een nieuwe addict:)

Hier kan je als nieuw lid jezelf voorstellen
Anonymous

een nieuwe addict:)

Berichtdoor Anonymous » 09 Jan 2006, 15:14

Beste probe addicts,

Ik ben Wouter, woon in Uithoorn en ben 20jaar. Ik ga binnekort een probe 2.5 24V aanschaffe ( waarschijnlijk):).

IK heb al een aantal van jullie ge-add op msn en even gesproke maar ik stel me maar even officieel voor hier op de site en ik heb meteen een vraag aan iedereen... Ik heb zelf nog vrij weinig verstand van probes. Ik ga aankomende zaterdag naar Den Bosch om daar te kijken hoe de auto er aan toe is. Hij is van een monteur die daar dan aan t werk is, dus hij kan zo de brug op. Maar ja even terug kome op t feit dat ik te weinig verstand van die auto heb om er over te oordelen wil ik degene vragen die tijd/zin heeft en een beetje in de buurt woont ( ik kan je ook komen ophalen) om mee te gaan en te kijken in welke staat die auto is. Als jullie wille kan daar natuurlijk een vergoeding voor geregelt worden. En mischien hebben jullie dan weer een nieuw lid erbij:D

Tot snel en ik hoor 't wel als er interesse is.

Gr. Wouter

speedymondeo
Probe forever
Berichten: 849
Lid geworden op: 06 Aug 2005, 20:47
Locatie: Stekene (B)
Contact:

Berichtdoor speedymondeo » 09 Jan 2006, 17:15

Hoi Wouter,
leuk te horen dat je er aan denkt een Probe aan te schaffen.
Je hebt waarschijnlijk al wel de typische mankementen van de Probes met
bouwjaar 93/94 en ook 95 ontdekt, dus let er goed op. Dat ie van een monteur is kan 2 dingen betekenen, of hij is goed of hij ziet het niet meer zitten, dus vraag goed naar de redenen waarom hij de wagen wegdoet.
Succes en welkom
Laatst gewijzigd door speedymondeo op 09 Jan 2006, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
The Good, the Bad and the Probe.

Probe 16V Electric Blue (MQ) 1995 LPG G3 EXIT
Probe 24V Teal Mist (SK) 1994 LPG
Probe 24V Rio Red (EZ) 1994
Probe 24V Silver Metallic (YS) 1993
Probe 24V Electric Blue (MQ) 1992

Gebruikersavatar
Coen
Slave of a probe
Berichten: 4914
Lid geworden op: 21 Okt 2004, 14:36
Locatie: Enschede
Contact:

Berichtdoor Coen » 09 Jan 2006, 17:22

Heej kerel...

Zoals Speedy al aangeeft, goed opletten op de zwakke punten en de reden van verkoop...

Succes...
(SOLD) - 1992 - KLZE - KL36 - XS Headers - 2,5" Catback - 2,5" Testpipe - CM stage 3 - 9lb Fidanza - Carbon Airbox
- 50-35 kaw - 8mm TH - RR-inserts - 64mm TB - FPR - Xenon - Hei - (SOLD)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tieske Turbo
Slave of a probe
Berichten: 4603
Lid geworden op: 05 Mar 2005, 18:25
Locatie: Helmond
Contact:

Berichtdoor Tieske Turbo » 09 Jan 2006, 19:02

heey wouter, welkom hier :wink: zoals al eerder vermeld hierboven, let goed op inderdaad... je wordt er waarschijnlijk meteen verliefd op als je 'm ziet maar ga er niet voor als ie niet goed is (en precies, de reden van verkoop zoals speedy zegt want dat kan 2 dingen betekenen...) om evt mee te gaan val ik af want ik weet maar bar weinig van de 2e generatie probes.... daarentegen ken ik wel iemand die in den bosch woont en veel verstand van auto's heeft (maar dus niet probes specifiek)
modded '91 1st gen GT (RIP) + '96 2nd gen 16v (almost stock...)
Afbeelding

Afbeelding <----- klik!

