Turbo of supercharger(roots compressor)

Alles wat niet in de andere categorieën past
Gebruikersavatar
Marc
Probe owner
Berichten: 117
Lid geworden op: 08 Nov 2010, 19:06
Locatie: alkmaar
Contact:

Turbo of supercharger(roots compressor)

Berichtdoor Marc » 11 Nov 2010, 18:54

zat er eigenlijk al een beetje aan te denken maar nu ben ik aan het twijfelen, turbo of compressor?
turbo is natuurlijk erg leuk omdat je best grote drukken kan opbouwen maar je krijgt natuurlijk een hoop gedoe hiermee
qua afstelling, drijfstangen, zuigers, kop, enz enz
daarintegen draait een compressor op lagere druk en loop je zo en zo al wat minder risico...
mijn vraag is hoe denken jullie hierover?

Marc
'93 2.5L V6 klze (Drijfstang wou uitgelaten worden)
'95 2.5L V6 klde (Helaas overleden)
'78 2.3L V6 Capri (Daily drive)

Gebruikersavatar
Terr-E
Probe addict
Berichten: 1485
Lid geworden op: 22 Jun 2008, 20:14
Locatie: 's-Gravenhage
Contact:

Re: Turbo of supercharger(roots compressor)

Berichtdoor Terr-E » 11 Nov 2010, 19:55

Lees voor de gein DIT topic even door.
Voordat je aan een Turbocharger of Supercharger (de Duitsers noemen dit puristisch een "kompressor") begint, moet je wel weten welke doos van Pandora je opent.
- De Probe is en voorwielaangedreven auto, dus meer vermogen is meestal gewoon meer wheelspin.
- Lees de verhalen op ProbeTalk over verbogen zuigerstangen en gesloopte versnellingsbakken maar eens.

Als je er nog steeds vertrouwen in hebt, bedenk dan goed dat het geen plug-and-play kwestie is, je zult je hele motor moeten aanpakken.
Ga er vanuit dat je de luchtinlaat, uitlaatspruitstukken, en de volledige uitlaat moet gaan vervangen, zeker wanneer je kiest voor een Turbo.
Ook zul je sowieso grotere injectoren, een sterkere brandstofpomp, een regelbare brandstofdrukregelaar en een intercooler moeten installeren om echt profijt te hebben van de extra zuurstof die je binnenkrijgt door een TC / SC. En je zult het motormanagement moeten aanpassen, bijvoorbeeld met een MegaSquirt.
Verder moet ook alle extra hardware een plaats onder de motorkap krijgen. Het is al vrij krap bij een V6, dus reken er maar op dat je o.a. je airconditioning moet opofferen.
Nog iets waar je (in jouw geval speciaal) aan moet denken ; Meer zuurstof > meer brandstof verbranden > hogere motortemperatuur. De KL-ZE die er in jouw Probe ligt staat er al om bekend dat ze warmer worden dan de meer gangbare KL-DE motoren, dus dit kan een extra hindernis vormen.

Dat gezegd hebende, zal ik even terugkomen op de kern van jouw vraag ; TC of SC ?
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een SC, voornamelijk omdat het het meest praktisch is. Het extra vermogen wat je zou kunnen behalen met een turbo zal mijns inziens niet tot extreme verbeteringen in de prestaties leiden. En een SC is net iets makkelijker te installeren dan een TC, omdat je volgens mij het uitlaatsysteem met rust kunt laten ; Erwin had volgens mij al een goede uitlaat eronder zitten.
Ik vind een Supercharger ook geweldig klinken, omdat het over het gehele toeren-bereik werkt. (getuige het filmpje van ProbeAddiction)

Just my two cents....
Ford Probe GT 2.5 24V 1996
Ford Probe 16V 1994
“Darkness beyond blackest pitch... Deeper then the deepest night.. King of Darkness who shines like gold on the sea of chaos.. I call upon thee, swear myself to thee.. Let the fools who stand before me be destroyed by the power you and I possess..."

Gebruikersavatar
Rene
Probe addict
Berichten: 1985
Lid geworden op: 04 Okt 2008, 12:50
Locatie: Beverwijk

Re: Turbo of supercharger(roots compressor)

Berichtdoor Rene » 11 Nov 2010, 19:59

Hierzo nog wat

Lees dit maar eens en deze
PROBE 2.0 16V E2 Red
onderstuur :als je met de voorkant de muur raakt.
overstuur :als je met de achterkant de muur raakt.
pk's :hoe hard je de muur raakt.
koppel :hoe ver je de muur met je mee sleept.

Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

Re: Turbo of supercharger(roots compressor)

Berichtdoor Nick » 11 Nov 2010, 20:34

Zou even praktischer denken, ongeacht de druk.

Ik ben een groot fan van de roots/twinscrew of welke positive displacement supercharger dan ook, maar op een probe zou ik het zeker niet doen. Al je koppel onderin zitten, daar kan je helemaal niks mee met voorwielaandrijving en geen LSD. Zelfs een bolt-on ZE heeft al moeite om in de eerste drie versnellingen grip te houden in bochten/regen.

Turbo daarintegen is vrij gedoseerd te rijden onderin de toeren heb je nergens last van, zodat je met fatsoen een bocht uit kan komen om vervolgens van je vermogen te genieten.

Beide gevallen komt veel kijken, en beide gevallen heb je met afstelling te maken. Hou er ook rekening mee dat de KLZE al een hogere compressie van zichzelf heeft, niet ideaal voor f/i.

Meld je eens aan op probetalk inderdaad en ga daar een paar avondjes lezen.
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra

Gebruikersavatar
Marc
Probe owner
Berichten: 117
Lid geworden op: 08 Nov 2010, 19:06
Locatie: alkmaar
Contact:

Re: Turbo of supercharger(roots compressor)

Berichtdoor Marc » 11 Nov 2010, 20:41

@ Terr-E
ik weet dat het geen plug and play is en ik weet ook dat het een hoop geld gaat kosten qua onderdelen die er allemaal nodig zijn. Voor dat koel probleem zal ik dan zo en zo een sterkere waterpomp moet hebben. en ik ben het ook wel met je eens dat een SC een veel mooier geluid heeft, maar ik ben onzeker over de smering van die dingen.. En mijn A/C opofferen maakt mij niet veel uit.. Als zoiets stuk gaat ben ik ook meteen bakken met geld kwijt:P Maar om er even op terug te komen, ik zit te neigen naar SC maar ben dus wel aan het twijfelen..
Trouwens installatie en afstellen is geen probleem daar heb ik wel adresjes voor voor als ik het niet meer red..

@ Rene
Bedankt voor de links :biertje: maakt al wel wat duidelijk.

@ Nick
Zal ik ook maar eens doen, kan altijd helpen extra info.

Marc
'93 2.5L V6 klze (Drijfstang wou uitgelaten worden)
'95 2.5L V6 klde (Helaas overleden)
'78 2.3L V6 Capri (Daily drive)


Terug naar “Probe Lounge”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot]

 

 

cron