Probleem met Probe 2,5l v6 24 klepper

Voor alle overige technische vragen
Gebruikersavatar
MightyMike
Probe enthousiast
Berichten: 336
Lid geworden op: 17 Jan 2008, 19:32
Locatie: Den Helder, Noord Holland
Contact:

Probleem met Probe 2,5l v6 24 klepper

Berichtdoor MightyMike » 17 Jan 2008, 19:48

Beste probe liefhebbers.

Ik heb jaren in een amerikaanse probe gl gereden en had besloten nu een nieuwere te kopen omdat de auto me gewoon goed is bevallen.
Nu heb ik een uit 1995 Probe 2.5 v6 24v gekocht die er op het oog (een gehoor) prima uitzag.
Nu had ik deze voor de apk weggebracht en nu bleek dat de emissies giga hoog waren.
Conclusie van de garage: lekke koppakking. Tevens moeten, omdat het blok los moet, de distributie riemen worden vervangen omdat die maar eenmalig gesteld kunnen worden.
Het kostenplaatje is nu meer dan ik voor de auto betaald heb. Ben er goed ziek van.
Heeft iemand ervaring hiermee en misschien nog tips? Misschien een andere oorzaak?
Alvast hartelijk dank!

Groet
Mike
----------------------------------------------------

Afbeelding

Ford Probe 1994 2,5L v6 KLZE Black, Exedy koppeling, Cold air induction kit, Oil Catch Can Tank Protege 5

Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

Re: Probleem met Probe 2,5l v6 24 klepper

Berichtdoor Nick » 18 Jan 2008, 00:46

Allereerst welkom

Ten tweede, andere garage zoeken.

Een D-riem van een probe hoeft niet gesteld te worden. Hier zit een hydraulische spanner (ook gelijk vervangen!!!) die het werk doet, dus die garage weet er niks van.

Koppakking KAN een duur geintje zijn..

Zijn de kosten ver boven de 2500-3000 euro, overweeg dan een 200pk KLZE (japanse versie van je huidige motor er in te laten zetten. Deze worden geimporteerd en helemaal gechecked (45.000-60.000km erop) en kunnen er zonder problemen ingebouwd worden.
resultaat: snellere probe en nieuwe motor!

Ik hoop dat je niet naar de Ford dealer gaat, dit zijn over het algemeen oplichters en weten er niks van aangezien het een 100% mazda motor is. Kan altijd beter naar de Mazda dealer gaan.
Nog beter zou een kleine garage die je kent en vertrouwd zijn, en zelf veel onderdelen (pakkingen/riemen/spanners) bij http://www.fordprobestore.co.uk bestellen en die laten installeren.

Succes ermee, meer vragen? vraag gerust ;)
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra

Gebruikersavatar
Angringo
Slave of a probe
Berichten: 3376
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 22:34
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Probleem met Probe 2,5l v6 24 klepper

Berichtdoor Angringo » 18 Jan 2008, 09:42

Ik sluit me compleet bij Nick aan,,laat je geen oor aannaaien met die probe.

Meeste garages denken ,,oww,,aparte auto,,Hoofdprijs,,,niet doen dus!

Als de kosten boven de 1750 euro gaan, niet doen en een ander blok halen inderdaad,wij kunnen je de contact personen geven hiervoor.
En je hebt idd een top blok erin plus 35 pk extra.

En idd,,bij meerdere garages checken,,neem deze info mee, en heb geduld. Je probe zal het waard zijn.
Anders kne ik nog wel een goeie monteur die het wel voor je wil doen voor een HOOOP minder!

Mzzl Ro

ps mike,,stel je even voor bij het ''even voorstellen gedeelte'' van het forum
Afbeelding
-------------
Hola! ;-)
GT94 2.0 Jap FS Neon Winged Angel,Sensei 1 Front en Sides-PB Creations,R8 Leds
Titanium Tip, PSP ,Ipod Nano , Brocks et13, ALL JBL BABY!
MOEILIJKSTE PROBE OOIT!!! LOVE-HATE relationship!

Gebruikersavatar
MightyMike
Probe enthousiast
Berichten: 336
Lid geworden op: 17 Jan 2008, 19:32
Locatie: Den Helder, Noord Holland
Contact:

Re: Probleem met Probe 2,5l v6 24 klepper

Berichtdoor MightyMike » 18 Jan 2008, 13:24

Hoi

Hartelijk dank voor de reacties.
Ik heb me even voorgesteld bij het even voorstellen topic. Had ik gister niet zo zin in na het slechte nieuws van me auto. Ja ik heb me vorige probe ook altijd bij een Mazda Dealer gehad. Alleen nu had ik wat twijfels omdat op de motor met duidelijke letters Ford staat (op me vorige stond echt mazda)
Iemand zij ook tegen mij dat de v6 serie niet door mazda maar ford werd gemaakt. Zo zie je maar weer.
Ik heb in principe maandag een afspraak bij een gerenomeerd Ford bedrijf waar ik uiteraard wat twijfelachtig over ben. Maar via via heb ik gehoord dat deze Ford mensen wel goed zijn.
Kan het nog cancellen maar ik moet nu actie ondernemen omdat ik me auto nodig heb voor me werk.
In ieder geval wel top tips, vooral over de d-riem, dat wist ik niet!

