rvs uitlaat systeem

Voor alle overige technische vragen
Gebruikersavatar
Richard
Slave of a probe
Berichten: 4293
Lid geworden op: 02 Dec 2005, 20:57
Locatie: Meppel/Nijeveen
Contact:

rvs uitlaat systeem

Berichtdoor Richard » 13 Okt 2009, 17:58

hey mensen, ik ben eigenlijk van plan om deze winter mijn uitlaat systeem compleet te vernieuwen. en dan alles in rvs :) ik heb al een beetje zitten rond neuzen op ebay voor rvs headers en een catvervanger en heb o.a. deze headers en deze catvervanger gevonden.
is dat wat goeds of zeggen jullie van rommel... :P

en dan wou ik deze kit nemen voor een dubbel uitlaatsysteem met 2 x deze eind dempers...

dan moet ik volgens mij alleen nog een verbinding hebben tussen de nieuwe catvervanger en de nieuwe uitlaatsysteem, of vergeet ik nog iets...
alleen ik kan nergens dat tussenstuk vinden in rvs... of moet ik dat zelf fabriceren...
zo ja, hoe doe je dat?
*97-PGT-2.5-V6*20x9J XXR 526*Custom Kitted*Custom Paint*Custom Quad Angel Eye Lights*Custom Dual Exhaust*Custom Enginebay*Custom Interior
*Custom ICE*AccuAir-E-Level AirRide*K-sport Air-Coilovers*K-Sport 14" BBK*Carbon Fiber Parts*Lambo-Doors*Heavily Under Construction!*
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: rvs uitlaat systeem

Berichtdoor Paul » 13 Okt 2009, 18:14

Headers, goed
Decat, juiste diameter maar ga voor vaste flenzen. Dit systeem heeft alleen maar contact op de velsrand...
Duplex kit, zorg voor de juiste diameter vergeleken met de rest
Einddempers, twins staan mooier aan de kont :wink: Is een beetje honda met 2 van die regenpijpen...maar jij moet er mee rijden :mrgreen:

Middensectie 2,25 rvs bij scorpion
Middensectie 2,5 rvs bij blueflame
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
Richard
Slave of a probe
Berichten: 4293
Lid geworden op: 02 Dec 2005, 20:57
Locatie: Meppel/Nijeveen
Contact:

Re: rvs uitlaat systeem

Berichtdoor Richard » 13 Okt 2009, 18:22

Paul schreef:Decat, juiste diameter maar ga voor vaste flenzen. Dit systeem heeft alleen maar contact op de velsrand...
Duplex kit, zorg voor de juiste diameter vergeleken met de rest


wat bedoel je met vaste flenzen?
en juiste diameter... die duplex kit en de eind dempers zijn beide 2,5"
dus dan moet ik de middensectie neem ik aan ook in 2,5" nemen toch?
want die headers en decat zijn altijd t zelfde toch?

eum, verkopen ze bij blueflame ook de middensectie los?? of weet je dat niet?
*97-PGT-2.5-V6*20x9J XXR 526*Custom Kitted*Custom Paint*Custom Quad Angel Eye Lights*Custom Dual Exhaust*Custom Enginebay*Custom Interior
*Custom ICE*AccuAir-E-Level AirRide*K-sport Air-Coilovers*K-Sport 14" BBK*Carbon Fiber Parts*Lambo-Doors*Heavily Under Construction!*
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: rvs uitlaat systeem

Berichtdoor Paul » 13 Okt 2009, 18:34

Als je goed naar die decat kijkt dan zie je dat het schuifflenzen zijn met daarachter een velsrand.
Dus je y-pijp en middensectie rust op die dunne velsrand...
Hoeft geen probleem te geven hoor maar ik hou daar niet zo van maar ja jij bent jij :P
Vaste flenzen hebben natuurlijk die velsrand niet en hebben dus contact over de hele flens snappie?

Ok, duplex kit is ook 2,5 en dat is goed.

Ja, als je voor 2,5 gaat (goede keus :smt023 ) dan moet je alles 2,5 houden natuurlijk.

Headers zijn over het algemeen wel gelijk ja.
Decat niet, zijn er in alle diktes.

Middensectie kun je ook makkelijk zelf bouwen btw...
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: rvs uitlaat systeem

Berichtdoor Paul » 13 Okt 2009, 18:38

Denk wel dat ze de middensectie los verkopen bij blueflame.
Doen ook custom werk he.
Gewoon bellen of anders zelf maken of een NL bedrijfje...zijn niet allemaal zo duur als EPS ofzo :wink:
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
Richard
Slave of a probe
Berichten: 4293
Lid geworden op: 02 Dec 2005, 20:57
Locatie: Meppel/Nijeveen
Contact:

