ABS lampje brandt

Voor alle overige technische vragen
MF44
Probe friend
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 Dec 2012, 09:27

ABS lampje brandt

Berichtdoor MF44 » 20 Dec 2012, 15:28

Hallo allemaal,

Allereerst mijn complimenten voor de uitgebreide site met veel info :D . Aanstaande zaterdag ga ik een Probe bekijken http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=223972146&cd=634915171500000000 die om precies te zijn. Nou heb ik het topic in de FAQ over alles wat je moet checken bij het aankopen doorgenomen en de punten uitgeprint om daar te kunnen checken..

Maar zoals in de advertentie vermeld is blijft het ABS lampje branden, nou kan dat vanalles zijn voor zover ik kon vinden, van kapot draadje tot reparaties die flink in de papieren lopen. Heb de verkoper aan de telefoon gesproken. Die zei dat de remmen soms ook ongelijkmatig afremmen. Verder wist hij er ook niet veel van (zei die). De reden van verkoop was in ieder geval niet het lampje kon hij me verzekeren, hij gaat uit huis en doet hem dus weg uit finaciele redenen (ook dit zei die :wink: ). Ook schrijft hij dat het brandstofontluchtingsventiel soms defect is, wat hij hiermee bedoelt ben ik vergeten te vragen. Later dacht ik ineens "soms defect"?? Hoe kan een ontluchtingsventiel nou soms defect zijn? Iemand ervaring daarmee?

Aangezien ik niet meteen na het kopen erachter wil komen dat ik weer veel kan gaan uitgeven om hem te repareren zijn mijn vragen:

Is er een snelle, redelijk betrouwbare manier om erachter te komen waarom dat ABS lampje brandt? De auto is van mei 95 dus heeft geen OBDII voor zover ik het weet in ieder geval. Een uitlees apparaat heb ik wel, dus als die wel OBDII heeft hoor ik het graag. Vooral ben ik naar een manier op zoek om uit te kunnen sluiten dat er dure onderdelen (150 eu +) vervangen moeten worden.

Wat zouden jullie doen, kopen of niet en waarom? Hoeveel zou je er max. voor betalen?

Aan de ene kant lijkt het me een super auto, aan de andere kant zit dat ABS lampje me vooral dwars en hoor ik dus graag wat jullie, de meeste Probe bezitters neem ik aan :D , hiervan denken.

Ik wil graag zo goed mogelijk voorbereid zijn als ik daar aankom zodat ik weet waar ik op moet letten (het topic in de FAQ is echt top :wink: ) en een beetje zekerheid heb als het over dat ABS lampje gaat. Als dat een klein probleem is lijkt het me een top auto, dure reparaties heb ik minder zin in..

Alvast bedankt voor het lezen van mijn vragen en voor de eventuele reacties!

En misschien spreken we elkaar na zaterdag vaker :biertje:

Ik zal zoiezo even laten weten hoe het gegaan is.


Met vriendelijke groet! :)

Gebruikersavatar
winy
Slave of a probe
Berichten: 2982
Lid geworden op: 20 Sep 2010, 12:21
Locatie: hoensbroek (L)

Re: ABS lampje brandt

Berichtdoor winy » 20 Dec 2012, 16:19

om te beginnen , Welkom op ons forum :biertje:

op de foto's ziet de probe er klasse uit . 8)
Het ABS gebeuren kan een kapotte of slecht werkende sensor zijn .
Dat brandstofontluchtingsventiel is mij vreemd :? . Weet wel dat er een tank ontluchting is .
Wellicht krijg je nog tips van iemand anders hier . :wink:
ps , voor dat geld is er keuze genoeg in NL .

suc6 zaterdag :)
Probe 24v 1995 ( Electric Blue MQ )

Afbeelding

Go Like A Hurricane

Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

Re: ABS lampje brandt

Berichtdoor Nick » 20 Dec 2012, 16:23

mooie probe, ABS lampje kan idd veel zijn.. sensortjes kunnen vies zijnm simpele fix.