Gebruikersavatar
Richard
Slave of a probe
Berichten: 4293
Lid geworden op: 02 Dec 2005, 20:57
Locatie: Meppel/Nijeveen
Contact:

Berichtdoor Richard » 09 Jan 2006, 20:14

heey ook namens mij welkom op t forum en ik hoop voor je dat je een goede probe aanschaft anders zou t wel zonde zijn
neem e.v.t. iemand mee die verstand heeft van auto's (heb ik ook gedaan toen ik er 1 kocht) :D
want ik heb dr tot nu toe nog steets niet veel verstand van hoor :oops:
maar goed ik heb mn probe ook nog maar een maand ofzo
maar in ieder geval veel plezier en zorgloze kilometers alvast toegewenst
*97-PGT-2.5-V6*20x9J XXR 526*Custom Kitted*Custom Paint*Custom Quad Angel Eye Lights*Custom Dual Exhaust*Custom Enginebay*Custom Interior
*Custom ICE*AccuAir-E-Level AirRide*K-sport Air-Coilovers*K-Sport 14" BBK*Carbon Fiber Parts*Lambo-Doors*Heavily Under Construction!*
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans
Financial Administrator
Berichten: 5065
Lid geworden op: 30 Okt 2004, 21:39
Locatie: Purmerend N.H.
Contact:

Berichtdoor Hans » 09 Jan 2006, 20:41

Welkom Wouter! 8) Hoop voor je dat-ie OK is!
Electric Blue 2.0 SE atx USA '95

Afbeelding

Anonymous

Berichtdoor Anonymous » 09 Jan 2006, 21:05

Heey, bedankt allemaal voor de tips!
Zoals speedymondeo al aangaf zijn er dus wel een aantal zwakke punten waar ik op moet letten, maar om eerlijk te zijn weet ik niet precies welke dat zijn. mischien kunnen jullie me dat vertellen of een link sturen naar waar deze te vinden zijn.
Hey tieske, mischien zou jij voor mij aan die jonge kunnen vrage of die zin en tijd heeft om even te komen kijken?

Alvast bedankt allemaal :)

Gr. Wouter

Gebruikersavatar
Coen
Slave of a probe
Berichten: 4914
Lid geworden op: 21 Okt 2004, 14:36
Locatie: Enschede
Contact:

Berichtdoor Coen » 09 Jan 2006, 21:24

Zwakke punten:

Ontsteking, verdeler en bougiekabels:

Rij lang genoeg met de auto om hem op temperatuur te laten komen, dan komt namelijk dit kwaaltje naar voren en deze is niet goedkoop... de auto begint te stotteren en loopt niet meer mooi stationair met als uiteindelijke resultaat dat de auto uit valt en de eerste 10 minuten niet meer te starten is...

Olie verbruik:

Als de auto warm is trap hem eens regelmatig op de staart en let daarbij op blauwe rook die je achterna komt, ook bij terugschakelen en afremmen op de motor...
De auto heeft wel als kwaal dat de klepsteelrubbers verdroogt zijn en olie laten passeren, ook kunnen de klepdekselpakkingen lek zijn waardoor de olie langs de bougiegangen de verbrandingsruimte weer in kruipen...
Dit is dan meestal te herkennen aan blauwe rook bij het starten...
Het ernstigere olieverbruik wordt meestal veroorzaakt door de zuigerveren die versleten zijn...

Als je dus een straal blauwe rook achter je aan krijgt, laten staan dus...

Zwarte rook gaat duiden op een slechte verbranding, dat betekent ook bijna zeker een slechte ontsteking...

er zijn nog een paar punten, maar ben ze even kwijt :roll:
(SOLD) - 1992 - KLZE - KL36 - XS Headers - 2,5" Catback - 2,5" Testpipe - CM stage 3 - 9lb Fidanza - Carbon Airbox
- 50-35 kaw - 8mm TH - RR-inserts - 64mm TB - FPR - Xenon - Hei - (SOLD)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tieske Turbo
Slave of a probe
Berichten: 4603
Lid geworden op: 05 Mar 2005, 18:25
Locatie: Helmond
Contact:

Berichtdoor Tieske Turbo » 09 Jan 2006, 22:22

en vastzittende handrem... was ook een duur grapje toch? (ben niet zo thuis in de 2nd gen maar goed) maar daar had "superwim" een oplossing voor als ik het me goed herinner... ik zal in ieder geval vragen of ie tijd/zin heeft voor je
modded '91 1st gen GT (RIP) + '96 2nd gen 16v (almost stock...)
Afbeelding

Afbeelding <----- klik!

Pim

Berichtdoor Pim » 10 Jan 2006, 10:48

Zekers doen zo een Probe!

Je moet inderdaad heel erg goed opletten bij deze auto's, want het is nogal kostbaar om iets te laten repareren.

Heb ik al ondervonden!

