Chip Probe 2Gen

Voor alle overige technische vragen

Ik wil een chip voor mijn:

16V
7
39%
24V
11
61%
 
Totaal aantal stemmen: 18

BartS

Chip Probe 2Gen

Berichtdoor BartS » 23 Jun 2006, 13:27

Ok luitjes,

bij deze een poll of er behoefte is om chipjes te laten bakken voor onze Probes, een mede forumlid geeft aan bij voldoende interesse genegen te zijn om eens te kijken of er wat te regelen valt;
graag aangeven of er interesse is.

hieronder wat info over de motoren:

Probe Engines:
16V
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_F_engine#FS
wel vreemd, in het overzicht spreken ze van 130hp, echter als je doorklikt naar de probe komt ie op 118hp...
24V
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_K_engine#KL

kweenie of dit voldoende info is, zal wel nie :)
maar wellicht als er voldoende info is voor een chippie wordt het de moeite om er verder onderzoek naar te (laten) doen.

Wellicht heeft Wim alvast meer info voor de 16V

Gebruikersavatar
Wim9516V
Probe addict
Berichten: 1099
Lid geworden op: 05 Jan 2006, 16:07
Locatie: Delft (NL) en A'pen (B)
Contact:

Berichtdoor Wim9516V » 23 Jun 2006, 23:42

Hey BartS!

Yep, heb me er al een tijd mee bezig gehouden.

Slecht nieuws voor de Probe 16V.

Die gebruikt een Mitsubishi ECU, en daar zit geen verwisselbare EPROM Chip in. Dit is wat je meestal veranderd bij het chiptunen bij de oudere types auto's. Dit zijn dus de OBD-I 16V Probes van 1994 - 1995 (1996 en 1997 weet ik niet zeker, zie hieronder).

Er zijn ook zo goed als geen bedrijven te vinden die een chip aan bieden voor de Probe 16V. En de weinige die je vind (powerchips.fr, reinart tuning en nog een paar) geven mooie resultaten, maar in werkelijk hebben ze nog nooit een Probe 16V gechiptuned. Powerchips biedt het ook niet meer aan (staat nog wel op hun website), omdat de resultaten tegenvielen (E-mail info). Heb al foto's van de ECU gemaakt en opgestuurt naar suhe-motorsport, die misschien wel wat meer kunnen vertellen, maar nog geen reaktie.

Anyway, voor de Probe 16V ziet het er niet goed uit. De vraag is ook of het de moeite loont, want ik denk/weet niet dat je meer dan 6% vermogen en koppel kunt winnen (dus iets van een 6-7 PK en 10 NM maximaal). Alles wat meer wordt geclaimed kan je rustig vergeten. Ook staan er op die weinige sites topsnelheden toenames die helemaal niet kunnen. Met 10 PK meer rijdt je misschien 2 km/h harder op top, omdat de luchtweerstand exponentieel toeneemt, en je dus steeds meer extra vermogen nodig hebt om dezelfde snelheidstoename te realiseren.

Voor de mensen onder ons met een Probe SE (US versie 2.0) is er wel de mogelijkheid van bijvoorbeeld Superchips in de US. Daar zit immers een andere ECU type in, denk van Denzo. Das wel handig want alle US Probes SE gaan zowieso niet harder dan iets van een 175 km/h, omdat er een begrenzer opzit (al eens getest Hans? :lol: ). Die Superchips chip haalt die er af, en kan ook wat vermogen en koppel winst opleveren. Maar maximaal in dezelfde grootte order als voor de Probe 16V.

Vanaf ergens in 1996 hebben de Probe SE in de US OBD-II systemen. In Europa weet ik dat nog altijd niet, maar het is zowieso niet hetzelfde systeem als voor de Probe 16V. Met een OBD-II heb je meestal een stekker onder of ergens in het dashboard waar je een computer op kan aansluiten, en zo de programmering aan te passen van het motormanagement.

Maar er rijden ni zo veel Probes (meer) rond, dus er is heel weinig tuning aanbod, en tuning bedrijven zijn ook niet happig om het te proberen.

Maar bij een Probe 16V van 94-95 kan je wel de ontsteking met de hand nog verstellen. Die kan je vervroegen tot iets van een 18-16 graden BTDC (Before Top Dead Center) als je benzine met Octaan gehalte 98 tankt (om detonatie te voorkomen). Misschien lukt het ook met 95, want de Probes zijn ontworpen om met 91 Oct (verkoop in de US, en in Duitsland ook nog wel te krijgen) te rijden. Ook kan je de benzinedruk wat opschroeven met een andere benzinedrukregelaar. Tezamen met ander mods (uitlaatspruitstuk, underdrive pulleys, fidanze vliegwiel, en wat port/polish cylinderhoofd, andere luchtinlaat, etc. ) kan je volgens mij makkelijker meer winst halen. De tuning chip doet eigenlijk ook niet anders dan de benzineinspuiting verhogen (fuel map), en de ontsteking te vervroegen (ignition control). Dat kan je dus ook gedeeltelijk op bovenstaande manier bekomen (niet 100% natuurlijk, maar wel beter dan standaard).

Ik ga een ander benzinedrukregelaar installeren binnenkort, en onsteking is zo aan te passen. Dan weet ik wel wat meer....

Dus samenvattend. Probe 16V chippen is zowat een mythe, en waarschijnlijk niet de moeite (prijzen 300-600+ EUR). Probe SE is wel aan te komen in de US.

De Probe 24V heeft wel wat meer mogelijkheden, maar ook beperkt. Ik weet niet of er in Europa dezelfde ECU inzit. In de 1993 modellen zeker, want dat was hetzelfde type voor de US en Europa (Speedymondeo heeft er zo eentje) De route KL_ZE motor met aangepaste ECU levert hier toch het beste resultaat volgens mij. Maar ik focus enkel op de Probe 16V, en wat ik dan toevallig voor de Probe 24V zie voorbijkomen op mijn zoektocht...

Zo, genoeg informatie? 8)

Greetz,

Wim

PS: BartS: De gewone FS motor (dus niet de 170 PK FS_ZE) levert tussen de 115 en 140 PK op verschillende modellen (Probe en de Mazda 626, MX-6, Protege, etc.). Komt doordat er verschillen zijn in vooral de compressieverhouding. Die is bij de Probe zowat het laagste (9:1). En iets ander electronica, maar Mazda ECU zijn NIET compatibel met die van de Probe (MECS tov Ford EEC IV). De mijne zit nu ook rond de 125-130 PK (dyno run tested) maar ja, heb dan ook al wat veranderd de afgelopen jaren toen ik mijn motor weer eens uit elkaar moest halen. Denk dat je de 140 PK wel haalt, maar dat kost je dan toch al gauw iets van 1500-2000 EUR bij elkaar, en das enkel leuk als hobby....
1995 (94/1999-) 'Highlight' Probe 16V (MQ) - Electric Blue
GT rims, side skirts and cluster, cc, UDP, K&N drop in, Bosal headeR, Phenolic spacerS, Fidanza flywheel, polished head, revised engine, etc.
1998 (97/2007-) Probe 24V (JJ) - Boysenberry Blue - was 100% original, one of the last ones...

speedymondeo
Probe forever
Berichten: 849
Lid geworden op: 06 Aug 2005, 20:47
Locatie: Stekene (B)
Contact:

Berichtdoor speedymondeo » 24 Jun 2006, 10:59

Ik sluit me bij Wim aan, om veel geld uit te geven aan een twijfelachtig resultaat, kun je beter investeren in het in topconditie houden van je huidige Probe dan in het spekken van de staatskas.
The Good, the Bad and the Probe.

Probe 16V Electric Blue (MQ) 1995 LPG G3 EXIT
Probe 24V Teal Mist (SK) 1994 LPG
Probe 24V Rio Red (EZ) 1994
Probe 24V Silver Metallic (YS) 1993
Probe 24V Electric Blue (MQ) 1992

Gebruikersavatar
Richard
Slave of a probe
Berichten: 4293
Lid geworden op: 02 Dec 2005, 20:57
Locatie: Meppel/Nijeveen
Contact:

Berichtdoor Richard » 24 Jun 2006, 11:15

ben ik even blij dat ik een 24v heb 8)
*97-PGT-2.5-V6*20x9J XXR 526*Custom Kitted*Custom Paint*Custom Quad Angel Eye Lights*Custom Dual Exhaust*Custom Enginebay*Custom Interior
*Custom ICE*AccuAir-E-Level AirRide*K-sport Air-Coilovers*K-Sport 14" BBK*Carbon Fiber Parts*Lambo-Doors*Heavily Under Construction!*
Afbeelding