Die probe is trouwens niet van '95 maar '93 en is daarmee OBD1. Voordeel daarvan is dat je hem makkelijk uit kan lezen door een paperclip in de TEN en GND pins te stoppen en het contact aan te zetten.

http://homepage.ntlworld.com/mx6-uk/malf/malfcode.htm

brandstof ontluchting bedoeld hij wellicht de charcoal canister onder de motorkap mee, als die soms weigert zou je een Check Engine Light (CEL) moeten krijgen en moet je er ook achter komen door zoals boven beschreven uit te lezen.
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra

MF44
Probe friend
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 Dec 2012, 09:27

Re: ABS lampje brandt

Berichtdoor MF44 » 20 Dec 2012, 16:45

Bedankt voor de reacties winy en Nick :D

Ik dacht zelf misschien dat ie het ventiel bij de tankdop bedoelde.. Zal hier zaterdag meer over vragen, ga zeker ook die OBDI uitlezen. Wist niet dat dat zo simpel was :D

Het is inderdaad toelatingsdatum mei 95 en niet het bouwjaar, goed gezien Nick :wink:

Gebruikersavatar
Hans
Financial Administrator
Berichten: 5065
Lid geworden op: 30 Okt 2004, 21:39
Locatie: Purmerend N.H.
Contact:

Re: ABS lampje brandt

Berichtdoor Hans » 20 Dec 2012, 22:06

Welkom! :biertje:
Probe ziet er netjes uit, ik zou sowieso een bedrag reserveren voor reparaties, want met een auto van deze leeftijd is altijd wel wat, daar zou ik tenminste rekening mee houden.

De prijs is een "Verhandlungsbasis", dus kan ook naar beneden. tenzij er meer gegadigden zijn, dan gaat hij omhoog...
Electric Blue 2.0 SE atx USA '95

Afbeelding

Gebruikersavatar
Teus
Probe addict
Berichten: 1094
Lid geworden op: 18 Nov 2010, 10:13
Locatie: Meerssen (L)

Re: ABS lampje brandt

Berichtdoor Teus » 21 Dec 2012, 19:14

:biertje: Welkom, mooie Probe, mooie kleur :thumright:

:wink: Richy heeft onlangs zijn huidige Probe uit Duitsland gehaald, die heeft vast nog wel een aantal tips.
In Duitsland hebben ze een Tüv/apk keuring met een duur van 2 jaar.
Als je een Probe uit Duitsland haalt, laat hem/haar dan gelijk voor 2 jaar keuren.
Die Tüv-keuring nemen ze bij de RDW gewoon over en dan heb je een Probe waar je pas over 2 jaar voor een nieuwe APK hoeft te gaan.

:wink: Succes met de zoektocht naar een mooie en goede Probe. :smt023


groeten uit Zuid Limburg,
Teus 8)
1989 FORD PROBE LX U9
Bright Red Clearcoat Metallic
Scarlet Red Interior

Engine type: 2.2 Liter 12-valve in-line 4-cylinder
targa open air roof, luxury feature.

MF44
Probe friend
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 Dec 2012, 09:27

Re: ABS lampje brandt

Berichtdoor MF44 » 23 Dec 2012, 15:25

Zo, sinds gisteren ben ik een trotse probe bezitter :) de deal is dus geslaagd.

Ben in totaal meer dan 2 uur bezig geweest met checken, proefrijden en nog meer checken. Geloof dat het een goede koop is. Motorisch klinkt hij erg goed, geen getik, schakeld soepel, echt niks op aan te merken. De ABS error hebben we kunnen uitlezen, hij gaf code 12 en 15, 12 = Left front wheel speed sensor or rotor, 15 = wheel speed sensor. Hoop dus dat het een kabel/stekker/sensor is die niet deugd. In het ergste geval zal het een rotor zijn denk ik.

