Hoi Allemaal,
Hans kent me al! =)) Ik heb sinds 1999 een Probe 16V Highlight. Geimporteerd uit Duitsland (toen 60k km) naar Belgie. Ik woon in Delft, maar ik kom oorspronkelijk uit Antwerpen (B). Heb bij de TU Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek gestudeerd van 1988-1994, en ben daarna blijven hangen in Delft. Moet nog een keer mijn promotie doen, op het gebied van aardgericht ruimtevaartonderzoek. Doe veel werk in ZO Azie met gebruik van GPS (zoals in autonavigatiesystemen) maar dan met millimeter nauwkeurigheid. Ook gewerkt aan de aardbeving die de tsunami veroorzaakte eind 2004. Misschien heb je toen gehoord dat Phuket 20 cm was opgeschoven, en dat de breuklijn 1000 km was. Dat waren mijn onderzoeksresultaten. Ook genoeg over mijn werk...
Back to de Probe. Vond deze altijd al de mooiste Ford en wou er graag heen hebben. Aangezien ik nog steeds officieel in Belgie woon, en er geen BPM is in Belgie, staat ie op Belgisch kenteken.
Te gekke auto. Heb door de jaren heen al wel wat aan gedaan. GT side skirts van de sloop gehaal, overspoten (in mijn badkamer) en gemonteerd. Ook de cup holder (weer van de sloop) en ook de originele cruise control (ook van de sloop). Doe alles zelf aan mijn auto, en kan in Belgie gebruik maken van werkplaats bij Ford garage. Alleen als er meer mensen nodig zijn betaal ik werkuren, en wat voor gebruik materiaal/gereedschap.
Mmm, even denken. Heb de GT rims en banden er op staan. Stonden er al op toen ik hem kocht. Eerst met 225/50 R16 banden nu met 205/55 R16. Heb ook een GT cluster (tot 240 km/h, weer van de sloop, koopje) en mijn snelheidsmeter was al gecalibreerd met de 16 inch velgen (als ik de 15 inch monteer met de originele banden zou de snelheid 5% hoger aangeven dan werkelijk, maar je kan natuurlijk andere banden monteren). Vind de OEM 24V velgen wel mooi zo.
Motor is de originele, maar al 3 keer gereviseerd. Hij is nu 1 mm overgeboord, dus eingelijk 2060 cc ipv 1999 cc. Eerste keer omdat mijn oliepomp vastliep. Weet nog steeds niet waarom, maar het was wel het type dat een ontwerpfout had (waardoor de kleppen gaan tikken als je lang stationair laat draaien, zit in autos gebouwd voor 10/96 geloof ik, de mijne gebouwd in 10/94 verkocht in 02/95). Dus verbeterde oliepomp, krukas, drijfstangen en zuigers + nieuwe lagers van sloop motor geinstalleerd. Reed ok, maar teveel olieverbruik. Dus opnieuw gedemonteerd, laten overboren en met 0.5 mm oversize opgebouwd. Doe ik allemaal zelf (in de keuken motor, garage uit en inbouw motor). Enkel machinewerk (boren cylinders, revisie cylinderkop) laat ik door zaakje in Delft doen. Toen die gapless zuigerringen gebruikt, maar sensor beschadigd bij monteren (vacuum control benzinedruk). Te rijk mengsel daardoor, ringen niet goed ingelopen, en weer teveel olie (nu kwam er echt blauwe rook uit met momenten). Motor was niet stuk, maar heb dan maar weer eruit gehaald, weer laten overboren (max 1mm) en weer nieuwe zuigers etc. erin. Bestel ik allemaal in de US, via Probetalk vriend die toen in Italie werkte op legerbasis. Dus zonder BTW/invoerrechten te betalen. Maar dan kostte het nog genoeg.
Anyway, heb dan ook meteen een Findanza flywheel gemonteerd, zelf de inlaat/uitlaat van de cylinderkop gepolijst (thuis met een Dremel). Heb 2 cylinderkoppen, 1 van de sloopmotor. Ook de laatste keer de kop laten reviseren, kleppen laten indraaien, met brons/magnese klepgeleiders (sluiten minder snel) en ook meteen wat laten afvlakken (hogere kompressie). Ook de Phenolic spacers op het inlaatspruitstuk dat hierdoor een stuk koeler blijft. Ook een KN drop in luchtfilter (hou niet van cold intakes, want die zuigen eigenlijk meer warme lucht van de motor ruimte, en indien onderaan gemonteerd kan er water inkomen wat meteen de motor opblaast). Denk nog wel aan een custom made ram intake, maar dan wel met de originele luchtfilter. Verder heb ik ook een olievanger waardoor olie uit het kleppendeksel (door de PCV valve (positive crank ventilation), om overdruk uit de motor te laten ontsnappen) niet meer langs het inspruitstuk wordt verbrand maar opgevangen in het kannetje. Verder zit er een Bosal header op, OEM middenpijp en Laser (van Mazda 626 aangepast) dubbele uitlaatpijp eindemper. En een overdrive pulley (UDP).
Standaard had ie 115 PK, en voor de laatste motorwissel al 125 PK (getest op Bosh motortestbank in Belgie). Nu denk ik dat ie rond de 135 PK zit, maar nog geen tijd om te testen. Zou hem nog een keer moeten laten chiptunen in Duitsland (weet waar), dan kan ie er nog 6% vermogen maximaal bijkrijgen. Dan ziet ie rond de 140 PK. Niet super, maar genoeg voor een non-turbo/non-nitro vrij ademde motor. De FS motor is niet zo makkelijk op te voeren. Ook heb ik nu een hogere compressieverhouding en grotere cylinderinhoud, dus hij kan wel wat beter getuned worden denk ik. Maar geen haast bij. Hij rijdt wel super, en draait netjes zijn 750 toeren stationair (650-750 voor de 2.0l Probe).
