Verlies van vermogen

Voor alle overige technische vragen
Gebruikersavatar
MightyMike
Probe enthousiast
Berichten: 336
Lid geworden op: 17 Jan 2008, 19:32
Locatie: Den Helder, Noord Holland
Contact:

Verlies van vermogen

Berichtdoor MightyMike » 04 Feb 2008, 11:12

Heren,

Gister even gekeken of het mogelijk is om de klepseals te vervangen.
De nok as hebben we niet losgehad we ging gewoon even kijken.
Zooi er weer opgeschroefd en even een ridje gereden en er wat supercharger in gemikt tegen het roken.
En dat leek wat te helpen!
Ik merkte dat ik ineens veel minder power had dan voorheen.
Als ik plankte in zijn 2 gebeurde er eigenlijk geen ruk. Vanochtend naar me werk ik intrappen op de A7 en de car wilde niet harder dan 140/150. snap er niets van.

Valt me ook op dat ie stationair zowat 1500 toeren draaid en dat doet ie sinds ie van de garage terug is met de nieuwe uitlaat en andere olie 5/40

- bougies zijn laatst vervangen, kan het niet zijn zou je zeggen.
- luchtfilter? als deze vies is kan je die zelf cleanen?
- cat... tja typisch als dat het zou zijn, zo plotseling.

iemand ideeen hierover?

[edit]
heb net nog even onder de klep gekeken, zag dat de luchtinlaatpijp, bij het koppelpunt, een beetje speling had. Misschien door het losmaken van gister. (moet dat helemaal dicht zitten of zou ie nu valse lucht trekken?)

thanks
Mike
----------------------------------------------------

Afbeelding

Ford Probe 1994 2,5L v6 KLZE Black, Exedy koppeling, Cold air induction kit, Oil Catch Can Tank Protege 5

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: Verlies van vermogen

Berichtdoor ProbePower » 04 Feb 2008, 13:11

Als je blokkie koud is draait ie sowieso meer toeren... maar dat zou ongeveer 1200 toeren moeten zijn, stationair warm hoort hij op 650 te zitten...

Maar zal bij jou dan wel continu 1500 draaien... Je kunt proberen om het stationair af te stellen (een grote kruiskop bovenin je throttlebody)

Een verstopte kat verloopt geleidelijk... Het is niet zo dat je van de een op de andere dag in ene een hoop kracht mist... Of je moet een hoop roetvlokken hebben door verbrande olie die dan je kat blokkeren, het is mogelijk maar lijkt me sterk, je uitlaatgassen komen op den duur onder een hoge druk te staan waardoor je het er toch wel door heen perst... Je luchtfilter kun je eventueel proberen uit te blazen met perslucht (als je een herbruikbare hebt...)

Ik weet niet precies wat je met 'supercharger' bedoelt, maar het zal wel een of andere cleaner zijn...

Al met al vind ik het een beetje dubieus verhaal... Maar goed, dat hoort bij een Probe :D
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Gebruikersavatar
Petje
Probe addict
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 Jun 2007, 17:01
Locatie: Sint Hubert
Contact:

Re: Verlies van vermogen

Berichtdoor Petje » 04 Feb 2008, 13:18

Je luchtmassameter misschien gehemelt.
1989 Ford Fiësta 1.1L sold
1993 Ford Probe 24V, sold
1989 Ford Fiësta XR2i, sold
1992 Honda CRX, sold
2001 Chrysler Sebring 2.0 automaat, sold
1994 Ford Probe 24V GT, sold
2002 Seat Cordoba Cupra, sold
2002 Volkswagen Golf TDI
1999 Ford Cougar V6

Gebruikersavatar
MightyMike
Probe enthousiast
Berichten: 336
Lid geworden op: 17 Jan 2008, 19:32
Locatie: Den Helder, Noord Holland
Contact:

Re: Verlies van vermogen

Berichtdoor MightyMike » 04 Feb 2008, 14:28

hm, links naast je lucht filter zit een draaiknopje met 2 slangetjes.
Waar is dat voor?
----------------------------------------------------

Afbeelding

Ford Probe 1994 2,5L v6 KLZE Black, Exedy koppeling, Cold air induction kit, Oil Catch Can Tank Protege 5

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: Verlies van vermogen

Berichtdoor ProbePower » 04 Feb 2008, 14:32

Dat is geen draai knopje ;) dat is een afdichting van je vacuüm systeem... Je kunt hem er zo aftrekken... Ik garandeer geen positieve werking als je je motor start zonder die dop erop ;) want dan heb je namelijk een vacuüm lek :D

Als het goed is zul je ze ook achterop je blok tegen komen (tussen de vris-sen als het goed is, met een mitsubishi-logo erop)
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Gebruikersavatar
MightyMike
Probe enthousiast
Berichten: 336
Lid geworden op: 17 Jan 2008, 19:32
Locatie: Den Helder, Noord Holland
Contact:

Re: Verlies van vermogen

Berichtdoor MightyMike » 04 Feb 2008, 14:51

haha lol, ik draaien aan dat ding. (idd een mitsubishi)
Daar ontlucht je de boel dus mee?
dus -> Motor uit, dopje eraf, dopje erop en klaar?
Zal 't nu niet doen lijkt me niet nodig.

