xenon

Voor alle overige technische vragen
Gebruikersavatar
Richard
Slave of a probe
Berichten: 4293
Lid geworden op: 02 Dec 2005, 20:57
Locatie: Meppel/Nijeveen
Contact:

xenon

Berichtdoor Richard » 01 Nov 2008, 09:56

even een vraag over inbouwen van xenon verlichting
zijn losse xenon lampen setten altijd in te bouwen in bestaande lampen waar dan eerst gewoon halogeen in zit?
dus met andere woorden, als ik een quad/angel eye set koop die voorzien zijn van halogeen verlichting, kan ik dat dan vervangen voor xenon verlichting?
ben nog niet helemaal thuis in dat xenon spul :mrgreen:
*97-PGT-2.5-V6*20x9J XXR 526*Custom Kitted*Custom Paint*Custom Quad Angel Eye Lights*Custom Dual Exhaust*Custom Enginebay*Custom Interior
*Custom ICE*AccuAir-E-Level AirRide*K-sport Air-Coilovers*K-Sport 14" BBK*Carbon Fiber Parts*Lambo-Doors*Heavily Under Construction!*
Afbeelding

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: xenon

Berichtdoor ProbePower » 01 Nov 2008, 14:08

De Xenon lampen passen er gewoon in... Als je H4 lampen hebt moet je dus ook H4 Xenon nemen... Heb je H7, dan...... spreekt voor zich ;)

Als je quad eye neemt zul je wel iets moeten gaan doen met de bedrading om het allemaal juist aan te sluiten. bv. Enkel dimlicht met dubbel grootlicht. Dubbel dimlicht mag namelijk niet...
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Gebruikersavatar
Richard
Slave of a probe
Berichten: 4293
Lid geworden op: 02 Dec 2005, 20:57
Locatie: Meppel/Nijeveen
Contact:

Re: xenon

Berichtdoor Richard » 01 Nov 2008, 15:19

wat bedoel je met enkel dimlicht en dubbel grootlicht?
*97-PGT-2.5-V6*20x9J XXR 526*Custom Kitted*Custom Paint*Custom Quad Angel Eye Lights*Custom Dual Exhaust*Custom Enginebay*Custom Interior
*Custom ICE*AccuAir-E-Level AirRide*K-sport Air-Coilovers*K-Sport 14" BBK*Carbon Fiber Parts*Lambo-Doors*Heavily Under Construction!*
Afbeelding

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: xenon

Berichtdoor ProbePower » 01 Nov 2008, 15:29

Ik neem aan dat als je quad eye neemt, dat je dan 2 lampen per koplamp neemt... Ander heb je geen 2x2 en dus ook geen quad (4)...

Dus als je normaal licht aan hebt (dimlicht) mag je maar 1 lamp aan hebben... met grootlicht is het toegestaan om ze dubbel te hebben...

Dus als je per koplamp 1 H4 bi-xenon neemt (dim- en grootlicht in 1) en een extra lamp voor grootlicht is dat gewoon toegestaan...

Je mag van oom agent namelijk maar 4 lampen aan hebben... dat zijn 2 stadslichten en 2 dimlichten... Bij 200 meter zicht of minder mag je je mistlampen aan hebben...

En als niemand er last van heeft mag je grootlicht aanzetten, maar hier mag je er 4 van hebben... Kijk maar naar de EU probe's, die hebben ook 4 grootlicht lampen... (2 in de koplampen en 2 onderin de bumper)
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Gebruikersavatar
Richard
Slave of a probe
Berichten: 4293
Lid geworden op: 02 Dec 2005, 20:57
Locatie: Meppel/Nijeveen
Contact:

Re: xenon

Berichtdoor Richard » 01 Nov 2008, 15:54

okok, dus als ik dus 4 lampen neem (quad) wat ik ook wil, en het is een set waar bijvoorbeeld 4 x de zelfde lamp in zit, laten we zeggen 4 x een H4 dimlicht, kan ik dan zeggen dat ik 2 x een bi-xenon er in stop en dan 2 x een gewoon xenon voor grootlicht.
maar dan begrijp ik alleen niet helemaal het verhaaltje over bi-xenon en xenon

bi-xenon is dus dimlicht en grootlicht in 1
xenon is alleen dimlicht? of alleen grootlicht?

