Hiya,
Probe-tuning: 1500 Euro voor installeren??? Ik doe het wel voor 500 EUR =)) Tunen en chip kan ik je niet mee helpen, maar heb al 3 keer motor eruit en erin gegooid. En alles zat weer net als origineel.
Ik doe het alleen, and I take it easy. 1 dag motor eruit (6 uur werk)
Motor erin. 1 dag (8 uur werk, want alles netjes aansluiten, alles op juiste moment aantrekken, water erin, olie erin, check op lekken, motor (ontsteking/idle afstellen))
Das 14 uur werk, rekent jouw garage meer dan 100 Euro per werkuur?
Motor wisselen zou ik niet meer dan 500 EUR betalen, en het kan zelfs goedkoper. Moet wel garage zijn die ervaring heeft met Mazda 1.8/2.0 FP/FS blokken. Anders kan er wel het een en ander mislopen.
Maar je bent aardig op weg met je info! Alleen hoop ik dat die bedrijven die zeggen het te kunnen doen, het ook daadwerkelijk kunnen. Dus maak svp duidelijke afspraken: vaste prijs, GEEN extra kosten bij problemen, en als de motor niet goed draaiende is te krijgen, betaal je niks en zetten ze je ouwe motor der weer gratis in! En vraag om referenties, en check bij deze mensen of het bij hun allemaal vlot is gegaan!
Succes, en keep me informed!
Wim
PS: Coen. Mijn verduidelijking ging over het wel of niet winnen van PK's, NIET over het principe van het vliegwiel. Minder massa (niet minder drag maar minder inertia, of lager traagheidsmoment) om rond te draaien langsheen je aandrijfastrein (pulley - krukas - bak - aandrijfassen - schijfremmen - wielen - banden), betekent ook minder kracht nodig om het rond te laten draaien, dus win je zowieso altijd PK's op de baan. De motor kan ook makkelijk meer toeren draaien (daarom maken ze bewegende/roterende onderdelen van F1 motoren ook zou licht mogelijk) Als het enkel was om de motor sneller in toeren te laten trekken, dan zat het niet op alle racewagens, want dan had het geen enkel nut!
Je hebt toch ook een lightweight vliegwiel op je KL_ZE? Enkel om snel je toerental te zien klimmen als de auto uit versnelling staat en je het gas intrapt? Dacht het niet!
Maar dat is wel het bijeffect dat je het eerste merkt. Nadeel is dat ie sneller afslaat met ontkoppelen en wat meer kan trillen, en meer schokt/bokt bij gas geven bij lage snelheid in een hogere versnelling. Dus minder comfort, en daarom wordt het niet standard gemonteerd op daily drive cars....