Afslaan stationair na oplopen RPMs

Voor alle overige technische vragen
Gebruikersavatar
Snout
Probe forever
Berichten: 823
Lid geworden op: 14 Dec 2004, 09:37
Locatie: Lanaken, B - BCN, ESP - Berlin, D
Contact:

Afslaan stationair na oplopen RPMs

Berichtdoor Snout » 04 Feb 2010, 13:33

Hey guys,

Na de headers te hebben vervangen heb ik ergens een probleem. Als ik de auto start dan schiet het toerental naar 2000-2200 en direkt daar na valt hij in een lijn terug tot een stall. Toevalig had ik op een moment mijn IAT uit mijn intake getrokken en toen liep hij wel, al was het ruw (te verwachten), maar hij viel niet uit.

Tijdens de header install heb ik de EGR pipe einden afgezaagd (na dat de buis door te veel buigen brak :roll: ) en dicht gelast. Verder zit de EGR er wel op met alle hoses en connections als normaal, behalve dat een van de plastic nipples aan de EGR solenoid brak. Die nipple en de vacuum? hose die van de EGR daar op gaat heb ik gelijmd en gesealed. Verder had ik mijn koelvloeistof systeem schoon geflushed en zit er op dit moment maar ~2L ipv de aangegeven 7.4L capaciteit in het systeem (en veel lucht).

Ik zal straks kijken of ik die vacuum hose van de EGR beter op de EGR solenoid kan bevestigen, maar kan een vacuum leak tot dit soort gedrag bij startup leiden?

Thanks for the help guys!

Groeten,
Aernout
'94 (Bj.'93) Black Sapphire Pearl PGT

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snout
Probe forever
Berichten: 823
Lid geworden op: 14 Dec 2004, 09:37
Locatie: Lanaken, B - BCN, ESP - Berlin, D
Contact:

Re: Afslaan stationair na oplopen RPMs

Berichtdoor Snout » 04 Feb 2010, 16:10

Hey,

Aan het koelsysteem kan het toch niet liggen? Hoe kan ik die met lopende motor bijvullen als de motor niet loopt? ;)
In ieder geval, het reservoir zit tot de tip vol (na iets over 2 liter er in te hebben gegooid). Verder als ik de IAT aansluit nadat ie al eens gestalled is dan slaat ie ook vrijwel meteen af (0-600-0 rpms), maar als ik de batterij loskoppel en opnieuw koppel loopt ie wel met IAT aangesloten (blijft 5-10 seconden op ~1,2/1,3k toeren hangen en dan gaat hij omhoog naar 2,2/2,3k en blijft daar op).

*Ik heb trouwens ook aan de rook te zien nog wat exhaust leaks (wat een PITA om die headers te installeren, moest het al 2 keer over doen omdat ie niet goed dicht zat). Ik heb nu minstens 30-40 uur aan deze headers besteed, 2-3uur my ass wat sommige daar op probetalk zeggen :roll: ).
'94 (Bj.'93) Black Sapphire Pearl PGT

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

Re: Afslaan stationair na oplopen RPMs

Berichtdoor Nick » 04 Feb 2010, 21:14

Heb je het inlaatspruitstuk eraf gehad voor de installatie? If so, nog 3x je vacuum controleren. Ik had hetzelfde na de header install in was in m'n enthousiasme die grote dikke vaccuumslang die onder het IM loopt vergeten aan te sluiten..
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra

Gebruikersavatar
Snout
Probe forever
Berichten: 823
Lid geworden op: 14 Dec 2004, 09:37
Locatie: Lanaken, B - BCN, ESP - Berlin, D
Contact:

Re: Afslaan stationair na oplopen RPMs

Berichtdoor Snout » 04 Feb 2010, 21:42

Hey Nick,

Inlaatspruitstuk had ik er niet afgehaald (om dit soort situaties te vermijden :mrgreen: ). Ik heb hem net zonder IAT laten door lopen om te proberen het koelvloeistof in ieder geval bij te vullen, maar zelfs dan viel ie op een gegeven moment gewoon uit. Hij begint bij 1,200 toeren, schiet dan naar 2,300, valt na 10 seconden naar rond 600 en dan fluctueerd ie nog een beetje op en neer tot dat ie uit valt. Als ik gas bijgeef zakt het toerental meteen in trouwens?

