Hoi Ed,
€3500,- is veel te veel voor deze auto's en ook veel te veel voor de reparatie vind ik!
Maar even terug: als je koppakking daadwerkelijk lek is, moet je dat zelf merken. Wat je zegt is dan een 'engine rebuild' de goede omschrijving. Als de pakking aan de buitenzijde lek is sijpelt de koelvloeistof/olie langs je blok naar buiten, aan de binnenzijde tussen de olie-koelwaterkanalen of tussen de kanalen en je cilinders. Dit is merkbaar aan olie in je koelvloeistof en/of andersom of als de lek aan de kant van je cilinders zit gaat je auto olie of koelvloeistof verbruiken. Dit is merkbaar aan witte rook achter je auto of olie verbranden! Ook loopt de druk in het koelsysteem op. Dus in alle gevallen goed merkbaar! (Even een korte omschrijving)
Startmotor is geen APK punt en zou tzt vervangen kunnen worden lijkt mij (zolang de auto nog aanslaat).
Mijn opa en oom hebben een autohobbyclub waar goede recensies vandaan komen (onder andere Richy), je bent altijd welkom, en wij repareren een koppakking, startmotortje e.d. (ook distributie/waterpomp/spanrollen enz. gaan dan ook nieuw neem ik aan) voor een fractie van dit bedrag met garantie uiteraard. Het aanbod is er. Om een Probe in leven te houden is €3500,- niet te doen en dat vind ik de reparatie ook niet waard (of er moeten heel veel andere gebeuren, maar er moet heel wat gebeuren wil je aan €3500,- komen), daar zijn we het allen over eens.
Een kleine snelle kostenberekening van mijn kant (materiaalkosten gebasseerd op
http://www.winparts.nl ter indicatie, gemiddeld genomen):
- Pakkingenset: koppakking, uit-en inlaatpakkingen, klepdekselpakking enz. €281,- (dit kan volgens mij goedkoper)
- Kop vlakken +- €300,- (indicatie bij ons huisrevisiebedrijf)
- Distributieset van Gates (duurste): €325,-
- Waterpomp: €80,-
- Arbeid + vloeistoffen e.d. schatting: €350,- (bij ons)
Totaal:
€1336,- Pin mij er niet op vast, maar even een snelle berekening.
Groeten Robert