Helaas Paul, tijd om een Ford Probe monteur handleiding aan te schaffen.
De koelsysteemfan (dus de linkse / grote) schakelt aan op lage toeren bij een koelwatertemperatuur van 100 C. MET INGESCHAKELDE AC WORDT DE KOELSYSTEEMFAN REEDS BIJ TEMPERATUREN ONDER 100C INGESCHAKELD
Nou nou, dat is nou net wat ie bij mij doet!
Pagina 03-03B-3 Probe monteur handleiding 12/93. Zal wel kopietje voor je meenemen naar de BBQ!
Verdere info uit hetzelfde (echt heilige) document:
-Koelsysteemfan gaat draaien op hoge toeren bij watertemperatuur van 108 C, of als de ECT (dubbele draad) koelwatersensor stuk is,
-De kondensatorfan schakelt in op lage toeren als de watertemperatuur met de AC aan onder de 108 C ligt.
Die moet ik nog eens nakijken op mijn Probe of ie dat ook doet. Hier heb je dus wel gelijk maar dat was niet echt waar deze discussie over ging. Maar goed, scoor je een heel klein biertje mee. Als de fans op lage toeren draaien dan hoor je ze bijna niet. Zal ik nog eens goed naar kijken/voelen (luchtstroom).
- De kondensator fan schakelt in op hoge toeren als de watertemperatuur met de AC aan boven de 108 C gaat
- Koelsysteem en kondensatorfan schakelen in (staat niet bij hoge of lage toeren) als de watertemperatuur de 108 C bereikt heeft. Bovendien schakelen beide relais in als het AC koelmiddeldruk van de AC tot 15 +/- 1 bar stijgt
- De hoge drukschakelaar in het AC koelmiddelsysteem schakelt in als de AC koelmiddeldruk tot 15 +/- 1 bar stijgt. Hierbij schakelen beide fans (kondensator/koeling) op hoge toeren in totdat de druk in de AC koelmiddelleiding tot 10.76 +- 1.45 bar daalt en de hoge drukschakelaar weer uitgaat (doet ie ook netjes bij mij)
De PCM stuurt de koelwater en kondensator fan aan op basis van de ECT sensor (en de hoge druk schakelaar). Als met de AC aan de watertemperatuur boven de 113 C komt schakelt de PCM de kompressor aan en uit in 10 seconden intervallen en schakelt beide fans op hoge toeren in. Dit stopt als de watertemperatuur weer tot 107C gedaald is.
En nog eens als toegift. In de FLOOR en VENT standen draait de AC kompressor NIET (Copyright Ford)
Dus helaas is je bovenstaande opmerking verkeerd (zijn ongeveer even oud, maar ik misschien misschien toch net iets wijzer
), en gebasseerd op onnauwkeurige informatie en wellicht wat Probe koppigheid!
Herinner me soortgelijke discussies uit een ver Probe forum verleden.
Anyway, Tino (en wie het wil) hebben nu eindelijk 100% correcte informatie. Dat is nou net waar discussies tot moeten leiden (en niet lijden). En als bonus:
Greetz,
Wim