Mmm, wat verder. Ooh ja, heb de achterremklauwen uit elkaar gehaald en verbeterde rubbers van Ford geinstalleerd. De handrem blijft hangen na enkele jaren (bij meeste Probes gebeurdt dit vroeg of later, behalve niet met modellen van na 1996). Komt doordat er water binnenkomt in de hendel die door de handremkabel de remblokken vastzet. Alleen als je die hendel demonteert (vrij moeilijk zit clipje diep in remklauw) en met de verbeterde rubbers, ben je van dit probleem helemaal af. Enkel schoonmaken en opnieuw vetten werkt ook, maar dan kan het na 1-2 jaar weer vastzitten.
Verder heb ik de ramen een keer weer uitgelijnd, dus geen windruis meer nu, behalve bij snelheiden boven de 160km. Schuifdak zat ook nog een ontwerpfoutje, waardoor je een vervelend lawaai (klonk) hoort bij sommige modelen. Niet zo moeilijk om op te lossen, maar je moet wel het schuifdak demonteren.
Verbruik is 1 op 14 (snelweg, gemiddeld 120 km/h) tot 1 op 8.5 (stad, korte afstanden). Iets zuiniger dan origineel, maar komt door mijn iets hogere kompressieverhouding. Geeft wel aan dat de motor perfekt loopt. Olieverbruik is beter, maar toch nog wat te hoog. Hoger in de stad maar ik rij meestal maar 5 km heen en weer per dag. Koude motor, dus slechtere afdichting olieringen. Kompressie is wel ok, en iets hoger dan origineel.
Dat is het zo'n beetje! Heb al veel uren in auto gestopt, en zowat elk onderdeel wel een keer los in mijn handen gehad. Vooral de motor kan ik elk onderdeel wel dromen. Valt allemaal wel mee, als je maar het juiste gereedschap hebt, genoeg tijd en veel geduld.
Heb ook een webpage: http://www.deos.tudelft.nl/~wims/myprobe.html
Die is wel niet up to date, maar geeft wat meer info en (oude) foto's. Auto is nog als nieuw aan de buitenkant, geen schade/deukjes etc.
Is wel niet makkelijk om in Europa aan onderdelen te komen. Ford is veel te duur, tenzij je 30% magazijnkorting krijgt. Mazda is een optie, maar niet voor alle onderdelen. Sommige zijn Ford specifiek. Ooh ja, heb ook al mijn stabilisator links (voor en achter, 4 totaal) al een keer vernieuwd. Auto alarm is origineel, maar wel met keyless entry (niet van Ford) die ook het alarm netjes aan en uitzet. Verder zit er nog een GSM op het alarm die me opbeld bij inbraak/schokken. Kan ik ook opbellen, en dan hoor ik wat er in de auto gebeurdt (neemt automatisch op). Toen zelf in elkaar gezet, je kan het nu ook kopen. Maar vond het leuker en had nog een oude Nokia liggen.
Dat was het. Belangrijkste kinderziekten Probe zijn handrem (remklauwen die blokkeren), de oliepomp (voor 10/96), onsteking (verdeler met ingebouwde bobine op de EU modellen - maar nog niet stuk geweest bij mij.. knock on wood) en wat geratel (schuifdak, ramen). En de deurpanelen op modellen voor 1995. Maar die heb ik al lang gelden netjes vastgelijmd. Verder kunnen er bouten/moeren in de stoelen loskomen, maar die kan je weer vastzetten als je de bekleding los maakt). Ooh ja, gebruik ook Redline MT-90 olie in versnellingsbak. Dan is ie veel soepelder met schakelen, vooral op koude dagen direct na starten.
Behalve die kapotte oliepomp heeft mijn Probe me nog nooit in de steek gelaten. Ook toen draaide de motor nog wel, maar veel getik door kapotte lagers. Valt niet mee om je te laten slepen zonder stuur- en rembekrachtiging...
Verder nog een tip: Monteer geen volle motorsteunen of inserts als je van rijcomfort houdt. Heb mijn inserts er weer uitgehaald (voorste motersteun) want de trilling bij stationair draaien ratelt heel je auto uit elkaar na lange tijd. Audio heb ik de 5x9 Pioneer speakers achteraan (import uit de US, moeijk te krijgen hier, zelfde grootte als origineel) en 6 inch (geloof ik) Pioneer vooraan. Allemaal 3-weg. Met JVC radio/casette en 12 CD wisselbaar in kofferbak.
Sorry voor de lange voorstelling. Maar dan weet je wat ik al allemaal gedaan heb, en kan je vragen stellen over dezelfde onderwerpen. Ben wel druk met mijn baan, maar probeer af en toe wel langs te komen.
En nu nog wat over de topsnelheid. Een Probe standaard 2.0 liter gaat maximaal 204 km/h. De snelheidsmeter kan meer aangeven, maar die heeft makkelijk een fout van 10% of meer bij snelheden rond de 200 km/h. Werkelijke snelheid kan je best met een GPS handheld meten, die zijn tot 0.1 km/h nauwkeurig. Die 204 km/h haal je enkel met wind mee, en na best lange tijd. De 24V gaat met 50 PK maar iets van een 20km/h harder, want de windweerstand neemt met het kwadraat van de snelheid toe (dus 4 keer meer bij 200 km/h dan bij 100 km/h). Denk wel dat ik een van de snelste (non-turbo/non-nitro/non-supercharger) 2.0 liter Probes heb hier in de Benelux Maar ik test het niet vaak, want heb al wat bijgedragen aan het aflossen van de staatsschuld in Nederland en Belgie door bekeuringen.
Ok, dat was het!
Groetjes,
Super Wim