Het brandstofontluchtingsventiel bleef een vaag verhaal, hij wist zelf niet waar dat ding moet zitten en tijdens de proefrit van meer dan half uur, met goed gassen etc. kwam er geen error voor. Dat is dus een beetje een gok, maar omdat ie motorisch echt goed is heb ik dit voor lief genomen.

Ohja, voor de testrit, we hadden net een aantal onderdelen etc. bekeken die die nog had liggen. Kwamen we terug, de bestuurdersdeur stond op een kier (wel in de eerste klik zegmaar) de andere zat dicht. En je raad het al we hadden de sleutels erin laten zitten, met het testen van de ramen enzo waarschijnlijk het knopje lock ingedrukt en daar stonden we dan, hij had geen reservesleutel dus dat werd inbreken, dat is na een kwartiertje gelukt mbv een oude antenne, maar ook alleen omdat de ene deur niet helemaal dicht zat. Meteen een wijze les geleerd, altijd de sleutel eruit halen. En ik ga morgen meteen een reservesleutel laten maken.

Toen kwam het onderhandelen, 1350 was me teveel en dat is het uiteindelijk ook niet geworden :wink:
Z'n audio installatie heeft ie mogen houden en ik heb een extra accu (goed, vanochtend meteen gechecked) en 2 kleppendeksels waarvan ik niet weet of ze goed zijn (volgens hem wel) 3 nokkenassen (ook geen idee of ze goed zijn). Een hele stapel aan documentatie en cd met pfdjes etc. Veel staat hier al op de site maar als ik iets tegenkom wat er misschien niet op staat post ik dat :) en 4 zomerbanden (nu staat ie op winterbanden).

Waar ik wel van baal is dat met op de trailer rijden een niet zo handige constructie wegschoot en ik nu mijn linker sideskirt mis.. Dus als iemand die nog over heeft, liefst in rood :wink:

Ik ga zo een paar foto's maken dan post ik die vanavond als het lukt.

Het is nu afwachten tot de verkoper het export papiertje etc. uit Duitsland opstuurt dan kan ik naar de RDW en daarna de APK. Hopelijk rijd ik in begin 2013 dan in m'n probe met NL kentekens. :D

Gebruikersavatar
winy
Slave of a probe
Berichten: 2982
Lid geworden op: 20 Sep 2010, 12:21
Locatie: hoensbroek (L)

Re: ABS lampje brandt

Berichtdoor winy » 23 Dec 2012, 19:43

proficiat met de aanwinst =D>
de linker skirt heb ik in het grijs liggen . moet wel even checken of die compleet is . :wink:
Probe 24v 1995 ( Electric Blue MQ )

Afbeelding

Go Like A Hurricane

Gebruikersavatar
Robert
Voorzitter
Berichten: 1008
Lid geworden op: 15 Jun 2010, 08:57
Locatie: Amersfoort (UT)

Re: ABS lampje brandt

Berichtdoor Robert » 23 Dec 2012, 20:44

Gefeliciteerd met je aankoop en welkom bij de club. Voor 2013 staan een aantal mooie meetings gepland, te beginnen met de nieuwjaarsmeeting zondag 27 januari 2013. Zou leuk zijn om jouw probe te kunnen aanschouwen en jijzelf natuurlijk ook als nieuw lid, dus als je zin en tijd hebt, van harte welkom!

groeten Robert
1996 Ford Probe 16v Electric Blue Highlight Grey leather, US Taillights, US Runninglights (SOLD, Rest in peace now)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans
Financial Administrator
Berichten: 5065
Lid geworden op: 30 Okt 2004, 21:39
Locatie: Purmerend N.H.
Contact:

Re: ABS lampje brandt

Berichtdoor Hans » 23 Dec 2012, 23:08

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! :biertje:
Electric Blue 2.0 SE atx USA '95

Afbeelding

Gebruikersavatar
Richy
Event Manager
Berichten: 2199
Lid geworden op: 22 Aug 2010, 10:25
Locatie: Middelburg
Contact:

Re: ABS lampje brandt

Berichtdoor Richy » 23 Dec 2012, 23:39

Gefeliciteerd met je aanwinst. Hopelijk kan je er veel veilige en plezierige kilometers mee rijden. Zoals je al wel gemerkt heb, heb je ooit hulp/onderdelen nodig dan is het hier eigenlijk altijd wel te regelen.
Zoals Robert al zei zou het heel leuk zijn als je zondag 27 januari naar onze Nieuwjaarsmeeting zou komen. Schrijf er gewoon eventjes bij als je erbij bent.
We hebben voor die dag een mooie route met aansluitend karten bij de Fabrique in Utrecht (optioneel).
Heel veel succes met de papieren en de RDW, vergeet vooral niet aangifte te doen bij de belastingdienst, ook al hoef je geen bpm af te dragen anders krijg je namelijk geen kentekenpapieren thuis gestuurd.

Groetjes,
Richy
1995 Ford Probe 16v ECP Highlight, Electric Blue (MQ). Americanised ECP Probe (Totaled)
1994 Ford Probe GT T22, Aspen Silver Metallic (SM). German import, American features, Dutch Probe.

MF44
Probe friend
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 Dec 2012, 09:27

Re: ABS lampje brandt

Berichtdoor MF44 » 24 Dec 2012, 11:50

Bedankt voor alle felicitaties :D , ben erg blij met m'n nieuwe aanwinst. :D

Als ik voor de 27ste mijn papieren in orde heb, wat ik wel verwacht, kom ik zeker naar de meeting. Lijkt me erg leuk :D

Hieronder de foto's

Afbeelding
Afbeelding


Sideskirt schade: :(

Afbeelding


Onderdelen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Richy
Event Manager
Berichten: 2199
Lid geworden op: 22 Aug 2010, 10:25
Locatie: Middelburg
Contact:

Re: ABS lampje brandt

Berichtdoor Richy » 24 Dec 2012, 14:17

Ziet er goed uit man. Zou alleen misschien nog wel leuk zijn als je jezelf zou voorstellen in het even voorstellen subforum zou dat ook nog leuk zijn.

Groetjes
Richy
1995 Ford Probe 16v ECP Highlight, Electric Blue (MQ). Americanised ECP Probe (Totaled)
1994 Ford Probe GT T22, Aspen Silver Metallic (SM). German import, American features, Dutch Probe.

Gebruikersavatar
Michiel
Slave of a probe
Berichten: 2673
Lid geworden op: 04 Apr 2009, 14:36
Locatie: Melderslo (L)

Re: ABS lampje brandt

Berichtdoor Michiel » 29 Dec 2012, 08:35

Vergeet niet dat zo'n abs sensortje al £200 kost... abs onderdelen zijn geen goedkope grapjes
Ford Probe 2.0 '94, Electric Red: Selling in parts
Ford Probe 2.5 GT '93 USA, Rio Red: Sold in parts
Ford Probe 2.5 '94, Custom Blue: Sold in parts
Ford Probe 2.5 '94, Rio Red: Sold in parts
Dodge w200 5.2 V8 '77, Custom red with rumble bee striping

Gebruikersavatar
ongeschikt88
Probe forever
Berichten: 921
Lid geworden op: 23 Jul 2011, 17:33
Locatie: Heemskerk

Re: ABS lampje brandt

Berichtdoor ongeschikt88 » 29 Dec 2012, 17:35

koperbaan op printplaat van je ABS lampje door snijden. en lampje door verbinden met airbag. probleem opgelost :mrgreen:
RIO RED whitestripes 2.0L 1995
When driving fast isn't fast enough

Driving fast, Window down, Music Loud


Terug naar “Techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

 

 

cron