Pagina 2 van 2

Re: Motor wassen

Geplaatst: 01 Nov 2009, 20:04
door karinara
BramProbe schreef:ben jij turk ofzo

Hallo
nee,ik ben een Servier.

Re: Motor wassen

Geplaatst: 01 Nov 2009, 20:12
door karinara
Op loggo staat -Kom op nou Biep,biep....

Re: Motor wassen

Geplaatst: 01 Nov 2009, 20:36
door Hans
BramProbe schreef:ben jij turk ofzo

Die Bram toch, altijd even subtiel :mrgreen:

Re: Motor wassen

Geplaatst: 01 Nov 2009, 21:25
door Nick
idd lekker subtiel

Re: Motor wassen

Geplaatst: 01 Nov 2009, 22:37
door Paul
Yup, Groningen en subtiel is bijna hetzelfde :mrgreen:

Re: Motor wassen

Geplaatst: 02 Nov 2009, 17:29
door Jankr
Radicaal. . . . . :mrgreen:

Re: Motor wassen

Geplaatst: 02 Nov 2009, 17:53
door karinara
Radicaal...nee liever monarchie!!!
Maar nu iets anders,weet iemand een goed winkel met redelijke prijzen voor die distributie set?

Re: Motor wassen

Geplaatst: 02 Nov 2009, 17:56
door Michiel
brezan! of de probestore ;)

Re: Motor wassen

Geplaatst: 02 Nov 2009, 18:11
door karinara
Hmm,bij probestore kosten vanaf 102eu maar wel met verschillende aandudingen voor maschine-als:Fai,Gates,Skf,Standard???+water pomp38eu+verzendkosten + - 30eu?Morgen nog kijke nemen bij Brezan.... :roll:

Re: Motor wassen

Geplaatst: 02 Nov 2009, 20:22
door Jankr
karinara schreef:Radicaal...nee liever monarchie!!!


Ehm.. wat heeft monarchie er mee te maken? :roll:

Maar die distributie riem is overal te bestellen hoor, of dat ook voor de spanner geldt, betwijfel ik.

Re: Motor wassen

Geplaatst: 02 Nov 2009, 22:34
door karinara
Hmm,ik dacht dat je bedoelt radicaal-voor mij,en ik ben niet voorstander van die greop bij ons maar wel van onze monarchie(servische)en ik heb alleen die riem en twee pylley- roll gezien maar spanner niet-set bij Probestore??? Is dan vervangen van spanner ook verstandig ???Waterpomp ook?Of kijken voor een motor ergens ???

Re: Motor wassen

Geplaatst: 03 Nov 2009, 11:49
door Paul
De riem en poeliekit van Probestore is genoeg.
Spanner zit al in de tensioner pulley, werkt met een veer dus niet zoals bij de 24V...

Ligt aan je budget welke je neemt: gates, skf, fai of standard.

Ja, waterpomp ook meteen doen en natuurlijk nieuwe multiriemen.

De lagers van de spanrollen voor de multiriemen zou ik ook meenemen as ik jou was...

Voorbeeld:

153,83 Gates d-riem en poeliekit
21,17 Gates multiriemen
26,74 lager spanrol (2x)
37,89 waterpomp

totaal 239,63 maar dan ben je er weer 90000km vanaf!

Als je in plaats van Gates standaard riemen en poeliekit neemt dan ben je iets van 180 eurie kwijt.

Voor de rest heb je koelvloeistof nodig en een klein beetje warmtebestendige vloeibare pakking voor de waterpomp.

Je kan het natuurlijk ook bij een garage laten doen maar dan mag je minimaal 500 euro meenemen.

16v d-riem.jpg



Replacement interval guide

Ford recommend replacement every 60000 miles or 5 years whichever the soonest


Removal =

1 ) raise and support front of vehicle
2 ) support engine
3 ) remove:
RH front wheel
RH inner wing panel
RH engine mounting
Aux drive belts
Water pump pulley
Crankshaft pulley bolt [1]
Crankshaft pulley [2]
HT leads
Cylinder head cover
Dipstick and tube [3]
Timing belt covers [4]

4 ) temporarily fit bolt and washer to retain crankshaft sprocket [1]
5 ) turn crankshaft to TDC on no.1 cylinder
6 ) ensure timing marks aligned [5] and [6]
note: timing marks on rear of camshaft sprockets align with cylinder head upper face
7 ) hold tensioner pulley [7]. use allen key [8]. disconnect tensioner spring from pin [9]
8 ) turn tensioner pulley anti-clockwise to release tension on belt.
9 ) remove timing belt

installation =

1 ) ensure timing marks aligned [5] and [6]
2 ) fit timing belt in anti clockwise direction, starting at crankshaft sprocket. ensure belt is taut between sprockets.
3 ) turn tensioner pulley clockwise [7]. use allen key [8].
4 ) connect tensioner spring to pin [9] ensure belt is tensioned
5 ) turn crankshaft slowly two turns clockwise to TDC on no.1 cylinder
6 ) ensure timing marks aligned [5] and [6]
7 ) remove crankshaft pulley bolt and washer [1]
8 ) install components in reverse order of removal.
9 ) tighten crankshaft pulley bolt [1]. tightening torque 157-166 Nm

Before you take the auxiliary belts off, make sure you undo the waterpump pully bolts (4 of them - 10mm bolts) just loosen them off, because if you don't, you will be there for a month of sundays trying to undo them.

Also - [8]. disconnect tensioner spring from pin You don't have to do this! I've done 4 x 16v cam belts and never had to remove the spring.


There is also a ''camlock'' tool you can buy that locks the cams in place, so if you could find this, it would be very helpfull.