Lekt olie

Voor alle overige technische vragen
Christjan
Probe newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 Mei 2011, 21:18

Lekt olie

Berichtdoor Christjan » 13 Jun 2011, 00:14

Nou, ik vandaag vol vertrouwen in mijn prachtige, 2 weken oude (ja, voor mij 2 weken oud) probe gestapt. Ik hoorde meteen een raar geronk, alsof er geen olie in zat. Ik denk, hoor ik dat nu goed? Dus ik geef eens gas, en ja absoluut. Meteen motor uit gezet, kijk ik in mijn spiegel en meteen de hele oprit blauw van de rook. Shit shit shit, haast, gauw de brommer gepakt en doorgereden naar mijn werk (ik werk bij de kartbaan). Rond een uurtje of 11 weer thuis met een collega (automonteur). Oliepijl eerst maar eens gecontroleerd, helemaal leeg? Paar dagen ervoor nog gecheckt en was deze prima! Nu moet ik wel zeggen dat ik weer even een stukje 200 heb gereden en redelijk af en toe even wat gas heb gegeven, maar komop, daar moet een probe tegen kunnen.

Enfin, eerst maar eens olie gehaald. Na 30 euro was deze ook weer redelijk op pijl, en maar eens onder de auto gekeken. Bleek dat alle moertjes bij de carter gewoon los zaten! Meteen vast gedraaid, daar was ook de meeste olie lekkage. Nog maar eens starten, geen rook meer, stuk minder gerammel uit de motor. Het lijkt weer goed, maar nu rammelt een klep nog, in ieder geval staat die niet lekker. Ook viel het me op dat er erg veel druk in de carter zit. Morgen ga ik er maar mee naar mijn werk toe, als niet weer de straat blauw staat na eventjes starten. Mijn werkgever zal er dan eens naar kijken. Is dit een bekend probleem bij de probe? En hebben jullie tips?

Alvast bedankt, en ik hou jullie op de hoogte!

Gebruikersavatar
winy
Slave of a probe
Berichten: 2982
Lid geworden op: 20 Sep 2010, 12:21
Locatie: hoensbroek (L)

Re: Lekt olie

Berichtdoor winy » 13 Jun 2011, 09:27

als ie bij de carter lekt , ligt er toch olie onder de probe :-k
en die klep , ja die hoor ik ook . :roll:
Wel de juiste olie erop . altijd goed warm rijden alvorens je gaat vliegen . :lol:
suc6
Probe 24v 1995 ( Electric Blue MQ )

Afbeelding

Go Like A Hurricane

Gebruikersavatar
Wim9516V
Probe addict
Berichten: 1099
Lid geworden op: 05 Jan 2006, 16:07
Locatie: Delft (NL) en A'pen (B)
Contact:

Re: Lekt olie

Berichtdoor Wim9516V » 13 Jun 2011, 09:38

Hoop dat je geen motorschade hebt want zonder olie draaien is alles behalve gezond! :roll:

Viel je oliedruk meter niet weg dan tijdens het draaien?

Die klep gaat wel weer weg (Wyns HLA additive werkt prima) tenzij je andere schade (speling lagers) hebt.

Geen idee waarom die karterbouten loszaten. Normaal moet je daar nooit aan werken..

Wim
1995 (94/1999-) 'Highlight' Probe 16V (MQ) - Electric Blue
GT rims, side skirts and cluster, cc, UDP, K&N drop in, Bosal headeR, Phenolic spacerS, Fidanza flywheel, polished head, revised engine, etc.
1998 (97/2007-) Probe 24V (JJ) - Boysenberry Blue - was 100% original, one of the last ones...

Christjan
Probe newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 Mei 2011, 21:18

Re: Lekt olie

Berichtdoor Christjan » 13 Jun 2011, 11:09

Vreemd genoeg lag er helemaal geen olie onder de probe. En ik weet ook wel zeker dat hij goed liep toen ik de auto weg zette! Ik snap er dus ook niet veel van, hoe het is gekomen en waarom de probe zoveel rookte. Ik let altijd meer op oliedruk en temperatuurmeter dan de kilometer, vandaar ook die boete haha. Maar als er iets afwijkend zou zijn geweest, was me dat meteen opgevallen. Maar het gekke is, de klep rammelde niet toen ik de auto ophaalde en begon pas na een dag of 4 op te spelen. Anyway, vandaag maar eens meenemen naar mijn werk, ben benieuwd!

Gebruikersavatar
winy
Slave of a probe
Berichten: 2982
Lid geworden op: 20 Sep 2010, 12:21
Locatie: hoensbroek (L)

Re: Lekt olie

Berichtdoor winy » 14 Jun 2011, 13:53

las daadwerkelijk die carter bouten los zaten , heb je vermoedelijk tijdens de rit van Sittard naar huis al ongemerkt olie verloren . je moet dan toch aan de bodem ergens oliesporen kunnen vinden. Gewoon nieuwe goede vol synthetische olie erop met idd een busje wyns kleppen conditioneer. eventueel met de hogedruk van onderen schoon spuiten . dan regelmatig peilen en kijken of hij niet rookt .
suc6 ermee :wink:
Laatst gewijzigd door winy op 14 Jun 2011, 15:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Probe 24v 1995 ( Electric Blue MQ )

Afbeelding

Go Like A Hurricane

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: Lekt olie

Berichtdoor Paul » 14 Jun 2011, 14:11

Christjan schreef:Oliepijl eerst maar eens gecontroleerd, helemaal leeg? Paar dagen ervoor nog gecheckt en was deze prima!...


Waarom schrijft het merendeel op dit forum dit op deze manier?

Het is: oliepeil...
Een oliepijl is totaal iets anders.

:biertje:
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

Re: Lekt olie

Berichtdoor Nick » 14 Jun 2011, 14:44

710 peil
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra

Gebruikersavatar
winy
Slave of a probe
Berichten: 2982
Lid geworden op: 20 Sep 2010, 12:21
Locatie: hoensbroek (L)

Re: Lekt olie

Berichtdoor winy » 14 Jun 2011, 15:24

oké paul , peilen met de peilstok =D>
Probe 24v 1995 ( Electric Blue MQ )

Afbeelding

Go Like A Hurricane

Christjan
Probe newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 Mei 2011, 21:18

Re: Lekt olie

Berichtdoor Christjan » 14 Jun 2011, 23:37

Goed nieuws! Nadat de carter weer vast is gebruikt de auto geen olie meer! Waarschijnlijk hebben ze lagers vervangen en de boel niet goed vastgedraaid. Tegen de tikkende klep: half litertje ATF bij de olie in en na c.a. 150-200 (of na het ophouden van de rammelende klep) de olie compleet verversen. Wat loopt mijn motortje nu heerlijk! Nog even een grondige check bij de garage of alles daadwerkelijk vast zit en mijn zorgen zijn weg!

Gebruikersavatar
Hans
Financial Administrator
Berichten: 5065
Lid geworden op: 30 Okt 2004, 21:39
Locatie: Purmerend N.H.
Contact:

Re: Lekt olie

Berichtdoor Hans » 14 Jun 2011, 23:38

Prutswerk dus! Niet te geloven... :| Hopelijk heeft de motor geen schade opgelopen.
Electric Blue 2.0 SE atx USA '95

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wim9516V
Probe addict
Berichten: 1099
Lid geworden op: 05 Jan 2006, 16:07
Locatie: Delft (NL) en A'pen (B)
Contact:

Re: Lekt olie

Berichtdoor Wim9516V » 16 Jun 2011, 11:26

De brandende vraag is dan waarom ze lagers moesten vervangen? Om dat goed te doen moet eigenlijk de motor eruit en uit elkaar. Had die Probe dan zoveel km? En zat er geen onderhoudsboekje bij en is dit gemeld bij aankoop? Mijn 24V heeft ruim 3 ton gelopen en de lagers zijn nog prima.. :) :mrgreen:

Edit:
158k km op de teller en dealer onderhoudsboekje erbij las ik in je voorstellen post. Dus ergens klopt er iets niet lijkt me....

Ik hoop dat dit niet het begin van nog meer ellende is met je bijna 3-weken oude Probe! :lol:

Wim
1995 (94/1999-) 'Highlight' Probe 16V (MQ) - Electric Blue
GT rims, side skirts and cluster, cc, UDP, K&N drop in, Bosal headeR, Phenolic spacerS, Fidanza flywheel, polished head, revised engine, etc.
1998 (97/2007-) Probe 24V (JJ) - Boysenberry Blue - was 100% original, one of the last ones...


Terug naar “Techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

 

 

cron