Maar kan een vacuum lek zo een effekt hebben dan? Ik dacht dat zo iets eerder het toerental een beetje in de war bracht. Tenminste kan me niet voorstellen dat hier ergens een flinke vacuum zit...maar ja ik zal alles nog eens na checken. Zal wel weer aan iets simpels liggen (hopelijk [-o< )

Groeten,
Aernout
'94 (Bj.'93) Black Sapphire Pearl PGT

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

Re: Afslaan stationair na oplopen RPMs

Berichtdoor Nick » 04 Feb 2010, 21:50

Nou die slang die ik los had is zo dik als je duim, dus dan viel die gelijk uit. Maar ook kleinere lekken kan die gelijk uitvallen hoor, fijne van probes..
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra

Gebruikersavatar
Coen
Slave of a probe
Berichten: 4914
Lid geworden op: 21 Okt 2004, 14:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re: Afslaan stationair na oplopen RPMs

Berichtdoor Coen » 06 Feb 2010, 12:33

Heej aernout...

Headers are a bitch...

Koelvloeistof kan je bijvullen in de slang die van je radiator naar je blok loopt, vlak bij je IM zit er een vulopening met een mooie dop erop die zegt caution of zo ;)

En een vacumlek kan je idd een leuke stall geven, plus je iac die geen koelwater temperatuur waardes kan lezen omdat er niks is maakt het allemaal nog beter...
Dus fix die dingen eerst en kijk dan verder zou ik zeggen...

Groeten,
(SOLD) - 1992 - KLZE - KL36 - XS Headers - 2,5" Catback - 2,5" Testpipe - CM stage 3 - 9lb Fidanza - Carbon Airbox
- 50-35 kaw - 8mm TH - RR-inserts - 64mm TB - FPR - Xenon - Hei - (SOLD)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: Afslaan stationair na oplopen RPMs

Berichtdoor Paul » 06 Feb 2010, 15:06

^ Take their advice :wink:
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
Snout
Probe forever
Berichten: 823
Lid geworden op: 14 Dec 2004, 09:37
Locatie: Lanaken, B - BCN, ESP - Berlin, D
Contact:

Re: Afslaan stationair na oplopen RPMs

Berichtdoor Snout » 06 Feb 2010, 15:50

THanks for the tip Coen! Zal dat zo even proberen. Bleek trouwens dat ik de EGR valve position sensor vergeten was terug aan te sluiten, maar dat had geen effekt ;). Ik laat straks wel weten hoe het ging.
'94 (Bj.'93) Black Sapphire Pearl PGT

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snout
Probe forever
Berichten: 823
Lid geworden op: 14 Dec 2004, 09:37
Locatie: Lanaken, B - BCN, ESP - Berlin, D
Contact:

Re: Afslaan stationair na oplopen RPMs

Berichtdoor Snout » 06 Feb 2010, 16:24

Koelvloeistof bijvullen ging al veel beter nu, er zit ongeveer 5.5L in, maar het probleem heeft zich niet veranderd.

Heb alle hoses en de intake goed bekeken en kon niks vinden wat een (grotere) vacuum leak zou kunnen veroorzaken. Het enige is alsnog die vacuum hose van de EGR valve waarvan de nipple afbrak bij de EGR solenoid, maar die heb ik met seconden lijm strak terug gelijmt en met siliconen pakking dichtgesmeerd, dus lijkt me sterk dat ie daar nog een lek zou hebben.

Ik had tijdens de header install ook mijn achterste o2 sensor vervangen met een nieuwe 4 draadse, zou een slecht aangesloten o2 sensor ook zulke problemen kunnen veroorzaken?
'94 (Bj.'93) Black Sapphire Pearl PGT

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

Re: Afslaan stationair na oplopen RPMs

Berichtdoor Nick » 06 Feb 2010, 17:50

nee, want de auto gebruikt geen input van de o2's als ie koud is..
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra

Gebruikersavatar
Coen
Slave of a probe
Berichten: 4914
Lid geworden op: 21 Okt 2004, 14:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re: Afslaan stationair na oplopen RPMs

Berichtdoor Coen » 06 Feb 2010, 21:12

Wat bedoel je met IAT eigenlijk uit je inlaat getrokken???
De 2.5 heeft die niet, toch? :roll:
En nou we het toch over je intake hebben die je uit mekaar trekt :D
Je maf zit toch nog wel aangesloten en op je intake he? anders doet die ook weinig...

Andere stekkers nog los liggen? slangen van je pcv?
(SOLD) - 1992 - KLZE - KL36 - XS Headers - 2,5" Catback - 2,5" Testpipe - CM stage 3 - 9lb Fidanza - Carbon Airbox
- 50-35 kaw - 8mm TH - RR-inserts - 64mm TB - FPR - Xenon - Hei - (SOLD)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snout
Probe forever
Berichten: 823
Lid geworden op: 14 Dec 2004, 09:37
Locatie: Lanaken, B - BCN, ESP - Berlin, D
Contact:

Re: Afslaan stationair na oplopen RPMs

Berichtdoor Snout » 07 Feb 2010, 13:36

Haha met IAT bedoel ik eigenlijk de VAF maar toen ik hem ontkoppeld had kreeg ik code 10 = OBD I 10- Intake air temperature sensor (IAT), so that kinda stuck with me.
Daar zit alles goed aangesloten, dacht ook even dat ik hem misschien verkeerd om had terug gezet aangezien op Probetalk iemand hetzelfde probleem had en dat de oorzaak was, maar helaas niet.
Het is nu wel duidelijk geworden dat er een of meerdere kleine vacuum lekken de boosdoeners zijn. Links van de air intake elleboog is hij flink aan het hissen en speelt het stationair nog vreemder als ik brake fluid in de vicinity spuit. De VAF tot elleboog verbinding bleek wat lucht te trekken en de EGR plug op de EGR valve had een klein gatje door het lassen heen. Straks even opnieuw lassen en kijken of het dan opgelost is.
'94 (Bj.'93) Black Sapphire Pearl PGT

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

Re: Afslaan stationair na oplopen RPMs

Berichtdoor Nick » 07 Feb 2010, 19:05

rubberen elleboogjes scheuren inderdaad, kan heel goed schommelingen veroorzaken! Even een cheapo ebay CAI bestellen, heb je een metalen elleboog ;)
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra

Gebruikersavatar
Snout
Probe forever
Berichten: 823
Lid geworden op: 14 Dec 2004, 09:37
Locatie: Lanaken, B - BCN, ESP - Berlin, D
Contact:

Re: Afslaan stationair na oplopen RPMs

Berichtdoor Snout » 08 Feb 2010, 09:18

Found the cause of it all...ik had de EGR valve niet goed bevestigd (een van de schroeven zat nog half los). Out of sight out of mind I guess :mrgreen: . Hij loopt nu weer als before, nice...heb wel duidelijk nog last van HLA tik even though ik ook een triple oil change/filter change met engine flush had gedaan. Straks eens voor een spin nemen en kijken of dat de tik verhelpt......anders weer een flush over een paar honderd km :roll: .

Thanks for all the input he!
'94 (Bj.'93) Black Sapphire Pearl PGT

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wim9516V
Probe addict
Berichten: 1099
Lid geworden op: 05 Jan 2006, 16:07
Locatie: Delft (NL) en A'pen (B)
Contact:

Re: Afslaan stationair na oplopen RPMs

Berichtdoor Wim9516V » 08 Feb 2010, 11:05

Cursus automonteur volgen misschien? :mrgreen:

Zwaar fout als je dingen weer vergeet vast te zetten en dan om hulp gaat vragen! [-X

Maar goed dat het is opgelost!

Wim

PS: Lijkt me normaal dat je HLA's even meer tikken na engine flush omdat er een aantal zijn leeggelopen. Zou moeten weggaan als ie goed warm is gelopen. Soms moet je ze even wat harder laten werken zodat ze zich weer lekker volpompen met olie en de klepspeling weggaat.
1995 (94/1999-) 'Highlight' Probe 16V (MQ) - Electric Blue
GT rims, side skirts and cluster, cc, UDP, K&N drop in, Bosal headeR, Phenolic spacerS, Fidanza flywheel, polished head, revised engine, etc.
1998 (97/2007-) Probe 24V (JJ) - Boysenberry Blue - was 100% original, one of the last ones...


Terug naar “Techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

 

 

cron