Paar probleempje's

Voor alle overige technische vragen
Gebruikersavatar
Wim9516V
Probe addict
Berichten: 1099
Lid geworden op: 05 Jan 2006, 16:07
Locatie: Delft (NL) en A'pen (B)
Contact:

Re: Paar probleempje's

Berichtdoor Wim9516V » 07 Aug 2009, 09:49

Goed lijstje en comments van de andere Probe kenners hier. Als je dat allemaal doet dan heb je echt een groot Probe hart Tino!

Coen: de linkse radiateur fan werkt inderdaad ook op hoge snelheid als de watertemperatuur te hoog wordt. Maar het lijkt dat ie met de AC aan continu op lage snelheid gaat draaien (condensor zit voor heel de radiateur dus dat lijkt een beetje logisch). Dat doet ie niet in standen floor/vent/off, dan reageert ie enkel op de watertemperatuur. Voorheen nooit zo op gelet, maar door Paul slaap ik nu zowat naast mijn AC! :mrgreen: Ook handig nu met het warme weer. :roll: Kijken nog wel even op de BBQ meeting, neem de 24V dan wel mee.

Fijn weekend allemaal!

Wim
1995 (94/1999-) 'Highlight' Probe 16V (MQ) - Electric Blue
GT rims, side skirts and cluster, cc, UDP, K&N drop in, Bosal headeR, Phenolic spacerS, Fidanza flywheel, polished head, revised engine, etc.
1998 (97/2007-) Probe 24V (JJ) - Boysenberry Blue - was 100% original, one of the last ones...

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: Paar probleempje's

Berichtdoor Paul » 07 Aug 2009, 11:38

Nogmaals Wim,

De linkse fan (de grootste) heeft nix met AC te maken!
Is alleen om je koelvloeistof op de juiste temp te houden.
Als je goed de technische schema's bekijkt in de Haynes bijbel dan zie je dat ik gelijk heb :biertje:
Maar we kijken nog wel even op de BBQ :wink:
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
tino
Probe enthousiast
Berichten: 403
Lid geworden op: 08 Dec 2008, 14:11
Locatie: Sliedrecht

Re: Paar probleempje's

Berichtdoor tino » 07 Aug 2009, 13:06

Die grote beurt gaat wel gebeuren, remmen word nog even kijken hoe de staat van de huidige remmen is aangezien er een flinke prijskaart aanhangt natuurlijk :wink:
'95 rio red 24v probe GT (sold)
BMW 318 E46

Gebruikersavatar
Wim9516V
Probe addict
Berichten: 1099
Lid geworden op: 05 Jan 2006, 16:07
Locatie: Delft (NL) en A'pen (B)
Contact:

Re: Paar probleempje's

Berichtdoor Wim9516V » 08 Aug 2009, 12:00

Dag Paul,

Haynes manual is helaas geen Probe bijbel! Heb hem ook, handig maar alles dat er in staat is generiek. En de AC aansturing van de Probes is door Ford zelf ontworpen/aangepast. Ik vertrouw dus eerder op een originele Ford monteur handleiding en op wat ik zelf ondervind. En theorie is leuk, maar zonder praktijk ben je nergens. :( Ik reageer dus enkel op dingen die ik zelf heb meegemaakt of gemonteerd. Niet op wat ik in een boek kan lezen. :D :mrgreen:

Zal de Ford handleiding er nog wel eens op nalezen, hoewel mijn AC prima werkt!

Greetz,

Wim
Laatst gewijzigd door Wim9516V op 08 Aug 2009, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 (94/1999-) 'Highlight' Probe 16V (MQ) - Electric Blue
GT rims, side skirts and cluster, cc, UDP, K&N drop in, Bosal headeR, Phenolic spacerS, Fidanza flywheel, polished head, revised engine, etc.
1998 (97/2007-) Probe 24V (JJ) - Boysenberry Blue - was 100% original, one of the last ones...

Gebruikersavatar
Wim9516V
Probe addict
Berichten: 1099
Lid geworden op: 05 Jan 2006, 16:07
Locatie: Delft (NL) en A'pen (B)
Contact:

Re: Paar probleempje's

Berichtdoor Wim9516V » 08 Aug 2009, 12:50

Helaas Paul, tijd om een Ford Probe monteur handleiding aan te schaffen. :mrgreen:

De koelsysteemfan (dus de linkse / grote) schakelt aan op lage toeren bij een koelwatertemperatuur van 100 C. MET INGESCHAKELDE AC WORDT DE KOELSYSTEEMFAN REEDS BIJ TEMPERATUREN ONDER 100C INGESCHAKELD

Nou nou, dat is nou net wat ie bij mij doet! :biertje: Pagina 03-03B-3 Probe monteur handleiding 12/93. Zal wel kopietje voor je meenemen naar de BBQ!

Verdere info uit hetzelfde (echt heilige) document:

-Koelsysteemfan gaat draaien op hoge toeren bij watertemperatuur van 108 C, of als de ECT (dubbele draad) koelwatersensor stuk is,

-De kondensatorfan schakelt in op lage toeren als de watertemperatuur met de AC aan onder de 108 C ligt.

Die moet ik nog eens nakijken op mijn Probe of ie dat ook doet. Hier heb je dus wel gelijk maar dat was niet echt waar deze discussie over ging. Maar goed, scoor je een heel klein biertje mee. Als de fans op lage toeren draaien dan hoor je ze bijna niet. Zal ik nog eens goed naar kijken/voelen (luchtstroom).

- De kondensator fan schakelt in op hoge toeren als de watertemperatuur met de AC aan boven de 108 C gaat

- Koelsysteem en kondensatorfan schakelen in (staat niet bij hoge of lage toeren) als de watertemperatuur de 108 C bereikt heeft. Bovendien schakelen beide relais in als het AC koelmiddeldruk van de AC tot 15 +/- 1 bar stijgt

- De hoge drukschakelaar in het AC koelmiddelsysteem schakelt in als de AC koelmiddeldruk tot 15 +/- 1 bar stijgt. Hierbij schakelen beide fans (kondensator/koeling) op hoge toeren in totdat de druk in de AC koelmiddelleiding tot 10.76 +- 1.45 bar daalt en de hoge drukschakelaar weer uitgaat (doet ie ook netjes bij mij)

De PCM stuurt de koelwater en kondensator fan aan op basis van de ECT sensor (en de hoge druk schakelaar). Als met de AC aan de watertemperatuur boven de 113 C komt schakelt de PCM de kompressor aan en uit in 10 seconden intervallen en schakelt beide fans op hoge toeren in. Dit stopt als de watertemperatuur weer tot 107C gedaald is.

En nog eens als toegift. In de FLOOR en VENT standen draait de AC kompressor NIET (Copyright Ford)

Dus helaas is je bovenstaande opmerking verkeerd (zijn ongeveer even oud, maar ik misschien misschien toch net iets wijzer :twisted: ), en gebasseerd op onnauwkeurige informatie en wellicht wat Probe koppigheid! :mrgreen: Herinner me soortgelijke discussies uit een ver Probe forum verleden. :mrgreen:

Anyway, Tino (en wie het wil) hebben nu eindelijk 100% correcte informatie. Dat is nou net waar discussies tot moeten leiden (en niet lijden). En als bonus: :biertje: :biertje: :biertje: :biertje:

Greetz,

Wim
1995 (94/1999-) 'Highlight' Probe 16V (MQ) - Electric Blue
GT rims, side skirts and cluster, cc, UDP, K&N drop in, Bosal headeR, Phenolic spacerS, Fidanza flywheel, polished head, revised engine, etc.
1998 (97/2007-) Probe 24V (JJ) - Boysenberry Blue - was 100% original, one of the last ones...

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: Paar probleempje's

Berichtdoor Paul » 08 Aug 2009, 16:02

Kijk eens aan Wim, door mij ben je een stuk wijzer geworden :mrgreen: :biertje:
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
Wim9516V
Probe addict
Berichten: 1099
Lid geworden op: 05 Jan 2006, 16:07
Locatie: Delft (NL) en A'pen (B)
Contact:

Re: Paar probleempje's

Berichtdoor Wim9516V » 08 Aug 2009, 23:16

Heheh, ok, we delen het bier wel. Nog voorkeur? Ik hou van Belgisch bier... of wat sterkers.

Enjoy,

Wim

Paul. Heb die hele Ford Probe werkplaatshandleiding op CD staan. Is wel de Duitse versie, het zijn 2 dikke mappen vol als je hem uitprint. Staat echt alles in, zowel voor de 2.0 als de 2.5. Wel enkel de Europese modellen, en dat is nou net weer wat niet in US handleidingen (bv Haynes staat). Voor de details is het wel handig. Moet hem alleen weten te traceren, en hopen dat ie nog leesbaar is. Neem ik wel kopietje mee, scheelt je weer 10-20 EUR op Ebay. Als ik hem kan vinden....
1995 (94/1999-) 'Highlight' Probe 16V (MQ) - Electric Blue
GT rims, side skirts and cluster, cc, UDP, K&N drop in, Bosal headeR, Phenolic spacerS, Fidanza flywheel, polished head, revised engine, etc.
1998 (97/2007-) Probe 24V (JJ) - Boysenberry Blue - was 100% original, one of the last ones...

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: Paar probleempje's

Berichtdoor Paul » 09 Aug 2009, 09:54

Wim, als je hem kan vinden dan zou dat zeer welkom zijn :biertje:

Ik lust alle bieren wel als het maar heineken is :mrgreen:
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
tino
Probe enthousiast
Berichten: 403
Lid geworden op: 08 Dec 2008, 14:11
Locatie: Sliedrecht

Re: Paar probleempje's

Berichtdoor tino » 23 Sep 2009, 20:06

Ik heb nog een vraag.
Ik heb wel 2 afstandsbedieningen maar het enige wat daar op reageert is dat irritante lampje op me dashboard.
Maar nou begreep ik net uit het topic van Paul dat je cv daar dus ook gewoon op hoort te werken, klopt dat of heb ik iets verkeerd begrepen?
'95 rio red 24v probe GT (sold)
BMW 318 E46

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: Paar probleempje's

Berichtdoor Paul » 23 Sep 2009, 20:15

Standaard niet,
CV op afstand was een optie als ik het goed heb.
Maar je kunt er gewoon een aftermarket gevalletje van een paar tientjes opgooien en dan heb je ook CV op afstand.
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
tino
Probe enthousiast
Berichten: 403
Lid geworden op: 08 Dec 2008, 14:11
Locatie: Sliedrecht

Re: Paar probleempje's

Berichtdoor tino » 23 Sep 2009, 20:36

OK, dus die afstandsbedieningen zijn voor een (niet meer werkende) startonderbreker ofzo dan?
'95 rio red 24v probe GT (sold)
BMW 318 E46

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: Paar probleempje's

Berichtdoor Paul » 23 Sep 2009, 20:41

Yup :P
Heb je al geprobeerd te starten met of zonder irritant lampie?
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
tino
Probe enthousiast
Berichten: 403
Lid geworden op: 08 Dec 2008, 14:11
Locatie: Sliedrecht

Re: Paar probleempje's

Berichtdoor tino » 23 Sep 2009, 20:45

Ja, maak geen verschil, ik denk dat die al omgeleid is.
'95 rio red 24v probe GT (sold)
BMW 318 E46


Terug naar “Techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

 

 

cron