Ik heb nu injectie vloeistof en supercharger gehaald om het motortje even flink schoon te spoelen.
De auto heeft nl lang stil gestaan. Hopelijk biedt dat soelaas!

Ik geval van "poep" wat kost dan zo'n 200 pk motor met inbouw etc?

Cheers!
Mike
----------------------------------------------------

Afbeelding

Ford Probe 1994 2,5L v6 KLZE Black, Exedy koppeling, Cold air induction kit, Oil Catch Can Tank Protege 5

Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

Re: Probleem met Probe 2,5l v6 24 klepper

Berichtdoor Nick » 18 Jan 2008, 15:10

De kleppendeksel is het enige 'ford' aan de motor, maar hij is echt 100% Mazda, helemaal niks van Ford aan! Ik zou je adviseren nooit naar Ford te gaan, maar dat is mijn mening..

Inbouw van de KLZE durf ik niet zo te zeggen. Ligt eraan of je gelijk koppeling, spruitstukken, motorsteunen etc doet... Koppeling is wel aan te raden trouwens. Ik denk dat het op zn goedkoopst toch een euro of 1500-2000 is, maar daar laat ik liever de experts hier op t forum even over uit.
Maarja, dan heb je wel gewoon weer een 'nieuwe motor' ;) en een snellere
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra

Gebruikersavatar
MightyMike
Probe enthousiast
Berichten: 336
Lid geworden op: 17 Jan 2008, 19:32
Locatie: Den Helder, Noord Holland
Contact:

Re: Probleem met Probe 2,5l v6 24 klepper

Berichtdoor MightyMike » 18 Jan 2008, 17:18

Hey,
Oke, ik heb de afspraak met Ford gecancelled en bij me oude mazda dealer een afspraak gemaakt.
Kan ik maandag terecht. Zal me benieuwen wat het is.. fingers crossed.
Zal de uitslag ook even posten.

Cheers,
Mike
----------------------------------------------------

Afbeelding

Ford Probe 1994 2,5L v6 KLZE Black, Exedy koppeling, Cold air induction kit, Oil Catch Can Tank Protege 5

Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

Re: Probleem met Probe 2,5l v6 24 klepper

Berichtdoor Nick » 18 Jan 2008, 17:47

Slechte uitstoot kan veel meer redenen hebben natuurlijk.. Te beginnen bij de cat.. lambda sensors..

Maarja, laten we even de garage afwachten 8)
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra

Gebruikersavatar
Tieske Turbo
Slave of a probe
Berichten: 4603
Lid geworden op: 05 Mar 2005, 18:25
Locatie: Helmond
Contact:

Re: Probleem met Probe 2,5l v6 24 klepper

Berichtdoor Tieske Turbo » 18 Jan 2008, 18:55

hoge uitstoot kan ook liggen aan het feit dat ie lang stil heeft gestaan, heeft de mijne ook altijd :wink: (en wat is "hoog" he)

verder is alles al gezegd hier maar nog een kleine toevoeging: blok maken en een turbo erop, ZE is zoooo 2006/2007!
modded '91 1st gen GT (RIP) + '96 2nd gen 16v (almost stock...)
Afbeelding

Afbeelding <----- klik!

Gebruikersavatar
den jean
Probe forever
Berichten: 836
Lid geworden op: 27 Jan 2006, 15:35
Locatie: Biervliet
Contact:

Re: Probleem met Probe 2,5l v6 24 klepper

Berichtdoor den jean » 19 Jan 2008, 02:38

Die Twan,dit is géén inkoppertje meer



Afbeelding

Gebruikersavatar
MightyMike
Probe enthousiast
Berichten: 336
Lid geworden op: 17 Jan 2008, 19:32
Locatie: Den Helder, Noord Holland
Contact:

Re: Probleem met Probe 2,5l v6 24 klepper

Berichtdoor MightyMike » 19 Jan 2008, 12:13

Heren

Ik wilde nog even zeggen dat de eerste prioritieit is dat de apk keuring lukt.
Aangezien ik me car nodig heb voor me werk.
Nieuwe motoren inbouwen is leuk maar geen korte termijn oplossing en ook niet de goedkoopste ;)
Heb al wat handige tips gehad maar wilde dit nog even laten weten.
Keuringsrapport: vervangen:einddemper, middendemper, remschijf LA en uiteraard de gas emissies
Ik vraag me af of die defecte uilaat ook niet een oorzaak kan zijn voor me hoge emissies.