Rechtsonder op de foto, buitenbeeld, zit dat aansluitstuk voor je luchtfilter.
Er zit daar wat spelling in. Moet dat helemaal dicht?
----------------------------------------------------

Afbeelding

Ford Probe 1994 2,5L v6 KLZE Black, Exedy koppeling, Cold air induction kit, Oil Catch Can Tank Protege 5

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: Verlies van vermogen

Berichtdoor ProbePower » 04 Feb 2008, 15:16

Ontluchten is juist niet de bedoeling... Maar maakt niet uit... Het gaat erom dat dat dopje het vacuüm systeem afsluit (anders heb je geen vacuüm zodra je motor begint te zuigen aan je luchtinlaat). Als je het dopje eraf trekt terwijl de motor loopt heb je kans op een schommelend stationair omdat je dan de vacuüm in het systeem opheft. (je vris kleppen werken bijvoorbeeld ook op vacuüm... heb je geen vacuüm, doen dezen hun werk niet goed).

Speling is niet erg, zolang het maar lucht dicht is, want anders zou je luchtfilter zijn werk niet doen (er bestaat dan kans dat er vervuilde lucht buiten het filter om aangezogen word). Als er een opening tussen het filter en je massameter zit is er niets aan de hand (buiten de kans op vervuilde inlaatlucht), zit de opening ná je massameter (voor of in de bocht) trek je dus valse lucht... Maar dat zou resulteren tot een schommelend stationair (er komt meer lucht binnen dan er daadwerkelijk gemeten word door je massameter, dus de zuurstof-brandstofverhouding klopt niet).
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Gebruikersavatar
MightyMike
Probe enthousiast
Berichten: 336
Lid geworden op: 17 Jan 2008, 19:32
Locatie: Den Helder, Noord Holland
Contact:

Re: Verlies van vermogen

Berichtdoor MightyMike » 04 Feb 2008, 16:36

hehe newbie he..

hoe de fuck leg ik dat nou weer uit..
Dat aanzuigpunt dat op de radiator gemonteerd zit heeft een pijp die weer in de pijp van de filter gaat.
Daar zit gewoon ruimte tussen. kan em zowat lostrekken als ik zou willen.
Zit geen ring omheen ofzo. Dus dan werkt me inlaat niet optimaal omdat er al vanaf het filter lucht naar binnen wordt gezogen. Zit nog op me werk, zit er over te denken om het even dicht te tapen voordat ik naar huis ga.
----------------------------------------------------

Afbeelding

Ford Probe 1994 2,5L v6 KLZE Black, Exedy koppeling, Cold air induction kit, Oil Catch Can Tank Protege 5

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: Verlies van vermogen

Berichtdoor ProbePower » 04 Feb 2008, 17:30

Als het tussen je luchthapper en je filterbox zit is het geen probleem... Alle lucht die dan binnenkomt gaat door het filter èn door de massameter... Niets aan de hand dus...
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Gebruikersavatar
Coen
Slave of a probe
Berichten: 4914
Lid geworden op: 21 Okt 2004, 14:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re: Verlies van vermogen

Berichtdoor Coen » 04 Feb 2008, 18:20

Heej,

Zoals gezegt werdt moet je even je inlaatkanaal vanaf de maf naar het inlaatspruitstuk nakijken op een vacum lek, of die wel goed dicht zit dus...
Je hoort het wel sissen als je motor loopt, dat zou je hogere toerental kunnen verklaren...

Het vermogenverlies zou je kat kunnen zijn, ze hebben het spul allemaal losgehaald daar en aangezien normaal die bouten allemaal verroest zijn is er vast wel aardig aan geropt...
Mocht je kat toen al een beetje fragiel zijn geweest dankzij je olieverbruik zou er wat troep verder los zijn geraakt en op dit moment je pijp blokeren :wink:
Pleur hem eens op de krik en rammel eens goed aan die uitlaat en kat, als je het hoort rammelen weet je wel genoeg denk ik :wink:

Dat leuke dopje is zoals gezegt van je FPR solenoid...
Deze regelt dankzij signalen van dat stekkertje wat er aan vast zit het vacum (het vacum slangetje van je IM en van de solenoid naar de FPR (dat hoedje)) naar je FPR (fuel presure regulator) die op zijn beurt op die manier de benzinedruk aanpast...

Dat die pijp van je aanzuigpunt naar het filter los zit maakt dus niks uit, dat is nog ongemeten lucht ;-)
(SOLD) - 1992 - KLZE - KL36 - XS Headers - 2,5" Catback - 2,5" Testpipe - CM stage 3 - 9lb Fidanza - Carbon Airbox
- 50-35 kaw - 8mm TH - RR-inserts - 64mm TB - FPR - Xenon - Hei - (SOLD)

Afbeelding

Gebruikersavatar
MightyMike
Probe enthousiast
Berichten: 336
Lid geworden op: 17 Jan 2008, 19:32
Locatie: Den Helder, Noord Holland
Contact:

Re: Verlies van vermogen

Berichtdoor MightyMike » 04 Feb 2008, 18:37

zo net weer uit me werk thuis gekomen.
150 top.. lol leuk zo'n V6 :cry: optrekken lijkt ook nergens naar..

Thanks voor de uitleg! MAF = mass airflow regulator ofzo?
Ik heb idd ook het vermoeden dat er iets met de CAT is. weet het niet, maar het geluid lijkt ook wel anders. zo'n diep OEMMM geluid hehe.., alsof je een lekke uitlaat hebt, maar dan anders..
Aangezien midden en eind demper vervangen zijn zal het daar niet aan leggen zou je zeggen..blijft er nog 1 ding over he..
----------------------------------------------------

Afbeelding

Ford Probe 1994 2,5L v6 KLZE Black, Exedy koppeling, Cold air induction kit, Oil Catch Can Tank Protege 5

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: Verlies van vermogen

Berichtdoor ProbePower » 04 Feb 2008, 18:58

geen regulator... gewoon een sensor :D (Mass AirFlow sensor) deze meet hoeveel zuurstof er door die pijp naar binnen komt...
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Gebruikersavatar
Coen
Slave of a probe
Berichten: 4914
Lid geworden op: 21 Okt 2004, 14:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re: Verlies van vermogen

Berichtdoor Coen » 04 Feb 2008, 20:10

Luister eens, bij een goed verstopte kat blaast die ook aardig tussen de flensen door...
Denk dat je die richting op moet kijken...

En ik wil je niet ongerust stemmen ofzo maar mocht het je kat zijn is het niet verstandig er lang mee door te rijden...
De kapote onderdelen vliegen de uitlaat door...
Zou zonde zijn als je nieuwe uitlaatdelen verstopt raken...

Kijk ook je flexpipe even na, het stuk flexibele pijp (afzuigerslangidee) eens na tussen je kat en je spruitstukken, deze kunnen ook een aardige verstopping veroorzaken...

Dus...

Ik zou zeggen, trek je buurman aan de jas, zet die auto op de krik en draai die bouten eens los van die kat...
Waarschijnlijk zitten ze nou nog niet zo vast, zo gepiept :wink:
ps... wel een steuntje gebruiken voor je eigen veiligheid mocht de krik het begeven....
Paar biertjes erbij :mrgreen:
(SOLD) - 1992 - KLZE - KL36 - XS Headers - 2,5" Catback - 2,5" Testpipe - CM stage 3 - 9lb Fidanza - Carbon Airbox
- 50-35 kaw - 8mm TH - RR-inserts - 64mm TB - FPR - Xenon - Hei - (SOLD)

Afbeelding

Gebruikersavatar
MightyMike
Probe enthousiast
Berichten: 336
Lid geworden op: 17 Jan 2008, 19:32
Locatie: Den Helder, Noord Holland
Contact:

Re: Verlies van vermogen

Berichtdoor MightyMike » 04 Feb 2008, 22:20

tx m8, ga ik eerdaags is even roggelen!

cheers!
Mike
----------------------------------------------------

Afbeelding

Ford Probe 1994 2,5L v6 KLZE Black, Exedy koppeling, Cold air induction kit, Oil Catch Can Tank Protege 5

Gebruikersavatar
Angringo
Slave of a probe
Berichten: 3376
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 22:34
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Verlies van vermogen

Berichtdoor Angringo » 05 Feb 2008, 13:35

ja mike,,,stop met rijden kerel.
je gaat je kleppen verbranden als ie zijn uitlaatgassen niet goed uit kan laten.
check je cat idd,,
Afbeelding
-------------
Hola! ;-)
GT94 2.0 Jap FS Neon Winged Angel,Sensei 1 Front en Sides-PB Creations,R8 Leds
Titanium Tip, PSP ,Ipod Nano , Brocks et13, ALL JBL BABY!
MOEILIJKSTE PROBE OOIT!!! LOVE-HATE relationship!


Terug naar “Techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

 

 

cron