want als ik dan voor 2 lampen v.d vier bi-xenon doe voor dim en grootlicht, wat moet er dan in voor de andere 2 voor alleen grootlicht?
*97-PGT-2.5-V6*20x9J XXR 526*Custom Kitted*Custom Paint*Custom Quad Angel Eye Lights*Custom Dual Exhaust*Custom Enginebay*Custom Interior
*Custom ICE*AccuAir-E-Level AirRide*K-sport Air-Coilovers*K-Sport 14" BBK*Carbon Fiber Parts*Lambo-Doors*Heavily Under Construction!*
Afbeelding

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: xenon

Berichtdoor ProbePower » 01 Nov 2008, 16:46

Wat je nodig hebt zijn 2 soorten behuizingen... 1 voor je normale H4 BiXenon lampen en 1 voor grootlicht... Hier kun je gewoon een H7 (xenon)lamp in duwen... Het gaat in feite om de spiegel die achterin de behuizing zit...

Ik weet niet of je wel eens iets gehoord hebt over een brandpunt van een lens? Een spiegel in een lamp is ook een lens door zijn vorm... Dat in combinatie met de lens werking van het glas kun je een hele goede lichtbundel krijgen...

Bij H4 schakel je tussen dim- en grootlicht door het licht punt te verplaatsen en zo onder een andere hoek in je spiegel te schijnen waardoor het brandpunt voor de auto veel verder ligt... Voor je 2e set lampen heb je dus een spiegel nodig die standaard al het brandpunt verder weg gooit waardoor je er een gewone lamp in kunt duwen... Dit kan een gewone H4 zijn maar ik meende dat H7 het meeste hiervoor gebruikt werd...
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Gebruikersavatar
Richard
Slave of a probe
Berichten: 4293
Lid geworden op: 02 Dec 2005, 20:57
Locatie: Meppel/Nijeveen
Contact:

Re: xenon

Berichtdoor Richard » 01 Nov 2008, 17:47

kan ik niet beter zeggen dat ik 1 set met low beam xenon haal, en 1 set met high beam xenon
dan heb ik toch geen bi-xenon nodig?
en dan gewoon zo maken dat de low beam aan blijft als de high beam ook aan gaat?
af mag dat weer niet...

das dan toch het zelfde idee als gewoon halogeen?
*97-PGT-2.5-V6*20x9J XXR 526*Custom Kitted*Custom Paint*Custom Quad Angel Eye Lights*Custom Dual Exhaust*Custom Enginebay*Custom Interior
*Custom ICE*AccuAir-E-Level AirRide*K-sport Air-Coilovers*K-Sport 14" BBK*Carbon Fiber Parts*Lambo-Doors*Heavily Under Construction!*
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: xenon

Berichtdoor Paul » 01 Nov 2008, 18:00

Yup, dat mag.
BMW E30 (83-91) principe.
Allebeide H1 fittingen.
Buitenste lampen dimlicht en binnenste lampen grootlicht.
En bij grootlicht blijft dan ook het dimlicht branden.
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
Richard
Slave of a probe
Berichten: 4293
Lid geworden op: 02 Dec 2005, 20:57
Locatie: Meppel/Nijeveen
Contact:

Re: xenon

Berichtdoor Richard » 01 Nov 2008, 18:21

hoe was het ook alweer? mag H9 nu wel of niet in NL en welke mogen eigelijk wel allemaal...?

en dan nog iets, als ik dus H7 low beam en H7 high beam setten heb, dan hoef ik er alleen maar 4 H7 xenon lampen in te doen?
of komt er meer bij kijken?
want lees hier en daar iets over ballast systemen, en wat is dat HID enzo
man wat klink ik hierin als een noob :(
*97-PGT-2.5-V6*20x9J XXR 526*Custom Kitted*Custom Paint*Custom Quad Angel Eye Lights*Custom Dual Exhaust*Custom Enginebay*Custom Interior
*Custom ICE*AccuAir-E-Level AirRide*K-sport Air-Coilovers*K-Sport 14" BBK*Carbon Fiber Parts*Lambo-Doors*Heavily Under Construction!*
Afbeelding

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: xenon

Berichtdoor ProbePower » 01 Nov 2008, 19:36

De Xenons werken op (ik meende) 2000 volt, de opstartspanning zit op 10.000 volt... De ballasts zorgen alleen maar dat jou 14 volt van de accu zo hoog komt... Ook zorgen de ballasts ervoor dat als je accu spanning dipt, het voltage voor de lampen gelijk blijft en wanneer deze te diep dipt (bij lage accuspanning) worden je lampen gewoon uitgeschakeld...

De ballasten worden via een relais direct op je accu aangesloten. Deze relais gaat ook 1 stekken op die normaal op je koplamp zit. In plaats van dat je de lampen aanzet met je schakelaar, zet je dan dat relais in werken waardoor de ballasten stroom krijgen en de lampen (letterlijk) onsteken...

HID = Xenon... High Indensity Discharge, dat is hoe de lampen werken...

Je kunt het beste gewoon complete pakketten kopen (bijvoorbeeld bij Wassenaar in Leeuwarden, die heeft ze vaak voor een leuke prijs), daar zitten kabel, relais, ballasten en de lampen compleet in...
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Gebruikersavatar
Richard
Slave of a probe
Berichten: 4293
Lid geworden op: 02 Dec 2005, 20:57
Locatie: Meppel/Nijeveen
Contact:

Re: xenon

Berichtdoor Richard » 01 Nov 2008, 20:00

ok, maar als ik dus die hella low en high beam zou kopen en dan de H7 uitvoering, dan kan ik de halogeen lampen vervangen voor H7 xenon lampen (kit) van bijvoorbeeld pilot?
*97-PGT-2.5-V6*20x9J XXR 526*Custom Kitted*Custom Paint*Custom Quad Angel Eye Lights*Custom Dual Exhaust*Custom Enginebay*Custom Interior
*Custom ICE*AccuAir-E-Level AirRide*K-sport Air-Coilovers*K-Sport 14" BBK*Carbon Fiber Parts*Lambo-Doors*Heavily Under Construction!*
Afbeelding

Gebruikersavatar
Angringo
Slave of a probe
Berichten: 3376
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 22:34
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: xenon

Berichtdoor Angringo » 01 Nov 2008, 21:39

ben benieuwd hoe je die behuizing gaat doen rich
Afbeelding
-------------
Hola! ;-)
GT94 2.0 Jap FS Neon Winged Angel,Sensei 1 Front en Sides-PB Creations,R8 Leds
Titanium Tip, PSP ,Ipod Nano , Brocks et13, ALL JBL BABY!
MOEILIJKSTE PROBE OOIT!!! LOVE-HATE relationship!

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: xenon

Berichtdoor ProbePower » 01 Nov 2008, 23:33

klopt helemaal richard... 2 verschillende soorten behuizingen en maar 1 type lamp erin doen...
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Gebruikersavatar
Richard
Slave of a probe
Berichten: 4293
Lid geworden op: 02 Dec 2005, 20:57
Locatie: Meppel/Nijeveen
Contact:

Re: xenon

Berichtdoor Richard » 02 Nov 2008, 08:55

okayy :)
dan weet ik ongeveer wat ik nodig heb als ik er aan ga beginnen :)
wanneer? dat weet ik nog niet, ergens begin volgend jaar haha
eerst volgende week mijn probe weer ophalen van de spuiterij, EINDELIJK!!!, eind deze maand komen mijn k-sports binnen, die gaan er dit jaar nog onder, dan wil ik eerst mijn ramen, behalve voor, tinten, en dan pas komen de lampjes aan de beurt :D

maar nog 1 vraag er over en dan weet ik echt alles wat ik tot nu toe moet weten, is H9 in NL toegestaan? of moet ik voor de H7 gaan, want die is namelijk wat duurder bij hella, en de xenon kits maakt t niet uit
*97-PGT-2.5-V6*20x9J XXR 526*Custom Kitted*Custom Paint*Custom Quad Angel Eye Lights*Custom Dual Exhaust*Custom Enginebay*Custom Interior
*Custom ICE*AccuAir-E-Level AirRide*K-sport Air-Coilovers*K-Sport 14" BBK*Carbon Fiber Parts*Lambo-Doors*Heavily Under Construction!*
Afbeelding

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: xenon

Berichtdoor ProbePower » 02 Nov 2008, 14:15

Geen idee... Als ik zo eens op Google kijk lijkt het dat ze gewoon verkocht worden voor de auto en zal het wel toegestaan zijn lijkt me...
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*


Terug naar “Techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers