Pagina 2 van 2

Re: Jaja heb ik weer Probe probleem stationair

Geplaatst: 24 Nov 2008, 17:10
door Coen
Neej...

Stationair motortje bedoel je denk ik de IAC mee, idle air controler, deze bemoeit zich alleen met het stationair en niet met andere zaken...
Een bougiekabel zou heel goed kunnen en is ook makkelijk te testen, het is toch bijna avond...
Plantenspuit pakken, motor laten draaien en dan een beetje over de kabels heen nevelen...
Wel voorzichtig he, dus niet de volle straal maar op de fijne stand en ook niet in allerlei stekkers die je meteen schoon denkt te maken maar puur alleen op de bougiekabels...
Als ze lek zijn krijg je een sfeervolle vonkjes hemel ;)

Maar ik denk zelf niet dat het dat echt is, maar het is simpel te controleren dus waarom niet...
Je hebt de ecu al uitgelezen? check de howto daar meer eens voor...
Je zou de ecu ook nog eens kunnen resetten, kijken hoe die dan loopt, accu pool eraf en de rem intrappen zodat de lichten de condensatoren leeg trekken voor een 30 sec ofzo...
Vacum slangen heb je al gecheckt? dat de garage dat gedaan heeft zegt niets, dubbel checken en ook een veel voorkomendt probleem dus ;)
Ik weet niet of de originele geribbelde bocht nog van de TB naar het luchtfilter er zit maar die staat er om bekend te barsten, helemaal omdat de nek van het ZE spruitstuk langer is en de bocht dus scherper gemaakt wordt...
Effe eraf halen en een keer links en rechts om buigen is het makkelijkste te zien of er een scheur of wat in zit...

Verder...

Zit er verschil in het gedrag van de motor warm of koud? dus koud minder bokkerig dan warm? is dat het geval dan gaan we toch meer richting de ontsteking kijken, kabels en verdeler...

Ik zou zeggen, kijk dat maar eens na, de IAC kan je trouwens zelf ook testen maar ik weet 1 2 3 niet meer hoe :oops:
Stationair laten lopen, grote verbruikers aan zetten en dan de stekker eruit trekken om te kijken of er wat verandert, maar aangezien hij niet stationair loopt ben ik al uitgelult :mrgreen:
Mischien dat je daar wat over op PT kan vinden...

Succes...

Owjah, welke klep houdt hij dicht bij starten?

Re: Jaja heb ik weer Probe probleem stationair

Geplaatst: 24 Nov 2008, 18:15
door Petje
Verrek, heb dus vanaf zaterdag hetzelfde probleem met de MX6 van mijn broer.

Starten, pruttelen en afslaan.

En met beetje gas blijven lopen, en op koudloop ook blijven lopen.

(alleen werkt de snelheidsmeter ook niet meer :oops: )

Re: Jaja heb ik weer Probe probleem stationair

Geplaatst: 24 Nov 2008, 22:39
door Paul
Kan zijn dat als je de bende gereset hebt dat ie dan echt even bagger loopt.
Daarom na resetten even mooi weggetje uitzoeken om flink te gassen... 8)

Re: Jaja heb ik weer Probe probleem stationair

Geplaatst: 24 Nov 2008, 23:33
door Paul
254,3 pk he... :oops:

Re: Jaja heb ik weer Probe probleem stationair

Geplaatst: 24 Nov 2008, 23:43
door Hans
Nou, momenteel schijnt-ie vrij tam te zijn :wink:

Re: Jaja heb ik weer Probe probleem stationair

Geplaatst: 25 Nov 2008, 10:27
door Terr-E
Ik heb hetzelfde probleem, maar ik heb mijn Probe al meer dan 5 maanden...
Hij staat al langer bij de garage als dattie voor de deur heeft gestaan... :S

Re: Jaja heb ik weer Probe probleem stationair

Geplaatst: 25 Nov 2008, 16:53
door Coen
Ik hoop voor je dat het dat is maar ben der bang voor...
TPS sensor zou ook nog een optie kunnen zijn, maar wacht eerst woensdag dan maar af...

Groeten,

Re: Jaja heb ik weer Probe probleem stationair

Geplaatst: 26 Nov 2008, 17:56
door Coen
Niet echt...

Ik denk dat je gewoon de iac bedoelt die onder de TB wordt geschroefdt...
Schroevers voorzichtig losdraaien met de juiste maat schroevendraaier want deze zijn erg zacht en draai je snel kapot...
Ook voorzichtig uit mekaar halen ivb met de rubberen pakking wat er tussen zit, dat deze niet scheurt...

De rest is eigenlijk peace off koekje en spreekt voor zich...

Re: Jaja heb ik weer Probe probleem stationair

Geplaatst: 29 Apr 2009, 17:30
door ijsbrand
weet niet of het nog actueel is maar als je een nieuwe instelling aan de probe wilt doen met betrekking op het toerental van stationair, dan moet je in het uitlees kastje een doorverbinding maken.
ik geloof massa en sti maar weet het niet zeker .
als je het wilt weten zeg het dan even.

stationair afstellen is die platte schroef die aan de bovenkant van het gasklephuis zit.
normale auto's kan je daarmee zonder problemen afstellen, echter de probe en mazda duz onthouden het toerental !!!

indien er bv te weinig lucht in de motor komt gaat ie dat automatich compenseren en "gas"geven, tot het ingestelde toerental behaald word.

als je de link dus maakt zal de pc in een vrijgave stand gaan en kan je hem afstellen, daarna 1 min. laten lopen( is het goed) link er af halen, nu onthoud hij het nieuwe toerental.

hoe weet ik dit?

ervaring, ik heb me toch lopen kloten !
maar ja zo als me moeder vroeger al zei, lees toch es een boek.
:lol:

Re: Jaja heb ik weer Probe probleem stationair

Geplaatst: 29 Apr 2009, 19:29
door John B.
Geloof niet dat je nog op berichten van Ouds moet reageren, leest ie toch niet...

Re: Jaja heb ik weer Probe probleem stationair

Geplaatst: 29 Apr 2009, 19:37
door ijsbrand
ow kee

maar jij wel, het word dus gelezen :lol:

ik dacht ik kan het in ieder geval even delen.

Re: Jaja heb ik weer Probe probleem stationair

Geplaatst: 29 Apr 2009, 19:45
door Hans
Ouds heeft inmiddels geen Probe meer.

Re: Jaja heb ik weer Probe probleem stationair

Geplaatst: 29 Apr 2009, 19:53
door ijsbrand
dat maakt het lastig he, check even je pm metje aub