Re: rvs uitlaat systeem

Berichtdoor Richard » 13 Okt 2009, 18:50

hmm, misschien dan maar de cat ook bij blueflame nemen? :P
zolang ik er maar mee door de apk kom want heb geen zin in om elke keer voor de apk zelf eerst onder de auto te moeten kruipen...
*97-PGT-2.5-V6*20x9J XXR 526*Custom Kitted*Custom Paint*Custom Quad Angel Eye Lights*Custom Dual Exhaust*Custom Enginebay*Custom Interior
*Custom ICE*AccuAir-E-Level AirRide*K-sport Air-Coilovers*K-Sport 14" BBK*Carbon Fiber Parts*Lambo-Doors*Heavily Under Construction!*
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: rvs uitlaat systeem

Berichtdoor Paul » 13 Okt 2009, 19:03

Mja, als je gaat decatten dan zal je toch echt wel onder de wagen moeten voor de apk...uitzonderingen daar gelaten.
Neem dan zo'n 100 of 200 cellen renn/race/highflowkat :wink:

http://www.blueflameperformance.com/cats.php
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
Jankr
Probe enthousiast
Berichten: 434
Lid geworden op: 16 Jul 2009, 15:24

Re: rvs uitlaat systeem

Berichtdoor Jankr » 13 Okt 2009, 21:10

wil niet lastig zijn, maar die headers zijn geen RVS he...

Dat zou niet zo best zijn ook als ze dat wel waren, pas vanaf de kat RVS.. daarvoor niet!
Afbeelding

Died.

Gebruikersavatar
Richard
Slave of a probe
Berichten: 4293
Lid geworden op: 02 Dec 2005, 20:57
Locatie: Meppel/Nijeveen
Contact:

Re: rvs uitlaat systeem

Berichtdoor Richard » 14 Okt 2009, 05:13

ik wil niet lastig zijn hoor, maar dan moet je de advertentie toch eens beter lezen...
scroll wat naar beneden en dan zie je tot je grote verbazing ergens staan, 100% stainless steel :mrgreen:
*97-PGT-2.5-V6*20x9J XXR 526*Custom Kitted*Custom Paint*Custom Quad Angel Eye Lights*Custom Dual Exhaust*Custom Enginebay*Custom Interior
*Custom ICE*AccuAir-E-Level AirRide*K-sport Air-Coilovers*K-Sport 14" BBK*Carbon Fiber Parts*Lambo-Doors*Heavily Under Construction!*
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: rvs uitlaat systeem

Berichtdoor Paul » 14 Okt 2009, 09:27

Jankr schreef:Dat zou niet zo best zijn ook als ze dat wel waren, pas vanaf de kat RVS.. daarvoor niet!


RVS, is dat eigenlijk wel geschikt voor een uitlaat?

Deze vraag wordt veel gesteld en is het meest gemakkelijk te beantwoorden door te zeggen; kijk eens onder een moderne kwaliteitsauto. Onder deze wagens zit al een RVS voorpijp, een kat van RVS en vrijwel altijd zijn de pijpen ook al van RVS gemaakt.

RVS, is hier maar één soort van?

Nee, RVS is er in erg veel uitvoeringen, die lang niet allemaal geschikt zijn om er een uitlaat van te maken. Het meest gebruikt zijn de soorten met de aanduiding 304 en 409. Dit 409 is, ondanks dat het een soort RVS is, wel magnetisch. Het materiaal is lekker buigzaam en kan goed tegen de hoge uitlaattemperaturen. 409 gaat wél oppervlakteroest vertonen, maar gaat ontzettend lang mee. 304 blijft wel mooi, maar is wat harder en vraagt een zorgvuldige bewerking.

Er zijn collegabedrijven die beweren dat RVS slecht is...

Eigenlijk best wel voorspelbaar dat men in de advertising alle zeilen bijgezet worden om een zo groot mogelijk marktaandeel te behalen. Het is ook niet moeilijk om op een ander zijn producten af te geven. Het valt echter wel op dat de mensen van merk "in kwestie" zelf geen RVS zeggen te hebben maar de naam "Nirox" gebruiken. Probeer dit geheimzinnige woord maar eens te vinden in een woordenboek… Volgens ons is het gewoon een andere benaming voor 409 RVS, dus de wat goedkopere uitvoering. Gelukkig gebruiken ze het alleen aan de binnenzijde, dus we hebben bij de gebruikers van dit product nog een herkansing

RVS kan zijn hitte niet kwijt...

Hier moet even een stukje technische toelichting bij. RVS houd de warmte (veel beter dan ijzer) vast binnen de uitlaatpijp, kat of demper. Daarom is dit soort materiaal ideaal voor bepaalde toepassingen.
Dit geldt bijvoorbeeld voor een uitlaatvoorpijp en een katalysator. Deze kunnen het beste al van RVS worden gemaakt om de warmte er in te houden. Een kat werkt namelijk pas optimaal als hij lekker warm (heet!) is. In de kat gaan de uitlaatgassen een reactie aan waardoor het stuk uitlaat daarachter extra heet wordt. Ook hier is RVS weer het aangewezen materiaal omdat de uitlaat anders teveel hitte naar de bodem en de omgeving zou afgeven (en RVS dit tegen gaat).
Een high-performancewagen oftewel een raceauto moet een zo optimaal mogelijke uitlaatgassenafvoer hebben voor de beste prestaties. Doordat in een RVS uitlaat het gasmengsel maar weinig afkoelt op zijn weg naar buiten kan van voor naar achteren dezelfde (grote!) pijpdiameter worden gebruikt. Waarom? Wel, ook in een uitlaat bestaat een optimale stromingssnelheid van de uitlaatgassen. Zouden deze gassen afkoelen op hun weg naar achteren dan wordt het volume van deze gassen kleiner. Zodoende zouden er dan steeds kleinere pijpdiameters gebruikt moeten worden om de gassen weer de optimale stroomsnelheid te geven. Uiteraard geven deze kleinere pijpdiameters meer stromingsweerstand, dus een slechtere ademhaling en prestaties.
In de motorruimte is het erg belangrijk dat er zo weinig mogelijk warmte vrij komt. Zo veel te koeler de aanzuigtemperatuur, zoveel te meer kan de motor presteren. Ook verplicht warme voeten van de chauffeur moet in de zomer zoveel mogelijk worden voorkomen. Twee opties, of een ijzeren spruitstuk met bandage (wat dan extra snel roest) of gewoon RVS.

Bron: uitlaten.com (eps oplichters, te duur maar verhaal klopt :wink: )
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
Jankr
Probe enthousiast
Berichten: 434
Lid geworden op: 16 Jul 2009, 15:24

Re: rvs uitlaat systeem

Berichtdoor Jankr » 14 Okt 2009, 16:44

Richard schreef:ik wil niet lastig zijn hoor, maar dan moet je de advertentie toch eens beter lezen...
scroll wat naar beneden en dan zie je tot je grote verbazing ergens staan, 100% stainless steel :mrgreen:



Sorry, inderdaad scheef gekeken..

Maar het blok zelf koelt stukken sneller af dan de RVS headers..

En hier boven een prachtig verhaal,
Maar kijk is naar de echte performance bakkies.... no way dat hun RVS headers hebben.
Afbeelding

Died.

Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

Re: rvs uitlaat systeem

Berichtdoor Nick » 14 Okt 2009, 19:23

STAINLESS STEEL
409 Stainless exhaust material is titanium stabilized ferritic stainless steel. 409 stainless is used in applications where appearance is a secondary consideration to properties and corrosion resistance and where some weldability is required. An example of stainless usage is catalytic converter assemblies. 409 stainless has excellent forming characteristics and is rust-through resistant. A surface rust will form in most instances. This rust retards further corrosion.

* 409 stainless steel tubes
* 1.625" diameter tubes
* Machined flange
* Bolts to stock exhaust pipes
* Includes gaskets, bolts and studs
* Designed by Ford Racing engineers


zelfs Ford Racing maakt SS headers...
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra

Gebruikersavatar
Jankr
Probe enthousiast
Berichten: 434
Lid geworden op: 16 Jul 2009, 15:24

Re: rvs uitlaat systeem

Berichtdoor Jankr » 14 Okt 2009, 20:19

Jah precies...


Toch blijf ik lekker stront eigenwijs! :mrgreen:
Afbeelding

Died.

Gebruikersavatar
stenhove
Probe forever
Berichten: 676
Lid geworden op: 26 Aug 2008, 12:12
Locatie: Lieren
Contact:

Re: rvs uitlaat systeem

Berichtdoor stenhove » 14 Okt 2009, 22:47

Misschien een beetje rare vraag.
RVS gaat dus langer meer.
Uitlaatgassen zit een hoop troep in, haal je vinger maar eens door je uitlaat, wordt die lekker zwart.
Krijg je geen last van dikke afzetting op je binnenwand als een uitlaat langer mee gaat?
2.2L GT Turbo 12V

Gebruikersavatar
Snout
Probe forever
Berichten: 823
Lid geworden op: 14 Dec 2004, 09:37
Locatie: Lanaken, B - BCN, ESP - Berlin, D
Contact:

Re: rvs uitlaat systeem

Berichtdoor Snout » 15 Okt 2009, 18:56

Hey Richard,

Ik heb die headers/catvervanger die jij daar gelinkt hebt, en het klopt dat de catvervanger losse flenzen heeft maar als ze hard aangeschroeft zitten met de pakking er tussen zou het toch geen probleem moeten zijn.

Scorpion middenpijp zou ik niet halen ivm met de wacht tijd, ik heb gisteren pas de uitlaat in ontvangst genomen naar 4 en een half manden wachten. (Wat wel netjes is is dat er al een flinke resonator in de mid-pipe zit, that was a nice surprise, en alle bochten zijn mandrel bent).

De headers zijn wel mooi afgewerkt (binnekant van de uiteindes allemaal mooi smooth geschuurd, kwamen wel niet met EGR pijp.

Groeten,
Aernout
'94 (Bj.'93) Black Sapphire Pearl PGT

Afbeelding


Terug naar “Techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

 

 

cron