Jubileum Probe 16v Highlight Electric Blue

Alles wat niet in de andere categorieën past
Gebruikersavatar
Richy
Event Manager
Berichten: 2199
Lid geworden op: 22 Aug 2010, 10:25
Locatie: Middelburg
Contact:

Jubileum Probe 16v Highlight Electric Blue

Berichtdoor Richy » 22 Aug 2011, 12:26

Drieëntwintig augustus 2010. Dit is de datum waarop ik de trotse eigenaar werd van een Ford Probe 16v Highlight in de prachtige kleur ‘Electric Blue’. In het afgelopen jaar heb ik heel veel meegemaakt met mijn schatje, met mijn prachtige coupé. Dit verhaal zal jullie één jaar Probe historie voorleggen en ik hoop jullie hiermee een lach of twee te kunnen bezorgen.

Drieëntwintig augustus 2011. Ik reed eind van de middag samen met een collega van mij naar Bergen op Zoom. Hij rijdt zelf ook een Ford, een focus station uit omstreeks 2000. Deze collega had voor mij een backgroundcheck uitgevoerd op de Ford Probe die we een paar dagen daarvoor hadden bezichtigd. Hijzelf heeft bij autotrader gewerkt en heeft nog steeds contact met die mensen, dus vandaar dat hij voor mij die backgroundcheck heeft kunnen doen.

Eind van de middag komen we daar aan. Al het papierwerk was al geregeld; de betaling was voltrokken, de beste eigenaar van de autohandel had een APK voor mij erop gedaan, ik had de auto al op mijn naam gezet en de verzekering had ik ook al geregeld. Ik kreeg de enige sleutel die er was in m’n handen gedrukt en mocht gaan zitten in de Ford Probe. Alles was afgehandeld dus we konden zo wegrijden. Ik was alleen één ding vergeten: de accu was leeg… Oftewel die beste man pakte nog even een boosterpack (o.i.d.) en zorgde op die manier dat de auto startte, en zo reden we weg.

De eerste paar meters voelden heel onwennig: een eigen auto, dat was iets om aan te wennen. Het sturen ging heel licht, de koppeling was heel vergevingsgezind en het gaspedaal was ook heel gevoelig. Drie factoren wat al heel erg wennen was aangezien ik de stugge en slome A4 diesel van m’n vader en de snelle en agressieve Fiesta 1.6 Sport van m’n moeder gewend was.

Nadat mijn collega Patrick en ik getankt hadden bij de Texaco in Bergen op Zoom voor €128,94(!) gingen we de weg op richting IJsselstein. Wat heb ik mij vermaakt op die weg naar huis, airco aan, radio aan en genieten maar.


Niet veel later na die bewuste Drieëntwintig augustus was de Probe BBQ van 2010. Ik had er zo naar uitzitten kijken om erbij te zijn; allemaal nieuwe mensen ontmoeten, een route rijden en een barbecue. Helaas zat het er vorig jaar niet in om met mijn Prachtige Probe naar dit jaarlijkse hoogtepunt te komen. De reden hiervoor was: de Pech Probe stond in de garage bij een of ander kwakzalverbedrijf wat gaat onder de naam van ‘Kwik-fit’. Mijn eerste fout in de autowereld: een reparatie daar uit laten voeren. €258,75 kostte die grapje (remblokken vervangen…). De leden van de FPCN die vorig jaar op de BBQ aanwezig waren herinneren het hele dramaverhaal zich waarschijnlijk nog wel. Toch wil ik wel eventjes aanstippen dat ik die bewuste dag van de barbecue ontzettend genoten heb. De tourrit zat ik bij Michiel uit Melderslo, destijds nog met een witte voorbumper. Een prachtige dag al met al.

De volgende gebeurtenis in de geschiedenis van Richy’s Probe voltrok zich op 18 november 2010. Dit was de dag waarbij ik bij bandenboer en totaalonderhoudsbedrijf ‘Autototaal’ in Houten mijn all-season banden liet monteren. Vier nieuwe banden inclusief uitlijnen en balanceren: €454,25. Had ik toen geweten wat ik nu wist dan zou ik dit bedrijf mij tegemoet laten komen in de montage van 2 nieuwe voorbanden aangezien dit bedrijf mijn banden slecht heeft uitgelijnd. Weer €213,06 door het toilet gespoeld door de fout van een ander.

Vervolgens werd het winter, en ik was echt blij dat ik een keer naar m’n ouders had geluisterd. Deze all-season banden kwamen verrekte goed van pas deze winter. Het was elke ochtend weer feest op de weg: auto’s die wegschuiven, constant met slippende banden bij de stoplichten wegreden of die gewoon niet uit hun parkeerhaventje voor het huis wegkwamen. Ondertussen reed ik met mijn Sports Coupe met twee vingers in mijn neus gemakkelijk weg. Dat was zo genieten. En in die tijd werkte ik tijdelijk bij een andere McDonald’s vestiging omdat mijn stam-Mc dicht was wegens verbouwing. De reden waarom deze overplaatsing leuk was: mega parkeerterrein, weinig auto’s, veel sneeuw. Need I say more?

De winter ging voorbij, ik had een aantal kleine modificaties gedaan en laten doen (nog bedankt daarvoor Arjen) en het voorjaar brak aan. In dit voorjaar bleek mijn 16v’tje ook nog eens een hele goede verhuiswagen te zijn; gooi de achterbank plat en de hoedenplank eruit en je stouwt er met gemak 12 verhuisdozen in. Even ter vergelijking mijn vaders Peugeot 5008 konden totaal 15 dozen in, maar hij had daarna helemaal geen zicht meer. Dus ik vind dat mijn auto derhalve functioneler is dan een 5008.

Het leven ging door, alles ging z’n gangetje. De winter was voorbij, m’n brandstofverbruik verbeterde evenals iedereen z’n humeur. Totdat mijn humeur een nieuw dieptepunt bereikte op achttien maart 2011. Deze datum staat bij nog altijd in het zwartboek. Op deze datum was er een imbeciel die vanaf het jaarbeursplein in Utrecht, de Croeselaan opreed en geen voorrang verleende. Ik in mijn prachtige auto, die ik altijd mooi had bijgehouden, zat bovenop dat bestelwagentje in the blink of an eye was het allemaal gebeurd. Wij de auto de berm in rijden en het schadeformulier ingevuld. Wederom een fout van mij waar mijn vader mij altijd voor gewaarschuwd heeft: neem altijd foto’s van de plaats delict, foto’s van de schade, en foto’s van de beide rijbewijzen. Tot de dag van vandaag heb ik geen cent gebeurt voor dat ongeluk. Alles van mijn kant is netjes geregeld (schadeformulier, schade-expert etc.) maar die lullo van de tegenpartij moet gedacht hebben: dikke neus, ik stuur niets in. Terwijl hij op een bedrijfspolis zit… Maargoed, vandaar dus dat mijn bumper nog altijd kapot is. Overigens zit het wel in de pijplijn om daar iets aan te gaan doen, maar daar moet ik eerst weer even fondsen voor zien te werven.

Maar van iets heel negatiefs gaan we even door naar iets heel positiefs: mijn zomervakantie. Samen met een collega een stedentrip Europa maken. IJsselstein-Berlijn-Auschwitz-Krakow-Praag-Nürnberg-Keulen-IJsselstein. Bijna 2900 kilometer puur genot. Nouja zo’n 2800 kilometer was puur genot, die andere 100 kilometer was hels (een ‘snelweg’ in Polen heb ik het dan over). Toch heeft mijn oude beestje dit overleefd. En nog wel zo goed overleefd dat het enige punt voor de APK was dat de voorbanden vervangen moesten worden.

Al met al een zeer bewogen jaar. Een aantal flinke onkosten gemaakt, maar ook ontzettend veel lol gehad. Ik kocht de auto met 278.646km op de kilometerteller. Inmiddels staat deze op ongeveer 311.200km. Oftewel ik heb het afgelopen jaar heel veel benzine verstookt. Maar elke liter benzine waar mijn portemonee lichter van werd, werd mijn plezier van de Probe groter. Ik ben ook zeker van plan deze Probe voorlopig in ere te houden!

Morgen (dinsdag) ga ik nog even die andere banden laten monteren en daarna doorrijden naar Arnhem voor de vervolgafspraak van de APK en dan mag ik hopelijk weer een jaar rijden met de Probe.
Een paar dingetjes die ik nog wil doen: nieuwe voor en achterbumper erop met 18.2 uitsparing voor het kenteken. Wederom witte knipperlichten in de Probe zetten (dit punt heb ik al semigeregeld) en ik wil nog steeds een middenreflector zonder bruine rand hebben. Iemand die mij met deze punten kan helpen binnenkort??

Richy
1995 Ford Probe 16v ECP Highlight, Electric Blue (MQ). Americanised ECP Probe (Totaled)
1994 Ford Probe GT T22, Aspen Silver Metallic (SM). German import, American features, Dutch Probe.