Veel succes in ieder geval met je toekomstige car en veel plezier hier op het forum!

Groeten van Pim

Gebruikersavatar
Snout
Probe forever
Berichten: 823
Lid geworden op: 14 Dec 2004, 09:37
Locatie: Lanaken, B - BCN, ESP - Berlin, D
Contact:

Berichtdoor Snout » 10 Jan 2006, 13:47

Welkom op het forum! Success met het checken van die wagen. Hopelijk is die in orde en kun je snel genieten van een probe 8) . Check ook het uiterlijk, afhankelijk van het jaar, de eerste 2nd gen modellen hebben bijna allemaal hele slechte lak. Die rond deze tijd al aan het afbreken zijn bij plekken zo als de fenders of achterkant van de sideskirts. Check ook het dak, en als het mogelijk is (vooral als die een schuifdak heeft) check dan of die door het lak lekt. Dit is een best bekend probleem en in de winter veroorzakt dit vocht binnen de wagen en bevrorende binnenruiten en deuren (niet prettig dus). Motor is wel het belangrijkst, cosmetische dingen kun je best wel zelf verbeteren maar als die veel cosmetische problemen heeft kan je misschien wat van de prijs af halen. Ik weet niet of iemand de site al heeft gepost maar check out http://www.performanceprobe.com/index2.php , hier kan je de maintenance schedules checken en dus ook vergelijken wat er met die probe die je gaat bekijken al vernieuwd is. Als ie monteur is zou die alles eigenlijk goed bijgehouden moeten hebben.
'94 (Bj.'93) Black Sapphire Pearl PGT

Afbeelding

Gebruikersavatar
Angringo
Slave of a probe
Berichten: 3376
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 22:34
Locatie: Amsterdam
Contact:

Berichtdoor Angringo » 10 Jan 2006, 14:31

Welkom bij de club idd,,,ook namens t bestuur.
blij da je gelijk bij ons terecht gekomen bent uiteindelijk


Mocht je je trots bij de rest vd vaste leden met foto en toebehoren willen,
stuur dan even een mailtje naar robert@probeclub.nl met foto aub

geniet van je karretje!

mzzl ro
Afbeelding
-------------
Hola! ;-)
GT94 2.0 Jap FS Neon Winged Angel,Sensei 1 Front en Sides-PB Creations,R8 Leds
Titanium Tip, PSP ,Ipod Nano , Brocks et13, ALL JBL BABY!
MOEILIJKSTE PROBE OOIT!!! LOVE-HATE relationship!

Gebruikersavatar
Wim9516V
Probe addict
Berichten: 1099
Lid geworden op: 05 Jan 2006, 16:07
Locatie: Delft (NL) en A'pen (B)
Contact:

Berichtdoor Wim9516V » 11 Jan 2006, 19:09

Hey Wouter,

Check of de handrem goed werkt. Makkelijkst of de brug (met de wielen los). Trek de handrem aan, beide achterwielen moeten nu blokkeren. Laat dan handrem los, beide wielen staan nu weer vrij.

Als de remklauw in het verleden is blijven hangen, remt ie nog wel met het pedaal, maar de handrem niet meer. Je kan zien waar de handrem kabels bij de remklauw aankomen. Helemaal achteraan als je achter de auto staat. De kabels zitten op een hefboomje. Die moet je met de hand kunnen indrukken, en ze moeten vanzelf weer terugkomen. Blijf er 1 hangen, en komt ieenkel los als je er aan trekt, dan heb je een probleem op die remklauw. Bij mij was het de linkerkant die eerst bleef hangen.

Je hoeft de remklauwen niet te vervangen door (dure) nieuwe. Is wel de makkelijkste optie. Je kan ook een rubberdichting set kopen (1 zakje, met alle dichtingen voor beide remklauwen), de remklauw demonteren, uit elkaar halen en dan overal nieuwe dichtingen opzetten. Enkel de rubber die op het hefboompje zit veroorzaakt het probleem, maar je kan gelijk alle dichtingen vervangen. Nieuwe dichting zit randje aan, dat voorkomt dat water binnenin de remklauw kan komen. Dan gaat de as van die hefboom roesten, en komt ie vast te zitten. Ik heb ze netjes afgeschuurd, nieuw (koper)vet erin, weer alles in elkaar en monteren. Setje van Ford kostte iets van een 30 EUR geloof ik. Maar er zit 1 clipje diep in de remklauw waar je een speciaal tangetje voor nodig hebt (heb ik zelf gemaakt, te duur om aan te schaffen). Maar je moet wel wat handig zijn, of iemand kennen die dat is.....

Check alle schokdempers ook meteen. Gewoon boven wiel indrukken, en kijken of ie na 1 opgaande, en dan 1 neergaande beweging weer stopt. Zoniet, dan zijn ze aan het verslijten.

Check ook of alle side skirts (plastiek delen onderaan zijkant en op de deuren) goed vast zitten en niet gebarsten zijn.

Check ook de electrische ramen, en check of de rubbers waar ze op aansluiten (zijkant dak) goed afsluiten en niet gescheurd/gebarsten zijn. Check ook of de deuren netjes dichtgaan, en niet lager hangen doordat de deurpennen al te veel zijn uitgesleten. Alles moet netjes op 1 lijn zitten, en niets mag naar buiten steken. Check het schuifdak al dat er is (origineel is beste, niet orgineel later ingebouwd kan sneller gaan lekken). Check alle bediening binnen in (verwarming, achterruitverwarming, ruitenwissers (voor/achter). Check of alle oranje controlelampjes branden met het contact aan, en binnen de 5 sec na het starten weer allemaal netjes uitgaan.

Check de lak goed, om te kijken of de auto niet (gedeeltelijk) overnieuw gelakt is. Dat zie je meestal makkelijk aan de rubbers van de ramen, waar dan nog wat lak aanhanght. Kan ok zijn, maar ook betekenen dat de auto zwaar beschadigd is geweest.

Als ie airco heeft, zet deze dan aan, en voel of ie het doet, en je geen gekke geluiden onder de motorkap hoort (kapotte compressor, $$$$ om te vervangen).

Kijk of de koplampen vlot of en neer gaan.

Doe een testrit. Check of de auto goed remt. Rem een paar keer kort op elkaar. Als de auto dan begint te trillen heb je een probleem met je schuifremmen/remblokjes. Rij op de snelweg en check of de auto goed spoort, dus dat ie netjes rechtuit rijdt. Hij mag iets naar rechts gaan, want de meeste wegen hellen naar rechts af voor afvoer regenwater. Stuur moet ook (bijna) recht staan als je rechtdoor rijdt. Als je stil staat, draai dan snel het stuurwiel naar rechts en links. Dit moet vlot gaan, en je mag geen zware *KLONK* horen als je de middenstand passeert (versleten stuurbekrachtiging). Check ook of er geen speling staat op alle wielen (voor naar achter en links naar rechts per wiel). Kijk of ie goed schakelt in elke versnelling (ook achteruit) en niet uit de versnelling springt (versleten versnelling overbrengstangen). Motor loopt zowel bij 16V en 24V heel soepel stationair, en je hoort hem bijna niet. Ook trillingen zijn er niet (tenzij motorsteunen versleten of vervangen zijn met volle). De motor mag niet te veel voor/achter bewegen bij gas geven. Zowel, dan is de motorophanging (rubbers) ergens versleten.

Geef flink gas (zonder versnelling ingeschakeld) en luister of de motor vlot reageert en niet gaat knallen in de uitlaat als je de gas loslaat. Zet hem dan in zijn 1, geef beetje gas, en laat de koppeling direct los. Als de auto meteen afslaat na 1 harde schok, is de koppeling goed. Hobbelt ie wat verder, of valt het toerental niet meteen, dan is je koppeling versleten. Merk je ook als je al rollende in zijn 2, kopelling indruk gas erop en koppeling laat schieten. Goede kopelling geeft harde snok, slechte koppeling zie je toerental langzamer afnemen (koppeling slipt).

Test met rook uitlaat heb je al gelezen, die moet je ook doen! Kijk ook of ie bij het starten niet rookt (blauwe rook, witte rook is ok nu in de winter, waterdamp). De waterdamp moet wel ophouden als de motor warm is en je op de weg rijdt. Bij stationair toerental kan ie wel weer waterdamp uitblazen, maar dat is ok bij dit koudere winterweer. Blauwe rook bij start is versleten rubberen klepgeleiders.

Kijk goed onder de auto of je nergens lekken ziet. Waterpomp (bij 2.0 zit ie aan de rechterzijde motor), radiator, versnellingsbak, motor (klepdeksel pakkingen lekken bekend bij 24V) en de stuurbekrachtiging. Check het peil van koelvloeistof, rem-, motor en stuurbekrachtiging. Vraag wanneer de olie ververst is. Olie mag zwart zijn, maar niet melkachtig (dan lekt je koppakking, en zit er ook meestal olie in de koelvloeistof). Check ook of de rubberen hoezen van de aandrijfassen niet gescheurd zijn. Check ook hoe de uitlaat eruitziet, en of ie nergens lekt of bijna doorgeroest is. Kijk verder aan de onderkant of je nergens veel roest of loshangende/beschadigde onderdelen ziet. Onderkant bij een Probe zit standaard niet onder de zwarte teer/was, dus als je dat ziet kan je je afvragen wat eronder verstopt zit. Maar 2nd gen Probes (en denk 1st gen ook) roesten niet snel. Long live US steel... :wink:

Vraag aan de monteur inderdaad waarom ie de auto verkoopt. Is er een onderhoudsboekje dan is dat ook handig. Is ie 1ste eigenaar, of reeds 2de, 3de, ... Hoe meer eigenaren, hoe meer kans de auto problemen gehad heeft, heeft of zal krijgen. Vraag wat er aan de auto reeds vervangen is.

Het is geen nieuwe auto, dus er kan zeker hier en daar een probleempje zijn. Zolang dat niet de motor is of een rot/verbogen frame is het meestal wel te herstellen.

Maar dat kost geld, dus dan kan je aankoopprijs naar beneden halen. In NL kost een 24V in goede staat nu ergens tussen de 3500 en 4500 EUR geloof ik. Dus dat is een richtprijs. Staat van het voertuig en het aantal kilometers, banden/velgen en evt opties - kosten verhelpen problemen bepalen de uiteindelijke prijs die je er voor kan/wil betalen. Je kan best een EU uitvoering kopen, die is helemaal conform EU regels, zit een km/h snelheidsmeter in, mooie achterbumper met plek voor je kenteken en de motor is standaard op de EU regels afgestelt. Je ziet het het makkelijkst aan de koplampen en de buitenspiegels. De koplampen bij de US versie lopen door tot aan de voorbumper. Bij de EU modellen zit er een stukje plastiek voor, omdat de US koplampen te scherpe rand hebben, wat gevaarlijk is (volgens de EU regels) bij het aanrijden van voetgangers. EU modellen hebben ook zwarte, inklapbare spiegels. US modellen in de kleur van de autolak, en niet inklapbaar. Tenzij iemand ze natuurlijk een keer heeft veranderd/gelakt. Ook de achterlichten zijn anders, orangje knipperlichten voor de EU, en een ingebouwd mistlicht en slechts 1 wit achteruit licht.

Zo, dat is niet alles, maar ik heb weer genoeg neergeschreven. Deze post is wel 5 korte post waard :)

Hoop dat je er wat aan hebt!

Succes,

Wim
1995 (94/1999-) 'Highlight' Probe 16V (MQ) - Electric Blue
GT rims, side skirts and cluster, cc, UDP, K&N drop in, Bosal headeR, Phenolic spacerS, Fidanza flywheel, polished head, revised engine, etc.
1998 (97/2007-) Probe 24V (JJ) - Boysenberry Blue - was 100% original, one of the last ones...

Anonymous

Berichtdoor Anonymous » 17 Jan 2006, 00:50

Heey mannen,

bedankt voor alle hulp.. het heeft me zeker geholpen! Zaterdag heb ik haar meegenome naar huis en vanaf nu is van mIJ :D!!! Ik zal snel foto's posten en mij aanmelde voor de club...dus als ik aangenome word is hier jullie nieuwe member :D ...TOt snel!!

Gebruikersavatar
Snout
Probe forever
Berichten: 823
Lid geworden op: 14 Dec 2004, 09:37
Locatie: Lanaken, B - BCN, ESP - Berlin, D
Contact:

Berichtdoor Snout » 17 Jan 2006, 01:45

Wouter schreef:Heey mannen,

bedankt voor alle hulp.. het heeft me zeker geholpen! Zaterdag heb ik haar meegenome naar huis en vanaf nu is van mIJ :D!!! Ik zal snel foto's posten en mij aanmelde voor de club...dus als ik aangenome word is hier jullie nieuwe member :D ...TOt snel!!


Congrats! Ben benieuwd naar de pics 8)
'94 (Bj.'93) Black Sapphire Pearl PGT

Afbeelding


Terug naar “Even voorstellen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

 

 

cron