Later!
Mike
----------------------------------------------------

Afbeelding

Ford Probe 1994 2,5L v6 KLZE Black, Exedy koppeling, Cold air induction kit, Oil Catch Can Tank Protege 5

Gebruikersavatar
Petje
Probe addict
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 Jun 2007, 17:01
Locatie: Sint Hubert
Contact:

Re: Probleem met Probe 2,5l v6 24 klepper

Berichtdoor Petje » 19 Jan 2008, 15:08

Te hoge uitstoot hebben wij bij VW ook mee te maken. Wat wij dan doen is een tijdje hoog in de toeren rijden. Zo rond de 5500 t/min. Zodat hij echt goed heet is, bij ons zeggen ze zodanig heet dat de je de kleppen begint te horen. Dan komt het regelmatig voor dat hij binnen de grens blijft bij de 4-gastest. En dan snel afmelden. En dan heb je een jaar om nog verder te kijken wat je doet. Tis maar een suggestie.
1989 Ford Fiësta 1.1L sold
1993 Ford Probe 24V, sold
1989 Ford Fiësta XR2i, sold
1992 Honda CRX, sold
2001 Chrysler Sebring 2.0 automaat, sold
1994 Ford Probe 24V GT, sold
2002 Seat Cordoba Cupra, sold
2002 Volkswagen Golf TDI
1999 Ford Cougar V6

Gebruikersavatar
Angringo
Slave of a probe
Berichten: 3376
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 22:34
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Probleem met Probe 2,5l v6 24 klepper

Berichtdoor Angringo » 19 Jan 2008, 16:04

ben ik het mee eens,,dat heeft mij ook 1 keer door de keuring geholpen...

maar het kan je lamdba sensor zijn waardoor die zo n hoge waarde geeft,,heb ik ook gehad,,dan meot je die vervangen,,kan zijn dat je cat niet meer goed is,,,

en is het echt blauwe rook of meer witte rook??
Afbeelding
-------------
Hola! ;-)
GT94 2.0 Jap FS Neon Winged Angel,Sensei 1 Front en Sides-PB Creations,R8 Leds
Titanium Tip, PSP ,Ipod Nano , Brocks et13, ALL JBL BABY!
MOEILIJKSTE PROBE OOIT!!! LOVE-HATE relationship!

Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

Re: Probleem met Probe 2,5l v6 24 klepper

Berichtdoor Nick » 19 Jan 2008, 17:18

Blauwe rook, is mij net verteld. Motortje loopt verder prima en mooi stationair..
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra

Gebruikersavatar
Hans
Financial Administrator
Berichten: 5065
Lid geworden op: 30 Okt 2004, 21:39
Locatie: Purmerend N.H.
Contact:

Re: Probleem met Probe 2,5l v6 24 klepper

Berichtdoor Hans » 19 Jan 2008, 17:19

Petje schreef: Wat wij dan doen is een tijdje hoog in de toeren rijden. Zo rond de 5500 t/min. Zodat hij echt goed heet is, bij ons zeggen ze zodanig heet dat de je de kleppen begint te horen.


:shock: Nou lekker! :roll:
Dan heb ik toch liever dat de oorzaak wordt opgespoord, i.p.v. dat m'n motor wordt gesloopt... :(
Electric Blue 2.0 SE atx USA '95

Afbeelding

Gebruikersavatar
Petje
Probe addict
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 Jun 2007, 17:01
Locatie: Sint Hubert
Contact:

Re: Probleem met Probe 2,5l v6 24 klepper

Berichtdoor Petje » 19 Jan 2008, 17:24

Heb je trouwens problemen met de watertemperatuur? Als die gewoon op temperatuur blijft, en er komt geen walm witte rook uit je uitlaat, dan is je koppakking ook niet lek. Of laat anders effe een compressietest doen. En ik zou eerder op je lambdasonde rekenen dan op je cat. Aangezien deze niet heel snel begeven. Lambda is ook stukje goedkoper dan cat. En het wil nog wel eens gebeuren met goeie lambda's en slechte cat dat die 4-gas nog goed is. (spreek uit ervaring). Naders kun je van Forté motorreiniger krijgen. Die gooi je bij je olie. Kan zijn dat je carterontluchting niet correct werkt. Dit kan ook hoge CO uitstoot veroorzaken.
1989 Ford Fiësta 1.1L sold
1993 Ford Probe 24V, sold
1989 Ford Fiësta XR2i, sold
1992 Honda CRX, sold
2001 Chrysler Sebring 2.0 automaat, sold
1994 Ford Probe 24V GT, sold
2002 Seat Cordoba Cupra, sold
2002 Volkswagen Golf TDI
1999 Ford Cougar V6


Terug naar “Techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

 

 

cron