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: Jubileum Probe 16v Highlight Electric Blue

Berichtdoor Paul » 22 Aug 2011, 12:54

Story teller kid :biertje:

Bumpers heb ik nog steeds liggen :wink:
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
winy
Slave of a probe
Berichten: 2982
Lid geworden op: 20 Sep 2010, 12:21
Locatie: hoensbroek (L)

Re: Jubileum Probe 16v Highlight Electric Blue

Berichtdoor winy » 22 Aug 2011, 13:51

proficiat richy , :biertje:
sjonge jonge wat kan jij story's schrijven :shock: . Waarom werk je bij mac drek . #-o
leuk verhaal . :D
Probe 24v 1995 ( Electric Blue MQ )

Afbeelding

Go Like A Hurricane

Gebruikersavatar
masty6
Probe owner
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 Apr 2011, 17:47
Locatie: marknesse
Contact:

Re: Jubileum Probe 16v Highlight Electric Blue

Berichtdoor masty6 » 22 Aug 2011, 14:14

wow wat een verhaal zeg :),

hoop dat ik over een jaar ook zon verhaaltje kan maken :),

maar, je weet wel dat je 1 dag te voreg bent he ;)

bijna gefeliciteerd met je jubileum :biertje:
fiat brava 1,4 metallic black wrecked by an pole, hate to snow!
opel astra 1.4 GL the new daily driver
Probe '93 2.5V6 24V Gt BrightCalypso Green Metallic futere car

Gebruikersavatar
Richy
Event Manager
Berichten: 2199
Lid geworden op: 22 Aug 2010, 10:25
Locatie: Middelburg
Contact:

Re: Jubileum Probe 16v Highlight Electric Blue

Berichtdoor Richy » 22 Aug 2011, 19:12

haha, ik weet dat ik 1 dag te vroeg ben. Ik had vanochtend inspiratie, en aangezien ik morgen eerst nieuwe banden moet doen, daarna naar Arnhem voor de APK en daarna werken dacht ik: ach laten we het dan maar vandaag schrijven ;).

Maar leuke commentaren :mrgreen:

En Paul, ik hoop binnekort van jou alsnog die bumpers te kopen, maar daar krijg je tzt wel een pm over ;)
1995 Ford Probe 16v ECP Highlight, Electric Blue (MQ). Americanised ECP Probe (Totaled)
1994 Ford Probe GT T22, Aspen Silver Metallic (SM). German import, American features, Dutch Probe.

Gebruikersavatar
Noobstein91
Slave of a probe
Berichten: 3212
Lid geworden op: 16 Dec 2009, 18:43
Locatie: Reduzalem.
Contact:

Re: Jubileum Probe 16v Highlight Electric Blue

Berichtdoor Noobstein91 » 22 Aug 2011, 20:32

jaar boek van het jaar. :biertje:


tjongejonge wat een verhaal zeg. :mrgreen:
maar toch goed bezig. heb zelf al 20k gereden in een half jaar. :roll:
maar nog steeds altijd fun in de proob. 8)
!,,!. (Ford Racing) .!,,!

I Love The Blue Oval. :P
'94 Ford Porbe 16v (Rest In Many Pieces)
'94 Ford Probe GT hitting a tree is not a good thing to do. :P
It's an real Canadian. '95 Ford Probe GT
'00 Ford Ka Daily Driver...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marc
Probe owner
Berichten: 117
Lid geworden op: 08 Nov 2010, 19:06
Locatie: alkmaar
Contact:

Re: Jubileum Probe 16v Highlight Electric Blue

Berichtdoor Marc » 22 Aug 2011, 20:56

Wat een verhaal zeg!! Daarintegen niet minder leuk om te lezen :mrgreen:
Nou maar hopen dat je niet zoveel pech meer hebt en nog veel benzine kan 'verstoken' :P
'93 2.5L V6 klze (Drijfstang wou uitgelaten worden)
'95 2.5L V6 klde (Helaas overleden)
'78 2.3L V6 Capri (Daily drive)

Gebruikersavatar
Wim9516V
Probe addict
Berichten: 1099
Lid geworden op: 05 Jan 2006, 16:07
Locatie: Delft (NL) en A'pen (B)
Contact:

Re: Jubileum Probe 16v Highlight Electric Blue

Berichtdoor Wim9516V » 22 Aug 2011, 21:01

Richy is a true Probe story teller! :) =D>

Mijn verhaal is 12 jaar lang dus dat zal ik jullie maar dien aandoen...

Ben wel zowat de langste Probe bezitter op dit forum! #-o :roll:

Wim
1995 (94/1999-) 'Highlight' Probe 16V (MQ) - Electric Blue
GT rims, side skirts and cluster, cc, UDP, K&N drop in, Bosal headeR, Phenolic spacerS, Fidanza flywheel, polished head, revised engine, etc.
1998 (97/2007-) Probe 24V (JJ) - Boysenberry Blue - was 100% original, one of the last ones...