BartS

Berichtdoor BartS » 24 Jun 2006, 13:11

krijg tieten... wat een klotezooi zeg :S

zon mooie wagen en dan niet fatsoenlijk kunnen opvoeren voor een normaal bedrag :cry:

maja, ik ga hem daarvoor niet wegdoen, dan maar roeien met de riemen die we hebben ;)

Gebruikersavatar
Snout
Probe forever
Berichten: 823
Lid geworden op: 14 Dec 2004, 09:37
Locatie: Lanaken, B - BCN, ESP - Berlin, D
Contact:

Berichtdoor Snout » 24 Jun 2006, 18:23

Ja het is jammer, de enige echte manier om hem goed op te voeren lijkt mij een turbo, otherwise zijn de resultaten minimaal. Maar je kunt beter voor al dat geld gewoon een v6 halen en die opvoeren, daar krijg je meer resultaten van. In de US heb je een aantal turbocharged v6 probes die rijden met hoge 200 - 300+ pk..dat lijkt me pas wat 8) .
'94 (Bj.'93) Black Sapphire Pearl PGT

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen
Slave of a probe
Berichten: 4914
Lid geworden op: 21 Okt 2004, 14:36
Locatie: Enschede
Contact:

Berichtdoor Coen » 24 Jun 2006, 21:10

@Wim en Algemeen...

Suhe motorsport is een goede kans, (duits toch?) ze hebben voor de 24v wel een kopbewerkingsprogramma en chiptuning, 16v weet ik niet zeker...
Probeer hier eens meer te vinden:
http://ford-probe-driver.de

24V is meestal 12pk winst bij chiptuning (gegeven spec) dus in combinatie met aangepaste uitlaat en Luchtfilter (cai)...
Daar zijn de meeste gegeven vermogens op berekend dus let op...

p.s. zou je me eens willen pm'en welke afpr je gaat gebruiken?

@BartS...

Een goed onderhouden probe met hier en daar af en toe een paar pktjes extra (puur als hobby en liefhebberij) zal het altijd beter doen dan een opgefokt karretje wat door alle kosten aan extra vermogen niet eens op tijd zijn oliewissel krijgt...
Ook al leg je het af tegen hem, jouwe zal altijd mooier en beter lopen...
En als je effe geduld hebt klop je hem een half jaar later om dat die gaar is :wink:
Let maar eens op hoeveel van die dingen als een dieseltje klinken :?

@Snout...

Die pk's lijken mij ook zeker wel wat, alleen het vooruitzicht om elke 3 maand een andere versnellingsbak eronder te hangen zie ik niet zo zitten...
Ze gaan het niet leuk vinden als je boven de 250 pk gaat zitten...

Groeten,
(SOLD) - 1992 - KLZE - KL36 - XS Headers - 2,5" Catback - 2,5" Testpipe - CM stage 3 - 9lb Fidanza - Carbon Airbox
- 50-35 kaw - 8mm TH - RR-inserts - 64mm TB - FPR - Xenon - Hei - (SOLD)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tieske Turbo
Slave of a probe
Berichten: 4603
Lid geworden op: 05 Mar 2005, 18:25
Locatie: Helmond
Contact:

Berichtdoor Tieske Turbo » 25 Jun 2006, 10:09

als je voor 1500-2000 gaat spenderen ga dan turbo of supercharger doen... met dat alleen ga je het niet redden maar de rest kan op een later stadium ook nog wel dus in het begin de druk niet te hoog zetten... spruitstukkenmakers ken ik wel (voor weinig) dus das al een proleem minder :wink:

@coen: kan die bak maar zo weinig hebben ja? :? 1st gen GT bak houdt het vol tot +- 300/350 pk...
modded '91 1st gen GT (RIP) + '96 2nd gen 16v (almost stock...)
Afbeelding

Afbeelding <----- klik!

bak

Berichtdoor bak » 26 Jun 2006, 16:28

als het niet om eprom chippies gaat kan ik ( dutch bedoelik) weinig voor jullie betekenen!!
is die 24v wel gewoon een getuned eprommetje?? enzoja hoeveel 24v's rijden hier rond????

Gebruikersavatar
Angringo
Slave of a probe
Berichten: 3376
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 22:34
Locatie: Amsterdam
Contact:

Berichtdoor Angringo » 26 Jun 2006, 17:31

BartS schreef:krijg tieten... wat een klotezooi zeg :S

zon mooie wagen en dan niet fatsoenlijk kunnen opvoeren voor een normaal bedrag :cry:

maja, ik ga hem daarvoor niet wegdoen, dan maar roeien met de riemen die we hebben ;)


dacht je van n turbootje en een ander spruitstuk,,,,ben je ook klaar hoor,,en dan heb je zo ineens 60 pk extra,,,dussss
Afbeelding
-------------
Hola! ;-)
GT94 2.0 Jap FS Neon Winged Angel,Sensei 1 Front en Sides-PB Creations,R8 Leds
Titanium Tip, PSP ,Ipod Nano , Brocks et13, ALL JBL BABY!
MOEILIJKSTE PROBE OOIT!!! LOVE-HATE relationship!

Gebruikersavatar
Tieske Turbo
Slave of a probe
Berichten: 4603
Lid geworden op: 05 Mar 2005, 18:25
Locatie: Helmond
Contact:

Berichtdoor Tieske Turbo » 26 Jun 2006, 18:15

idd maar wel een stukske duurder he :lol: maar als je het berekent: meer pk per euro :wink:
modded '91 1st gen GT (RIP) + '96 2nd gen 16v (almost stock...)
Afbeelding

Afbeelding <----- klik!

Gebruikersavatar
Coen
Slave of a probe
Berichten: 4914
Lid geworden op: 21 Okt 2004, 14:36
Locatie: Enschede
Contact:

Berichtdoor Coen » 26 Jun 2006, 20:39

24v gaat ook door middel van een eprom...

Maar hoeveel er rond rijden en hoeveel er belangstelling hebben :roll:
Geen idee...

Even afwachten denk ik wie of er reageren...

Het is nou bekend dat jij de mogelijkheid geeft om ze te kopieren, nou is het aan de 24v rijders die belangstelling hebben om de volgende stap te nemen...

Groeten,
(SOLD) - 1992 - KLZE - KL36 - XS Headers - 2,5" Catback - 2,5" Testpipe - CM stage 3 - 9lb Fidanza - Carbon Airbox
- 50-35 kaw - 8mm TH - RR-inserts - 64mm TB - FPR - Xenon - Hei - (SOLD)

Afbeelding

bak

Berichtdoor bak » 26 Jun 2006, 21:42

idd

ik hoor het wel of er belang stelling is

enne
dacht je van n turbootje en een ander spruitstuk,,,,ben je ook klaar hoor,,en dan heb je zo ineens 60 pk extra,,,dussss


spruitstukkie late make.... kan qua kosten nog mee vallen
turboowtje ..... is al een stuk duurder

maar dan ben je er nog niet! je zal je hele brandstof voorziening moeten regelen! beste middel daarvoor is standalone te gaan, megasquirt, dta, motec, microtech noem maar op!
dure hobby hoor! zeker als je het zelf net kan en je alles moet laten doen!

BartS

Berichtdoor BartS » 27 Jun 2006, 10:55

pcies, heb een tijdje geleden eea opgezocht qua turbo's etc;
kost bij mekaar nog maar als €2500 als je het goed en vooral qua degelijkheid goed wil doen.
en zoveel geld kan (en mag...) ik er niet aan uitgeven.

zelf kan ik het niet

Gebruikersavatar
Tieske Turbo
Slave of a probe
Berichten: 4603
Lid geworden op: 05 Mar 2005, 18:25
Locatie: Helmond
Contact:

Berichtdoor Tieske Turbo » 27 Jun 2006, 15:37

als je het daar al mee haalt want vaak vergeten mensen een hoop dingen die niet per se turbokit gerelateerd zijn maar wel nodig zijn om alles goed te laten verlopen.... als je het zelf nie kan is al helemaal een prijzig iets maar daar is wel een oplossing voor te vinden met goeie hulpzame mensen. als je het zelf kan is het wel te realiseren vor dat geld ja en soms nog voor minder ook...
modded '91 1st gen GT (RIP) + '96 2nd gen 16v (almost stock...)
Afbeelding

Afbeelding <----- klik!


Terug naar “Techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers