Berichtdoor Wim9516V » 12 Sep 2011, 09:57
De IAC klep schoonmaken zou kunnen helpen.
Die zit op je throttle body. Zit stekkertje aan vast. Stekker los maken, waterslangetje loshalen, 1 schroefje (vertikaal) losmaken waar kabelhouder aan vastzit. Dan de 4 horizontale schroefjes, 1 speciale (tork met pinnetje middenin - die even zien los te krijgen, best pinnetje eruit meppen dan met tork schroevendraaier). Voorzichtig uit elkaar halen. Als die blijft hangen is het stationnair toerental niet stabiel (ECU probeert bij te regelen, gaat ie op en neer schommelen in toeren).
Hij zit waarschijnlijk vol met roet. Alle bewegende onderdelen goed schoonmaken. Dan opletten dat je het plastiek rond plaatje en de rubberen dichting weer goed zet! Voorzichtig weer in elkaar schuiven en schroefjes weer dichtdraaien. Stekkertje nog niet insteken.
Dan GND en TEN overbruggen in diagnose box (rechtsvoor akku). Motor starten (op temperatuur laten komen) en toerental regelen met stelschroef op throttle body tot ie iets van een 650-700 RPM draait (alle accesory uitzeten, kachel, radio, etc.) Eventueel ook gelijk ontsteking afregelen met stroboscoop (dat dan wel eerst doen, vervolgens idle instellen, moet 12 BTDC staan (streepjes/getallen 0/10 staan op deksel zijkant motor).
Ben je klaar, motor uit en GND/TEN overbrugging eruit.
Nu opnieuw starten. Motor moet net blijven draaien nu. Dan stekker IAC weer insteken. Als het goed is gaat nu het toerental 1-3 op en omlaag en stelt ie zich weer netjes in rond 700-750 RPM.
Daarna zou ie weer goed moeten draaien. Zoniet, heb je ergens anders nog een probleem, mogelijk valse lucht (alle vacuumstekkers/slangetjes nalopen). Ook je vacuum splitter box (zwarte ronde ding bovenop inlaatspruitstuk met rode/groene/oranje/blauw gemarkeerde slangetjes eraan) kan zijn doorgeslagen. Dan trekt ie lucht door de EGR klep naar binnen. Meestal zie je dan roet aanslag in 1 van de slangetjes. Die vervangen met een andere (van de sloop). Ik dacht dat de rode slang de EGR regulatorklep aanstuurt. Als je daar vacuum opzet mag er geen lucht worden aangezogen. Doet ie dat wel, is ie kaduuk en dit leidt ook tot instabiel stationair toerental.
Succes,
Wim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
1995 (94/1999-) 'Highlight' Probe 16V (MQ) - Electric Blue
GT rims, side skirts and cluster, cc, UDP, K&N drop in, Bosal headeR, Phenolic spacerS, Fidanza flywheel, polished head, revised engine, etc.
1998 (97/2007-) Probe 24V (JJ) - Boysenberry Blue - was 100% original, one of the last ones...