2 step

Voor alle overige technische vragen
luuk90

2 step

Berichtdoor luuk90 » 31 Dec 2008, 20:39

hey
ik zit nog een tijdje op aruba, maar gister kwam ik een kerel tegen die in een toyota corola een 2.5 motor had liggen, met van alles er op en er aan, ook zat er een 2step op.
maar wat is dat eigenlijk ben al een tijdje weze google maar kan niet echt iets duidelijks vinden.

wie kan mij uitleggen wat dat apparaat eigenlijk doet ?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Coen
Slave of a probe
Berichten: 4914
Lid geworden op: 21 Okt 2004, 14:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re: 2 step

Berichtdoor Coen » 01 Jan 2009, 11:19

smorgens...

2step? zegt me niks eigenlijk... ken het alleen met een carberateur...
Die heeft dan een 2e klep die bij volgas of een bepaald toerental erbij open gaat...

Voor de rest laat het geen belletje rinkelen, maar het is ook nog vroeg en nog niet helemaal up to date, dus wie weet ;)
(SOLD) - 1992 - KLZE - KL36 - XS Headers - 2,5" Catback - 2,5" Testpipe - CM stage 3 - 9lb Fidanza - Carbon Airbox
- 50-35 kaw - 8mm TH - RR-inserts - 64mm TB - FPR - Xenon - Hei - (SOLD)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen
Slave of a probe
Berichten: 4914
Lid geworden op: 21 Okt 2004, 14:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re: 2 step

Berichtdoor Coen » 01 Jan 2009, 11:44

Heb even gegoogled, want was eigenlijk toch wel benieuwdt :roll:

Het schijnt net zoiets te zijn als A.L.S. alleen dan meer voor het wegtrekken bij de streep, je verlaagt hiermee je rev-limiter en verandert de timing iets...
Je kan het ook als een soort van Launch control bekijken want je gebruikt het alleen bij het wegtrekken, naar het schijnt...
Als je een nogal grote turbo hebt met nog al veel lag schijnt het goed te werken...
Je trapt het gas vol in, de rev limiter stopt bij 3000 toeren waarna de timing verschiet...
Resultaat is een klapperende uitlaat pijp door de benzine wat nou in de uitlaat ontrbrand, en die klappen helpen je turbo sneller op te spoelen...
Zo heb je direct bij de start de turbo al goed op gang...

Het schijnt veiliger te werken dan A.L.S. omdat ze beweren dat de explosies niet in de turbo plaats vinden wat vaak bij A.L.S. wel het geval is, maar dit klinkt echt voor geen meter :mrgreen:
Net een paar filmpjes gezien, nou het is net of die honda'tjes aan de chillie concarne hebben gezeten :roll:
A.L.S. klinkt stukken beter, en een beetje lag bij de start hoort er ook wel bij ;)

Maar goed, dit is wat ik er van begrepen heb...
(SOLD) - 1992 - KLZE - KL36 - XS Headers - 2,5" Catback - 2,5" Testpipe - CM stage 3 - 9lb Fidanza - Carbon Airbox
- 50-35 kaw - 8mm TH - RR-inserts - 64mm TB - FPR - Xenon - Hei - (SOLD)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: 2 step

Berichtdoor Paul » 01 Jan 2009, 12:34

Net een paar filmpjes gezien, nou het is net of die honda'tjes aan de chillie concarne hebben gezeten


Zo klinken ze toch altijd Coen? :wink:
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

luuk90

Re: 2 step

Berichtdoor luuk90 » 01 Jan 2009, 13:37

ho ho rustig aan he :P ik ben nog een greany op afkortingen met autos haha
wat is een A.L.S dan?

maar als ik jou verhaal begrijp houd die 2step je tourental op een bepaald getal vast tot je je koppeling laat opkomen, en dan trek je meteen op dat tourental op

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: 2 step

Berichtdoor Paul » 01 Jan 2009, 13:58

Anti Lag System
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
Coen
Slave of a probe
Berichten: 4914
Lid geworden op: 21 Okt 2004, 14:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re: 2 step

Berichtdoor Coen » 01 Jan 2009, 17:54

Exacto Paul...

