Pagina 7 van 9

Re: Engine out an revise!

Geplaatst: 13 Nov 2009, 22:18
door Paul
Tegenwoordig zie je bij de nieuwe auto's dat ze die meteen vullen met hoogwaardige olie en pas na 5000km verversen.
Eerder was dat altijd inloopolie en na 500km er uit.

Ik zou dus de laatste doen en inloopolie is eigenlijk olie zonder additieven.

i.p.v. inloopolie kun je ook de goedkoopste olie van bijv. de action gebruiken daar zit namelijk weinig additieven in.
Wel zorgen dat je genoeg olie bij je hebt want olieverbruik kan best fors zijn in het begin.
Na 500km dan verversen en natuurlijk een nieuw oliefiltertje.
Daarna kan je er 5W30 volsyntheet in pleuren.
Niet meteen gaan jakkeren de eerst 2500km ofzo...

Oh ja, eerst de motor laten draaien zonder bougies zodat de olie kan settelen en er genoeg druk is :wink:

Re: Engine out an revise!

Geplaatst: 13 Nov 2009, 23:04
door Jankr
Paul schreef:een quote is niet nodig - moderator


Maar er zit toch ook verschil in inloop olie, tenminste ik heb nog ergens een bussie ervan staan, maar volgens mij staat daar vanalles op.
En de bougies er echt letterlijk uit?
En na 500km al volsyntheet erin?

Re: Engine out an revise!

Geplaatst: 14 Nov 2009, 13:50
door Paul
Er zal idd wel verschil zitten in inloopolie, is natuurlijk een beetje afhankelijk van wat voor type motor...

Als je inloopolie of die hele goedkope zooi van de action gebruikt kun je zonder problemen na 500km overstappen op volsyntheet 5W30 omdat inloopolie of die goedkope zooi geen of bijna geen additieven heeft dus geen bescherming en dat leidt tot snel inlopen van de motor.

Als je na die 500km het niet vertrouwd om meteen volsyntheet te gaan dan kun je natuurlijk eerst een semi 10W40 er in gooien maar sowieso na ca. 2500km verversen met nieuw oliefiltertje ofcourse (geldt ook voor volsyntheet btw).

Die hele periode rustig aan doen met de motor, hoe moeilijk het ook is :wink:

Ja, bougies eruit en officieel ook de stekkers van de verdeler eraf en relais van de benzinepomp.
Motor laten ronddraaien totdat je oliedrukmeter genoeg druk aangeeft.
Dan alles weer aansluiten en starten met die hap.
Lekker een half uurtje laten draaien en meteen ontluchten die zooi :wink:
Wel even een oogje in het zeil houden of er geen lekkerij ergens is.
Na die half uur ofzo motor uit, vloeistoffen controleren en stukje rijden, gas - gas los etc om de zuigerveren mooi te settelen.

Maar dit is the old skool way en er zijn mensen die deze methode maar onzin vinden en meteen er gewoon de voorgeschreven olie ingooien maar ja IMHO is dan de inloop periode veel langer...

Re: Engine out an revise!

Geplaatst: 14 Nov 2009, 19:45
door Jankr
Nou net was het dus zo ver, alles zit..

Bougs eruit, accu erin.. starten, niks rond draaien ofcourse :mrgreen:

Binne de auto was het net een kerstboom, en buiten hoorde ik het een en het ander.. hopelijk is het alleen omdat de accu niet genoeg prik geeft.. want volgens mij hoor ik de startmotor wel wat proberen..

Lets find out


! EDIT !

Niet dus, volle accu erop gemietert, en nog niks..
Je hoort vanalles klikken/tikken en doen. en de start-motor geeft ook 1 tik als je start.. maar niet rond. erg wazig..

Re: Engine out an revise!

Geplaatst: 14 Nov 2009, 21:27
door Jankr
Aaah wat stom! #-o

Papa: Heb je de massa van de motor wel aangesloten?..

Ehm.. heb hem wel in m'n handen gehad :mrgreen:
Nee dus..

Verklaart een hoop kerstverlichting op het dashboard ook..
Morgen weer proberen, nu eerst flink :biertje: ...

Re: Engine out an revise!

Geplaatst: 15 Nov 2009, 02:14
door Lauwe_killa
haha ben erg benieuwt man!!!
ik zie je snel rondrijden ;)

Re: Engine out an revise!

Geplaatst: 15 Nov 2009, 04:57
door Terr-E
Morgen nieuwe ronde nieuwe kansen !
Ik zal voor je duimen !

Re: Engine out an revise!

Geplaatst: 15 Nov 2009, 15:41
door Jankr
jahoor, even massa eraan, en draaien maar :D

Druk netjes terug, bougs erin en alles weer vast,

Tik n lopen! :mrgreen:

Alleen werden de slangen van de radiateur etc niet warm..
dus dat was niet pluis..

en idd.. hij pompte geen koelvloeistof door..
Nu iets voller gedaan, in de slangen blijven knijpen tot het door het blok liep, even aflaten koelen, en weer proberen zonder dop..

Re: Engine out an revise!

Geplaatst: 15 Nov 2009, 18:06
door Jankr
Godver..

Hij zeikt koelvloeistof uit als een malle.. aan de zeikant van het blok ....
Heb zo'n flauw vermoeden dat de waterpomp lekt of iets niet goed gaat daar..

Dus maar weer terug de schuur in en slopen die handel...

Snik... :cry:

Re: Engine out an revise!

Geplaatst: 15 Nov 2009, 18:25
door Paul
Chips!

Fix je wel hoor Jan, laat je niet uit het veld slaan door zo'n kleinigheidje man...

Re: Engine out an revise!

Geplaatst: 15 Nov 2009, 19:36
door Jankr
Laat ik me ook niet :)

Maar het kriebelde behoorlijk toen ik hem weer hoorde roffelen :D


*Edit*

Waterpomp er weer af, nieuwe is onderweg.
En jeetje wat een kut plekkie! #-o

Re: Engine out an revise!

Geplaatst: 18 Nov 2009, 11:31
door Rene
Paul schreef:
die goedkope zooi geen of bijna geen additieven heeft dus geen bescherming en dat leidt tot snel inlopen van de motor.



is er dan zoveel verschil, ik bedoel is het met dagelijk/normaal gebruik onverstandig om die goedkope zooi erin te gooien, kreeg altijd het idee dat mijne die synthetische zooi er nogal snel uitgooide.

mja raar verhaal misschien (of niet) maar wanneer het wat kouder word loopt er olie in de cilinders tijdens het starten omdat de klepseals dan niet meer goed afsluiten. naar mijn idee =P~
Dus even een rookgordijn tot de olie verbrand is.
Bij zomerse temperaturen verbruikt ie geen druppel #-o

sorry moest even tussendoor, succes met je project

Re: Engine out an revise!

Geplaatst: 18 Nov 2009, 12:40
door Nick
volsytheet in een auto met wat leeftijd en kilometers kan inderdaad onverstandig zijn. Halfsyntheet is dan een beter idee.

Maar goedkope gamma/aldi/lidl olie is NOOIT een goed idee.

Kroon Asyntho 5W30 is een goeie. Zo ook Valvoline Durablend, als je die nog ergens kan vinden.

Re: Engine out an revise!

Geplaatst: 18 Nov 2009, 14:26
door Rene
Nick schreef: Maar goedkope gamma/aldi/lidl olie is NOOIT een goed idee.


daar zijn de meningen een beetje over verdeeld.
wel zo goedkoop omdat er elke 1000Km een liter bij kan

Re: Engine out an revise!

Geplaatst: 18 Nov 2009, 14:32
door Paul
Het is vrij normaal hoor dat bij koud en vochtig weer wat witte rook uit de komt als je de auto start, heeft nix met olieverbruik te maken.

Als ie olie zou verbruiken door bijv. versleten zuigerveren of niet meer goed afdichtende klepsteelrubbers whatever dan zou de rook wel blauw zijn...