er zijn verschillende manieren om te zien of het om een DE of ZE gaat. Makkelijkste is het inlaatspruitstuk.
standaard KLDE:
KLZE longneck (langere hals bij gasklephuis):
KLZE curveneck:
Helaas worden er ook wel eens KLDE inlaatspruitstukken terug gezet op een KLZE wanneer deze door derden geswapped is omdat ze denken dat een ZE spruitstuk niet past/geen EGR heeft/ander vacuumschema heeft. En dan valt deze diagnose dus in duigen. Er zijn wel andere mogelijkheden, er zou bij een echte KLZE namelijk KL31 of KL01 in de koppen/nokkenassen/gasklephuis moeten staan. KLDE = KL03
Maar je kan er vanuit gaan dat 99% van het aanbod in nederland gewoon een KLDE heeft, tenzij de adverteerder zelf een ZE eringemikt heeft. Beide zijn Mazda blokken, zo ook de KLDE waar 'ford' op de kleppendeksel staat. Dus daar hoef je niet op te letten.
Enige echte Ford blok in een probe is de 3.0 V6 vulcan in de eerste generatie.