Jankr schreef:Dat zou niet zo best zijn ook als ze dat wel waren, pas vanaf de kat RVS.. daarvoor niet!
RVS, is dat eigenlijk wel geschikt voor een uitlaat? Deze vraag wordt veel gesteld en is het meest gemakkelijk te beantwoorden door te zeggen; kijk eens onder een moderne kwaliteitsauto. Onder deze wagens zit al een RVS voorpijp, een kat van RVS en vrijwel altijd zijn de pijpen ook al van RVS gemaakt.
RVS, is hier maar één soort van?Nee, RVS is er in erg veel uitvoeringen, die lang niet allemaal geschikt zijn om er een uitlaat van te maken. Het meest gebruikt zijn de soorten met de aanduiding 304 en 409. Dit 409 is, ondanks dat het een soort RVS is, wel magnetisch. Het materiaal is lekker buigzaam en kan goed tegen de hoge uitlaattemperaturen. 409 gaat wél oppervlakteroest vertonen, maar gaat ontzettend lang mee. 304 blijft wel mooi, maar is wat harder en vraagt een zorgvuldige bewerking.
Er zijn collegabedrijven die beweren dat RVS slecht is...Eigenlijk best wel voorspelbaar dat men in de advertising alle zeilen bijgezet worden om een zo groot mogelijk marktaandeel te behalen. Het is ook niet moeilijk om op een ander zijn producten af te geven. Het valt echter wel op dat de mensen van merk "in kwestie" zelf geen RVS zeggen te hebben maar de naam "Nirox" gebruiken. Probeer dit geheimzinnige woord maar eens te vinden in een woordenboek… Volgens ons is het gewoon een andere benaming voor 409 RVS, dus de wat goedkopere uitvoering. Gelukkig gebruiken ze het alleen aan de binnenzijde, dus we hebben bij de gebruikers van dit product nog een herkansing
RVS kan zijn hitte niet kwijt...Hier moet even een stukje technische toelichting bij. RVS houd de warmte (veel beter dan ijzer) vast binnen de uitlaatpijp, kat of demper. Daarom is dit soort materiaal ideaal voor bepaalde toepassingen.
Dit geldt bijvoorbeeld voor een uitlaatvoorpijp en een katalysator. Deze kunnen het beste al van RVS worden gemaakt om de warmte er in te houden. Een kat werkt namelijk pas optimaal als hij lekker warm (heet!) is. In de kat gaan de uitlaatgassen een reactie aan waardoor het stuk uitlaat daarachter extra heet wordt. Ook hier is RVS weer het aangewezen materiaal omdat de uitlaat anders teveel hitte naar de bodem en de omgeving zou afgeven (en RVS dit tegen gaat).
Een high-performancewagen oftewel een raceauto moet een zo optimaal mogelijke uitlaatgassenafvoer hebben voor de beste prestaties. Doordat in een RVS uitlaat het gasmengsel maar weinig afkoelt op zijn weg naar buiten kan van voor naar achteren dezelfde (grote!) pijpdiameter worden gebruikt. Waarom? Wel, ook in een uitlaat bestaat een optimale stromingssnelheid van de uitlaatgassen. Zouden deze gassen afkoelen op hun weg naar achteren dan wordt het volume van deze gassen kleiner. Zodoende zouden er dan steeds kleinere pijpdiameters gebruikt moeten worden om de gassen weer de optimale stroomsnelheid te geven. Uiteraard geven deze kleinere pijpdiameters meer stromingsweerstand, dus een slechtere ademhaling en prestaties.
In de motorruimte is het erg belangrijk dat er zo weinig mogelijk warmte vrij komt. Zo veel te koeler de aanzuigtemperatuur, zoveel te meer kan de motor presteren. Ook verplicht warme voeten van de chauffeur moet in de zomer zoveel mogelijk worden voorkomen. Twee opties, of een ijzeren spruitstuk met bandage (wat dan extra snel roest) of gewoon RVS.
Bron: uitlaten.com (eps oplichters, te duur maar verhaal klopt
)