Hey BartS!
Yep, heb me er al een tijd mee bezig gehouden.
Slecht nieuws voor de Probe 16V.
Die gebruikt een Mitsubishi ECU, en daar zit geen verwisselbare EPROM Chip in. Dit is wat je meestal veranderd bij het chiptunen bij de oudere types auto's. Dit zijn dus de OBD-I 16V Probes van 1994 - 1995 (1996 en 1997 weet ik niet zeker, zie hieronder).
Er zijn ook zo goed als geen bedrijven te vinden die een chip aan bieden voor de Probe 16V. En de weinige die je vind (powerchips.fr, reinart tuning en nog een paar) geven mooie resultaten, maar in werkelijk hebben ze nog nooit een Probe 16V gechiptuned. Powerchips biedt het ook niet meer aan (staat nog wel op hun website), omdat de resultaten tegenvielen (E-mail info). Heb al foto's van de ECU gemaakt en opgestuurt naar suhe-motorsport, die misschien wel wat meer kunnen vertellen, maar nog geen reaktie.
Anyway, voor de Probe 16V ziet het er niet goed uit. De vraag is ook of het de moeite loont, want ik denk/weet niet dat je meer dan 6% vermogen en koppel kunt winnen (dus iets van een 6-7 PK en 10 NM maximaal). Alles wat meer wordt geclaimed kan je rustig vergeten. Ook staan er op die weinige sites topsnelheden toenames die helemaal niet kunnen. Met 10 PK meer rijdt je misschien 2 km/h harder op top, omdat de luchtweerstand exponentieel toeneemt, en je dus steeds meer extra vermogen nodig hebt om dezelfde snelheidstoename te realiseren.
Voor de mensen onder ons met een Probe SE (US versie 2.0) is er wel de mogelijkheid van bijvoorbeeld Superchips in de US. Daar zit immers een andere ECU type in, denk van Denzo. Das wel handig want alle US Probes SE gaan zowieso niet harder dan iets van een 175 km/h, omdat er een begrenzer opzit (al eens getest Hans?
). Die Superchips chip haalt die er af, en kan ook wat vermogen en koppel winst opleveren. Maar maximaal in dezelfde grootte order als voor de Probe 16V.
Vanaf ergens in 1996 hebben de Probe SE in de US OBD-II systemen. In Europa weet ik dat nog altijd niet, maar het is zowieso niet hetzelfde systeem als voor de Probe 16V. Met een OBD-II heb je meestal een stekker onder of ergens in het dashboard waar je een computer op kan aansluiten, en zo de programmering aan te passen van het motormanagement.
Maar er rijden ni zo veel Probes (meer) rond, dus er is heel weinig tuning aanbod, en tuning bedrijven zijn ook niet happig om het te proberen.
Maar bij een Probe 16V van 94-95 kan je wel de ontsteking met de hand nog verstellen. Die kan je vervroegen tot iets van een 18-16 graden BTDC (Before Top Dead Center) als je benzine met Octaan gehalte 98 tankt (om detonatie te voorkomen). Misschien lukt het ook met 95, want de Probes zijn ontworpen om met 91 Oct (verkoop in de US, en in Duitsland ook nog wel te krijgen) te rijden. Ook kan je de benzinedruk wat opschroeven met een andere benzinedrukregelaar. Tezamen met ander mods (uitlaatspruitstuk, underdrive pulleys, fidanze vliegwiel, en wat port/polish cylinderhoofd, andere luchtinlaat, etc. ) kan je volgens mij makkelijker meer winst halen. De tuning chip doet eigenlijk ook niet anders dan de benzineinspuiting verhogen (fuel map), en de ontsteking te vervroegen (ignition control). Dat kan je dus ook gedeeltelijk op bovenstaande manier bekomen (niet 100% natuurlijk, maar wel beter dan standaard).
Ik ga een ander benzinedrukregelaar installeren binnenkort, en onsteking is zo aan te passen. Dan weet ik wel wat meer....
Dus samenvattend. Probe 16V chippen is zowat een mythe, en waarschijnlijk niet de moeite (prijzen 300-600+ EUR). Probe SE is wel aan te komen in de US.
De Probe 24V heeft wel wat meer mogelijkheden, maar ook beperkt. Ik weet niet of er in Europa dezelfde ECU inzit. In de 1993 modellen zeker, want dat was hetzelfde type voor de US en Europa (Speedymondeo heeft er zo eentje) De route KL_ZE motor met aangepaste ECU levert hier toch het beste resultaat volgens mij. Maar ik focus enkel op de Probe 16V, en wat ik dan toevallig voor de Probe 24V zie voorbijkomen op mijn zoektocht...
Zo, genoeg informatie?
Greetz,
Wim
PS: BartS: De gewone FS motor (dus niet de 170 PK FS_ZE) levert tussen de 115 en 140 PK op verschillende modellen (Probe en de Mazda 626, MX-6, Protege, etc.). Komt doordat er verschillen zijn in vooral de compressieverhouding. Die is bij de Probe zowat het laagste (9:1). En iets ander electronica, maar Mazda ECU zijn NIET compatibel met die van de Probe (MECS tov Ford EEC IV). De mijne zit nu ook rond de 125-130 PK (dyno run tested) maar ja, heb dan ook al wat veranderd de afgelopen jaren toen ik mijn motor weer eens uit elkaar moest halen. Denk dat je de 140 PK wel haalt, maar dat kost je dan toch al gauw iets van 1500-2000 EUR bij elkaar, en das enkel leuk als hobby....