Pagina 1 van 1

ecu overzetten

Geplaatst: 25 Nov 2010, 23:09
door probe2009
hoi ik heb 2 probes

2de gen 2.5 96
2de gen 2.5 97

nu wil ik de 97 gechipte ecu in de 95'er plaatsen maar de onstekingen verschillen lijkt op het oudere type.
maar kan ik deze zonder problemen toch overzetten.

ik heb al een keer geprobeerd de onsteking (97 :arrow: 95) over te zetten maar die wilde niet werken op de andere.

Re: ecu overzetten

Geplaatst: 26 Nov 2010, 08:03
door Wim9516V
Hiya,

97 model heeft PADS (startonderbreker met chip in sleutel), 95 model niet (aparte startonderbreker). Dus die kun je niet overzetten.

97 ECU werkt samen met PADS module, 95 ECU niet. Dus kun je die niet overzetten. Of je moet alles overzetten (contactslot, PADS module, bedrading, bedrading motor, (extra/andere) sensoren motor).

Hoe heb je trouwens die 97 ECU gechipt gekregen want 97 ECU zijn normaal niet te chippen, zit geen aparte EEPROM in die je kan omwisselen. En ook geen ODB-II stekker tenzij het een US model is. Maar dan heb je nog het bovenstaande probleem.

Wim

Re: ecu overzetten

Geplaatst: 26 Nov 2010, 17:34
door probe2009
en als ik de start onderbreking onklaar gemaakt kan krijgen van de 97 dan moet dat toch wel
lukken?

luchtinlaat + electronice van de luchtinlaat van de 97er zit al op de 96er en doet het perfect.

die 97er probe trekt veel harder op en heeft bij 3000 toeren al z'n volle vermogen en de 95er bij 5500
met exact de zelfde setup en afstelling. hoe kan dit zo'n groot verschil zijn is dit alleen door de chip dan?

Re: ecu overzetten

Geplaatst: 27 Nov 2010, 00:13
door Wim9516V
Volgens mij gaat gewoon 1 van je VRIS kleppen niet open op de 96. Die zorgen voor een optimale lucht intake (koppel) en schakelen bij respectievelijk 3XXX e 5XXX toeren. Heeft niets met de ECU te maken. Die is gewoon hetzelfde.

En de PADS kan je niet onklaar maken op de 97 modellen. Zonder PADS werkt de ECU niet. Oudere modellen kon je die overbruggen maar 97 modellen niet.

Voor meer info over de VRIS kleppen moet je maar eens goed zoeken op het forum.

Wim

Re: ecu overzetten

Geplaatst: 27 Nov 2010, 09:48
door probe2009
das het rare eraan de luchtinlaat komt van die 97er en daar deed die het perfect op.
en de oude luchtinlaat deed precies hetzelfde als nu.

wat kan het nog meer zijn

Ontsteking is goed
bougie kabels nieuw
nieuwe vacuum slangen overal
dynamo nieuw
gereviseerd inlaatspruitstuk
injector schoongemaakt
regelbare brandstofdruk

hij loopt heel rustig en netjes 500 toeren en doet niks raars bij optrekken
ik heb alleen pas bij 5500 toeren vermogen wat ik bij die andere al bij 3100 heb
is echt zo raar zijn ook geen foutcodes ofzoiets geeft niks aan in ieder geval

Re: ecu overzetten

Geplaatst: 27 Nov 2010, 12:31
door Rene
wat Wim zegt, vris checken.
luchtinlaat etc staat daar los van.

Re: ecu overzetten

Geplaatst: 29 Nov 2010, 14:21
door Paul
ECU's:

93: KL07 - Geen startonderbreker.
94: KL59 - Bosch (meeste zijn verwijderd vanwege niet pluis zijn).
95: KLC1 - Temic PATS (aparte module).
96: KLE4 - Temic PATS (geïntegreerd).
97: KLE4 - Temic PATS (geïntegreerd).

Let op: jaartallen zijn modeljaren, dus niet datum eerste afgifte :!:

93 en 94 zijn compatible, ECTF probleempje, maar easy om te fixelen.
96 en 97 zijn compatible, met bijbehorende transponders.
95 is met geen ander bouwjaar compatible.

Alleen 93 en 94 is via eeprom te chippen, zoals Wim al heeft uitgelegd.

Als één van de VRIS niet werkt, dan heb je een "lag" tot 3250rpm, respectievelijk 4250rpm.
Waarden zijn voor een KLDE :!:

regelbare brandstofdruk


Tsja, als die niet klopt, dan krijg je ook zulke effecten :wink:

Re: ecu overzetten

Geplaatst: 29 Nov 2010, 22:14
door Michiel
Zit dat VRIS gebeuren ook op de I4.. of zou dit niks met mijn probleem te maken kunnen hebben? (Ga morgen of woensdag jullie op de hoogte brengen van mijn probleem, want wordt lang verhaal en het is druk op het werk :P )

Re: ecu overzetten

Geplaatst: 30 Nov 2010, 13:05
door Paul
Geen VRIS gebeuren op jouw I4 Michiel.

Re: ecu overzetten

Geplaatst: 30 Nov 2010, 17:58
door Michiel
was ik al bang voor...

Re: ecu overzetten

Geplaatst: 01 Dec 2010, 22:03
door probe2009
ik heb echt alles gecontroleerd vris heb ik gecheckt en werkt. vacuüm lekkages gecontroleerd.
alles mooi dicht. brandstofdruk is goed.

echt vreemd allemaal. :?

alles is gewoon exact hetzelfde maar toch is die 97'er veel sneller met optrekken iemand
een idee wat een dan kan zijn :?:
al zet ik alle onderdelen over van die 97er hij blijft hetzelfde trekken

de 97er maakt ook een heel raar geluid bij het optrekken bij 3000 toeren. vibrerend geluid van de (vris kleppen).
op dat moment krijg ik me volle vermogen

maar als ik datzelfde spruitstuk op de 96er gooi doet ie dat niet :?:

Re: ecu overzetten

Geplaatst: 02 Dec 2010, 21:17
door Rene
vris zal je het niet zijn wat je hoor, werken door een vacuüm.

Al eens uitgelezen? moet wel iets motorisch zijn.

Re: ecu overzetten 97er 95er

Geplaatst: 06 Dec 2010, 23:02
door probe2009
ik heb iets anders gevonden toen ik bezig was

het lijkt alsof er in de 95er een cat in elk uitlaat spruitstuk zit :? als je met een lamp naar binnen kijkt
zie je bij allebei zo'n cathylisator structuur in zitten. :?: :?

is dit origineel ? want die 97er heeft dat weer niet.
dit zou het verschil ook kunnen verklaren lijkt mij.

heeft dit dezelfde functie als de normale cat?