Gebruikersavatar
Richy
Event Manager
Berichten: 2199
Lid geworden op: 22 Aug 2010, 10:25
Locatie: Middelburg
Contact:

Re: Jubileum Probe 16v Highlight Electric Blue

Berichtdoor Richy » 22 Aug 2011, 21:17

Maar Wim, je bent er nog steeds verknocht aan, je hebt er zelfs 2 waarvan eentje maar 20k op de teller heeft.
Jij bent de langste bezitter, ik heb het hoogste kilometeraantal. Deal? :P
1995 Ford Probe 16v ECP Highlight, Electric Blue (MQ). Americanised ECP Probe (Totaled)
1994 Ford Probe GT T22, Aspen Silver Metallic (SM). German import, American features, Dutch Probe.

Gebruikersavatar
Hans
Financial Administrator
Berichten: 5065
Lid geworden op: 30 Okt 2004, 21:39
Locatie: Purmerend N.H.
Contact:

Re: Jubileum Probe 16v Highlight Electric Blue

Berichtdoor Hans » 22 Aug 2011, 22:22

Mooi verhaal Richy!
Heb je geen rechtsbijstandsverzekering? Die pakken zo'n gast wel aan.

En ja beste kijkbuiskinderen, vroeger was er helemaal geen forum en club. Toen ik een Probe wilde kopen was het flink zoeken want er was niet veel aanbod.
De enige Proberijders die ik toen kende waren Wim (ik meen via ProbeTalk) en Erik.
Electric Blue 2.0 SE atx USA '95

Afbeelding

Gebruikersavatar
Richy
Event Manager
Berichten: 2199
Lid geworden op: 22 Aug 2010, 10:25
Locatie: Middelburg
Contact:

Re: Jubileum Probe 16v Highlight Electric Blue

Berichtdoor Richy » 22 Aug 2011, 23:00

haha, ja ik heb wel rechtsbijstand, en die zijn nog steeds aan het procederen voor mij. Eigenlijk wilde ik dit nog niet vertellen (i.v.m. eerst zien dan geloven) maar ik heb afgelopen week contact gehad met de rechtsbijstand, en die hebben gezegd dat de tegenpartij nu alsnog over de brug gaat komen. Met als indicatie eind van de maand. Dus ik hoop heel erg [-o< [-o< [-o<
1995 Ford Probe 16v ECP Highlight, Electric Blue (MQ). Americanised ECP Probe (Totaled)
1994 Ford Probe GT T22, Aspen Silver Metallic (SM). German import, American features, Dutch Probe.

Gebruikersavatar
Hans
Financial Administrator
Berichten: 5065
Lid geworden op: 30 Okt 2004, 21:39
Locatie: Purmerend N.H.
Contact:

Re: Jubileum Probe 16v Highlight Electric Blue

Berichtdoor Hans » 22 Aug 2011, 23:06

Als jullie samen het schadeformulier hebben ingevuld en ondertekend, EN je hebt een rechtsbijstandsverzekering gaat dat wel goed komen.
Electric Blue 2.0 SE atx USA '95

Afbeelding

Gebruikersavatar
Richy
Event Manager
Berichten: 2199
Lid geworden op: 22 Aug 2010, 10:25
Locatie: Middelburg
Contact:

Re: Jubileum Probe 16v Highlight Electric Blue

Berichtdoor Richy » 22 Aug 2011, 23:09

Ik hoop het heel erg, maar nu ik dat gehoord heb van de verzekering, denk ik dat het wel goed zit. Zodra het geld binnen is, eerst m'n schatje weer mooi maken :D
1995 Ford Probe 16v ECP Highlight, Electric Blue (MQ). Americanised ECP Probe (Totaled)
1994 Ford Probe GT T22, Aspen Silver Metallic (SM). German import, American features, Dutch Probe.

Gebruikersavatar
Richy
Event Manager
Berichten: 2199
Lid geworden op: 22 Aug 2010, 10:25
Locatie: Middelburg
Contact:

Re: Jubileum Probe 16v Highlight Electric Blue

Berichtdoor Richy » 23 Aug 2011, 09:26

Vandaag precies 1 jaar geleden dat ik de Probe in bezit kreeg, en wat krijg ik als cadeau bij de APK??


Steekproef... #-o
1995 Ford Probe 16v ECP Highlight, Electric Blue (MQ). Americanised ECP Probe (Totaled)
1994 Ford Probe GT T22, Aspen Silver Metallic (SM). German import, American features, Dutch Probe.

Gebruikersavatar
Teus
Probe addict
Berichten: 1094
Lid geworden op: 18 Nov 2010, 10:13
Locatie: Meerssen (L)

Re: Jubileum Probe 16v Highlight Electric Blue

Berichtdoor Teus » 23 Aug 2011, 11:53

Leuk Probe verhaal Riichy =D>
Hoe is de steekproef afgelopen :?:
1989 FORD PROBE LX U9
Bright Red Clearcoat Metallic
Scarlet Red Interior

Engine type: 2.2 Liter 12-valve in-line 4-cylinder
targa open air roof, luxury feature.


Terug naar “Probe Lounge”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

 

 

cron