En jah, je lanceert hem dus op 3000 tpm maar je moet daar natuurlijk wel gas voor geven he ;)
En het voordeel daarvan is dan dat je dan dus direct je turbo goed op gang hebt wat je normaal gesproken niet lukt bij dat toerental...
(SOLD) - 1992 - KLZE - KL36 - XS Headers - 2,5" Catback - 2,5" Testpipe - CM stage 3 - 9lb Fidanza - Carbon Airbox
- 50-35 kaw - 8mm TH - RR-inserts - 64mm TB - FPR - Xenon - Hei - (SOLD)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

Re: 2 step

Berichtdoor Nick » 02 Jan 2009, 21:47

2 step is gewoon een soort launch control.. zoek maar s op probetalk..
Ik zou alleen niet weten waarom je het zou willen hebben op een probe in nederland.. We dragracen hier (helaas) niet, en ik denk dat het belangrijker is dat je leert snel weg te komen zonder teveel wheelspin met een FWD auto..

http://videos.streetfire.net/video/Prob ... 87001c43a7

http://s363.photobucket.com/albums/oo78 ... I_7641.flv

2step cuts the spark at preset rpm's and activated by the clutch switch


in a nutshell... its a set RPM rev limit used to spool a turbo & act as a luanch control... wallah, dump the clutch & stay in full boost...
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra

Gebruikersavatar
Terr-E
Probe addict
Berichten: 1485
Lid geworden op: 22 Jun 2008, 20:14
Locatie: 's-Gravenhage
Contact:

Re: 2 step

Berichtdoor Terr-E » 03 Jan 2009, 00:45

Kortom, alleen semi-nuttig in een 1st gen GT.
(enige met turbo, echter weinig winst te behalen met Front Wheel Drive)
useless mod is useless.
Ford Probe GT 2.5 24V 1996
Ford Probe 16V 1994
“Darkness beyond blackest pitch... Deeper then the deepest night.. King of Darkness who shines like gold on the sea of chaos.. I call upon thee, swear myself to thee.. Let the fools who stand before me be destroyed by the power you and I possess..."

luuk90

Re: 2 step

Berichtdoor luuk90 » 03 Jan 2009, 03:02

dus het is eigenlijk ook alleen maar echt functioneel als je een turbo hebt.

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: 2 step

Berichtdoor Paul » 03 Jan 2009, 10:04

'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

Re: 2 step

Berichtdoor Nick » 03 Jan 2009, 13:03

daar ist het meest nuttig voor ja. maar t is zowiezo nutteloos hier in nederland.. tenzij je bij elke stoplicht tegen een 3000rpm revlimiter aan wil staan bonken.. om vervolgens je koppeling en banden te verneuken.
Eerst zorgen dat je genoeg vermogen heb om uberhaubt snel weg te komen, dan is t vroeg genoeg om te oefenen met hoe je het snelste wegkomt.
Vraag maar aan Coen, oudshoorn, Erwin, Paul, etc, hoe snel je wegbent als je met een bepaald toerental je koppeling laat gaan..
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra

Gebruikersavatar
Tieske Turbo
Slave of a probe
Berichten: 4603
Lid geworden op: 05 Mar 2005, 18:25
Locatie: Helmond
Contact:

Re: 2 step

Berichtdoor Tieske Turbo » 03 Jan 2009, 13:37

die van mij ging dan nie hard... de koppeling ging wel hard, aan diggelen dus...

als je met FWD en een turbo rondsjeest, zorgen dat je genoeg power hebt en dan in zun 2 wegknallen...wallah
modded '91 1st gen GT (RIP) + '96 2nd gen 16v (almost stock...)
Afbeelding

Afbeelding <----- klik!

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: 2 step

Berichtdoor Paul » 03 Jan 2009, 14:34

Launch control is tegenwoordig op elke auto met een SMG bak (met flippers) or something like that te verkrijgen.
Dus niet alleen maar meer op de m3tjes en m5tjes en porsches etc.
De nieuwste m3 heeft geloof ik zelfs 6 standen voor de LC, varierend van 1800rpm tot 3500rpm.





'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
Tieske Turbo
Slave of a probe
Berichten: 4603
Lid geworden op: 05 Mar 2005, 18:25
Locatie: Helmond
Contact:

Re: 2 step

Berichtdoor Tieske Turbo » 03 Jan 2009, 17:48

MS met launch control in je Probe... of leer fatsoenlijk starten...


mijn MS heeft als het goed is ook en launch control functie dus dat komt er ook nog wel in denk ik... maar ik ga dat niet gebruiken en gewoon fatsoenlijk rijden, alleen om te zeggen dat ik het dan wel heb is ook best stoer he :mrgreen:
modded '91 1st gen GT (RIP) + '96 2nd gen 16v (almost stock...)
Afbeelding

Afbeelding <----- klik!


Terug naar “Techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers