Vermogen uit een 2.0l 16v

Voor alle overige technische vragen
BartS

Berichtdoor BartS » 29 Aug 2006, 18:22

kdenk dat je beter de bekende weg kunt gaan;
rvs spruitstuk, high flow kat, downpipe, goede CAI, FSZE nokkenstok, FSZE inlaatspruitstuk, hoge compressie zuigers, PowerBoostValve, en alles goed laten afstellen bij een dynocenter... (ontsteking kan aangepast worden meen ik)

dan ben je al een heel eind, en loopt ie al aardig denk ik.

toch, Wim?

:-D

Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

Berichtdoor Nick » 29 Aug 2006, 18:34

met wat bartS zegt, 30pk, om en nabij dezelfde Nm's.. gok ik.
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra

Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

Berichtdoor Nick » 29 Aug 2006, 19:25

je hebt t zelf al gevonden zie ik, je weet wat je te doen staat :)
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra

Gebruikersavatar
Tieske Turbo
Slave of a probe
Berichten: 4603
Lid geworden op: 05 Mar 2005, 18:25
Locatie: Helmond
Contact:

Berichtdoor Tieske Turbo » 29 Aug 2006, 20:23

gaat toch nog een duur grapje worden hoor... het makkelijkst is stage 1 :D, ligt ht er nog altijd aan in welke staat je blok is want naar gelang er meer km's op komen hou je er geen 118pk mer over (116 is standaard als ik het goed heb)

stage 2: tel een €300

stage 3: tel een €750

stage 4: tel een €850

stage 5: tel een €1200

stage 6: tel een €1800

heb maar wat schattingen gedaan met prijzen zoals ik ze ken... adeze indictaies zijn alleen maar voor de onderdelen en zelf alles doen dus garagemanuren niet meegeteld (met name stage 5 moet je laten doen, prijs is alleen voor DIE mods he maar besef wel dat er meer manuren nodig zijn dan alleen die mods uitvoeren!)

tel daar nog bovenop: koppelingset, remmerij en als je FI gaat zeker ook een een intercoolersysteem...

al met al ben je tot en met stage 4 richting de €2000 kwijt en dat voor 32pk...

als je verder van stage 4 naar 5 gaat moet je ook nog andere aanpassingen doen: eerst doe je een spruitsruk maar dat moet voor de FI weer aangepast worden...

en ga zo maar door... koop dus een wagen die al FI is! en ga daar mee aan de slag :D hahaaaaaa



"bovenstaand verhaal berust niet op waarheden en kan dus fluctureren. resultaten uit de toekomst bieden geen garantie" :P och ja, ik heb weer wat te tiepen gehad he
modded '91 1st gen GT (RIP) + '96 2nd gen 16v (almost stock...)
Afbeelding

Afbeelding <----- klik!

Gebruikersavatar
Coen
Slave of a probe
Berichten: 4914
Lid geworden op: 21 Okt 2004, 14:36
Locatie: Enschede
Contact:

Berichtdoor Coen » 29 Aug 2006, 20:28

Heel goed Bart :P klinkt heel leuk :D
En probe-tuning ook zekers... wanneer gaan jullie beginnen???


Effe over die underdrive pulley, daar krijg je geen extra pk's van...
Dat werkt net als een vliegwiel, deze draait makkelijker rond zodat de motor er minder moeite mee heeft en dus sneller op toeren draait...

Groeten,
(SOLD) - 1992 - KLZE - KL36 - XS Headers - 2,5" Catback - 2,5" Testpipe - CM stage 3 - 9lb Fidanza - Carbon Airbox
- 50-35 kaw - 8mm TH - RR-inserts - 64mm TB - FPR - Xenon - Hei - (SOLD)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wim9516V
Probe addict
Berichten: 1099
Lid geworden op: 05 Jan 2006, 16:07
Locatie: Delft (NL) en A'pen (B)
Contact:

Berichtdoor Wim9516V » 29 Aug 2006, 23:50

Hiya Coen,

Kleine verduidelijking:

Je wint geen PK's op de motor, maar wel PK's op je banden/weg.

Simpelweg omdat je waterpomp, stuurbekrachtigin en alternator (en evt kompressor AC) minder power wegvreten van je motor.

En meer PK's op de weg = meer power! :-D

Greetz,

Wim

PS: Bart: Yep, helemaal mee eens. De PK's in het overzichtje zijn wel een beetje aan de hoge kant, maar het klopt wel redelijk....
Laatst gewijzigd door Wim9516V op 29 Aug 2006, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 (94/1999-) 'Highlight' Probe 16V (MQ) - Electric Blue
GT rims, side skirts and cluster, cc, UDP, K&N drop in, Bosal headeR, Phenolic spacerS, Fidanza flywheel, polished head, revised engine, etc.
1998 (97/2007-) Probe 24V (JJ) - Boysenberry Blue - was 100% original, one of the last ones...

BartS

Berichtdoor BartS » 30 Aug 2006, 11:57

:-D

ik ben al bezig met wat upgrades he, alles op zn tijd want ik heb meer kostenposten ;)
nokkenstok laat ik even voor wat het is, is (nog) niet datgene waar naar ik op zoek ben nl. (meer koppel)
mocht ik ergens een mooi dealtje zien dan uiteraard wel.

mijn planning, eerst een fatsoenlijke CAI, dan een sportkat en downpipe.
als dat er allemaal opzit eens kijken wat next.
alles in 1 keer kan natuurlijk, dan zul je ook het meeste effect merken, maar het moet wel hobby blijven (voor mij in ieder geval), Rome is ook niet in 1 dag gebouwt. en de auto heeft in de tussentijd ook onderhoud nodig

eigenlijk moesten we een adresje hebben van een sloop in Japan om zelf de J-spec onderdelen of misschien een halfcut (mooie prijs dan he) in huis te halen ipv via een tuningbedrijf.
die eigenigen zich aardige marges toe heb ik het idee...

Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

Berichtdoor Nick » 30 Aug 2006, 11:59

sorry, mijn japans is een beetje weggezakt.
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra

BartS

Berichtdoor BartS » 30 Aug 2006, 17:20

proberen een halfcut te importeren;
ik kan wel eens rond vragen op de corollaclub, daar importeren ze regelmatig 20kleppen motoren voor hun wagentjes (160 ipv 114pk ;) uit een 1.6... ), doen ze ook altijd halfcuts met lowmileage blokken, zo is alles compleet.

wellicht hebben die adresjes met fsze blokjes

Gebruikersavatar
Tieske Turbo
Slave of a probe
Berichten: 4603
Lid geworden op: 05 Mar 2005, 18:25
Locatie: Helmond
Contact:

Berichtdoor Tieske Turbo » 30 Aug 2006, 19:19

BartS schreef:proberen een halfcut te importeren;
ik kan wel eens rond vragen op de corollaclub, daar importeren ze regelmatig 20kleppen motoren voor hun wagentjes (160 ipv 114pk ;) uit een 1.6... ), doen ze ook altijd halfcuts met lowmileage blokken, zo is alles compleet.

wellicht hebben die adresjes met fsze blokjes


...en de mensen bij de corolla club kopen dat weer over van die kerel met zun old skool corolla AE86 (RWD en fokking snel, zat ik achter toen ik naar die meeting ging, hij reed weliswaar als een wijf maar dat ik heb het me laten vertellen dat dat ding vooruit wil ;))

hij importeert zelf alles uit Japan en bouwt ook veel in voor clubleden alleen hij heeft wel een bepaald prijskaartje! (maar alles is wel perfect geregeld dan) kennis van me van de 626club heeft vorig weekend een 20v 1.6 overgehengeld in een rollaatje...sweet met 4 throttle bodies :D

maar een half cut kan ook ja, alleen hoe duur dat uit gat vallen is me een raadsel :?
modded '91 1st gen GT (RIP) + '96 2nd gen 16v (almost stock...)
Afbeelding

Afbeelding <----- klik!

BartS

Berichtdoor BartS » 31 Aug 2006, 07:34

we zullen eens kijken wat dat kost jah, die kerel met die trueno is ad ;)

Gebruikersavatar
Coen
Slave of a probe
Berichten: 4914
Lid geworden op: 21 Okt 2004, 14:36
Locatie: Enschede
Contact:

Berichtdoor Coen » 31 Aug 2006, 12:07

Wim9516V schreef:Hiya Coen,

Kleine verduidelijking:

Je wint geen PK's op de motor, maar wel PK's op je banden/weg.



Dus het zelfde princiepe als een vliegwiel, de motor draait makkelijker rond...
Dat je er 3-5 pk bij krijgt wat je uit je aandrijfverliezen terug haalt is leuk... maar het verhaal van het vliegwiel en de underdrive pulley is toch wel het makkelijker op toeren komen van de motor door minder drag...

Groeten,
(SOLD) - 1992 - KLZE - KL36 - XS Headers - 2,5" Catback - 2,5" Testpipe - CM stage 3 - 9lb Fidanza - Carbon Airbox
- 50-35 kaw - 8mm TH - RR-inserts - 64mm TB - FPR - Xenon - Hei - (SOLD)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wim9516V
Probe addict
Berichten: 1099
Lid geworden op: 05 Jan 2006, 16:07
Locatie: Delft (NL) en A'pen (B)
Contact:

Berichtdoor Wim9516V » 31 Aug 2006, 13:28

Hiya,

Probe-tuning: 1500 Euro voor installeren??? Ik doe het wel voor 500 EUR =)) Tunen en chip kan ik je niet mee helpen, maar heb al 3 keer motor eruit en erin gegooid. En alles zat weer net als origineel.

Ik doe het alleen, and I take it easy. 1 dag motor eruit (6 uur werk)
Motor erin. 1 dag (8 uur werk, want alles netjes aansluiten, alles op juiste moment aantrekken, water erin, olie erin, check op lekken, motor (ontsteking/idle afstellen))

Das 14 uur werk, rekent jouw garage meer dan 100 Euro per werkuur?

Motor wisselen zou ik niet meer dan 500 EUR betalen, en het kan zelfs goedkoper. Moet wel garage zijn die ervaring heeft met Mazda 1.8/2.0 FP/FS blokken. Anders kan er wel het een en ander mislopen. :-D

Maar je bent aardig op weg met je info! Alleen hoop ik dat die bedrijven die zeggen het te kunnen doen, het ook daadwerkelijk kunnen. Dus maak svp duidelijke afspraken: vaste prijs, GEEN extra kosten bij problemen, en als de motor niet goed draaiende is te krijgen, betaal je niks en zetten ze je ouwe motor der weer gratis in! En vraag om referenties, en check bij deze mensen of het bij hun allemaal vlot is gegaan!

Succes, en keep me informed!

Wim

PS: Coen. Mijn verduidelijking ging over het wel of niet winnen van PK's, NIET over het principe van het vliegwiel. Minder massa (niet minder drag maar minder inertia, of lager traagheidsmoment) om rond te draaien langsheen je aandrijfastrein (pulley - krukas - bak - aandrijfassen - schijfremmen - wielen - banden), betekent ook minder kracht nodig om het rond te laten draaien, dus win je zowieso altijd PK's op de baan. De motor kan ook makkelijk meer toeren draaien (daarom maken ze bewegende/roterende onderdelen van F1 motoren ook zou licht mogelijk) Als het enkel was om de motor sneller in toeren te laten trekken, dan zat het niet op alle racewagens, want dan had het geen enkel nut!
Je hebt toch ook een lightweight vliegwiel op je KL_ZE? Enkel om snel je toerental te zien klimmen als de auto uit versnelling staat en je het gas intrapt? Dacht het niet! :smile: Maar dat is wel het bijeffect dat je het eerste merkt. Nadeel is dat ie sneller afslaat met ontkoppelen en wat meer kan trillen, en meer schokt/bokt bij gas geven bij lage snelheid in een hogere versnelling. Dus minder comfort, en daarom wordt het niet standard gemonteerd op daily drive cars.... :smile:
Laatst gewijzigd door Wim9516V op 31 Aug 2006, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 (94/1999-) 'Highlight' Probe 16V (MQ) - Electric Blue
GT rims, side skirts and cluster, cc, UDP, K&N drop in, Bosal headeR, Phenolic spacerS, Fidanza flywheel, polished head, revised engine, etc.
1998 (97/2007-) Probe 24V (JJ) - Boysenberry Blue - was 100% original, one of the last ones...

Gebruikersavatar
Wim9516V
Probe addict
Berichten: 1099
Lid geworden op: 05 Jan 2006, 16:07
Locatie: Delft (NL) en A'pen (B)
Contact:

Berichtdoor Wim9516V » 31 Aug 2006, 13:51

Zijn we weer!

Probe-tuning: Yep, als het lukt zullen er meer geinteresseerden volgen! Maar iemand moet de eerste zijn. In de US hebben ze het ook geprobeerd, maar met de originele bekabeling, verdeler (nokkenas wisselen, machine werk cylinderhoofd) en de originel Probe ECU. Dan kan je de extra kleppen in het inlaatspruitstuk ook niet aansturen. Resultaat: een FS_ZE motor die slechter liep dan een goed getunede FS!

Maar als je alles hebt, of met een andere te tunen (universele) ECU, heb je meer kans. Maar best zorgen dat je de volledige kabelboom en ECU van de Mazda Capella (daar zit oa de FS_ZE) uit Japan te pakken krijgt, dus best een halve Capella. Als dat lukt, dan weet je exact wat je nodig hebt, en kan de volgende enkel die onderdelen laten overkomen.

En ja, hij lijkt wel op een FS, tis ook een FS he! :grin: Je kan het kleppendeksel gewoon overzetten van je oude FS motor. 100% identiek. Het enige wat opvalt aan de buitenkant is de coil pack (onstekings pak ipv ene draaiende verdeler) en het andere inlaatspruitstuk. Maar denk niet dat ze dat ooit gaan merken tijdens de keuring! Zit geen turbo op, nog een supercharger. Dus lekker clean... en even sneller als een standard Probe 24V

Fun,

Wim
1995 (94/1999-) 'Highlight' Probe 16V (MQ) - Electric Blue
GT rims, side skirts and cluster, cc, UDP, K&N drop in, Bosal headeR, Phenolic spacerS, Fidanza flywheel, polished head, revised engine, etc.
1998 (97/2007-) Probe 24V (JJ) - Boysenberry Blue - was 100% original, one of the last ones...

Gebruikersavatar
*NeMo*
Probe addict
Berichten: 1420
Lid geworden op: 27 Jan 2005, 02:21
Locatie: Nunspeet
Contact:

Berichtdoor *NeMo* » 31 Aug 2006, 16:52

wim

Kun je mij dan niet helpen met een klze inbouwen ;)
Afbeelding
Sold but not forgotten


Terug naar “Techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers