die Sw*ft!
Tot zover weer even,
Gr. Bas