Luchtmassameter

Voor alle overige technische vragen
ProbeAmsterdam

Luchtmassameter

Berichtdoor ProbeAmsterdam » 24 Nov 2008, 20:42

Hoi,

Mijn Probe (24V V6) had een tijdje geleden het probleem dat hij helemaal niet meer trok en niet meer boven de 120 ging. Als ik daarna gas gaf ging hij wel veel kabaal maken maar harder wilde hij niet meer. Na een hoop gezoek door de garage, en ik op internet, was het vermoeden dat de luchtmassameter niet goed functioneerde

Ik heb via aan bekende van deze site een andere luchtmassameter erop gezet en het probleem was veel minder, maar nog niet helemaal weg. Hij trok wel door tot 140+, maar echt lekker liep de moter niet. Ook had ik een probleem met de airco, die pakte ook nog eens 20% van het vermogen weg

Na met de auto naar de garage te zijn geweest, voor een beurt en APK, leek hij even goed te lopen, maar ik krijg nu dezelfde problemen weer. Alhoewel hij nog wel doortrekt tot 140 afzo (ook de ene keer meer dan de andere), maar als ik daarna gas geeft gaat hij erg veel kabaal maken, maar harder wil hij niet

Ik vermoed dat ik maar eens een nieuwe luchtmassameter ga bestellen, maar ik vraag me af of iemand dit soort klachten herkent en of er misschien een andere oorzaak is. Ik heb ook al gedacht aan een verstopte katalysator, maar mijn monteur zegt dat die goed werkt

- Weet iemand wat een nieuwe luchtmassameter kost en waar ik hem (in NL) kan bestellen?
- Heeft iemand een idee wat het anders zou kunnen zijn?

Greets

Marcel
ProbeAmsterdam

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: Luchtmassameter

Berichtdoor Paul » 24 Nov 2008, 20:56

Het lijkt er op dat je motormanagement niet helemaal pluis is.
Heb je al de OBD codes uitgelezen?

Kijk anders even als je de ECU/PCM reset hoe de motor dan loopt.
Massa van de accu af, rempedaal 10 seconden intrappen.
En weer de massa erop. Starten, rijden...
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
Coen
Slave of a probe
Berichten: 4914
Lid geworden op: 21 Okt 2004, 14:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re: Luchtmassameter

Berichtdoor Coen » 24 Nov 2008, 21:14

Heej,

Precies wat paul zegt, check eerst de code's eens, de lucht massa meter gooit daar ook een code neer als deze kapot is...
how'to staat hier wel op het forum...

Kat verstopt moest ik ook aan denken in eerste instantie maar als je zegt dat die goed is...
Je zegt dat die niet harder wil dan 140, hoe zit het met het volgas gaan in de andere versnellingen?
Zelfde symptonen?

En de connector van de massa meter zou je nog eens kunnen checken, en eventueel schoonmaken...

groeten,
(SOLD) - 1992 - KLZE - KL36 - XS Headers - 2,5" Catback - 2,5" Testpipe - CM stage 3 - 9lb Fidanza - Carbon Airbox
- 50-35 kaw - 8mm TH - RR-inserts - 64mm TB - FPR - Xenon - Hei - (SOLD)

Afbeelding

ProbeAmsterdam

Re: Luchtmassameter

Berichtdoor ProbeAmsterdam » 28 Nov 2008, 00:30

Hey gents,

Bedankt voor de tips, na reset liep hij een klein beetje beter, maar zeker niet optimaal... Omdat ik een extra LMM in de achterbak heb liggen de beslissing genomen om deze te laten reviseren... ik kom in de buurt volgens mij... ondertussen kan ik best aangenaam rijden maar moet alleen niet boven de 4000 toeren komen want dan gaat hij brullen en schudden als een leeuw... voor zover, wordt vervolgd...

Marcel
ProbeAmsterdam

ProbeAmsterdam

Re: Luchtmassameter

Berichtdoor ProbeAmsterdam » 19 Dec 2008, 23:26

Hey guys,

Geen raadsel is leuk zonder antwoord..

Vandaag naar Mazda garage in Nieuwegein geweest (Stekelenburg, voorheen van Dieren) om mijn probleem te laten onderzoeken. Eerst nog vorige week een andere luchtmassameter geprobeerd, maar zonder resultaat..

Omdat de motor op zich lekker liep (stationair heel rustig, in lage toerental oke), en ik al een maand of wat zo rondreed, had ik met de monteurs al snel het idee dat het toch wel eens een katalysator probleem zou kunnen zijn.. De onsteking met problemen zou er dan gewoon een keer mee opgehouden zijn .. En soms redelijk rijden en soms heel slecht rijmt daar ook niet mee

Dus besloten de voorste katalysator te onderzoeken en meteen bingo... Daar zat dus een losgeslagen bal precies voor het gat.. Hij was niet helemaal rond en aan een kant een beetje vierkant, dus als hij zo voor het gat zat dan kreeg hij nog wat lucht, maar als de ronde kant ervoor zat dan wat het echt helemaal verstopt... Dat verklaart ook meteen dat hij soms beter liep en soms echt als een dweil :-)

Ik ben echt super geholpen daar, ze hadden een 2e hands pijp + kat voor me en na het monteren heb ik erg fijn naar huis gereden over de A2... Bij 170 geloofde ik het wel, toen had ik al een paar auto's van de weg af gedrukt..
En dat te bedenken dat ik vorige week moeite had om een vrachwagen in te halen... op de snelweg!

Enneh... ik denk dat ik nu een best wel goede LMM over heb, haha

Bedankt voor het meedenken, en ik denk dat ik van het weekend maar eens lekker ga rijden

Marcel

Gebruikersavatar
Hans
Financial Administrator
Berichten: 5065
Lid geworden op: 30 Okt 2004, 21:39
Locatie: Purmerend N.H.
Contact:

Re: Luchtmassameter

Berichtdoor Hans » 19 Dec 2008, 23:47

Gefeliciteerd Marcel, goed afgelopen!
Electric Blue 2.0 SE atx USA '95

Afbeelding

John B.
Slave of a probe
Berichten: 2599
Lid geworden op: 15 Feb 2006, 10:35
Locatie: Middelburg
Contact:

Re: Luchtmassameter

Berichtdoor John B. » 20 Dec 2008, 00:49

Nou Marcel, eind goed al goed,


Veel plezier met het touren dit weekend!
'94 Probe. feat--> 2.5l V6 KLZE edition <-SOLD->
'04 Renault Megane 1.6l 16v citron vert.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Petje
Probe addict
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 Jun 2007, 17:01
Locatie: Sint Hubert
Contact:

Re: Luchtmassameter

Berichtdoor Petje » 20 Dec 2008, 16:21

Heel mooi Marcel. En nou lekker gaan genieten van de auto.
1989 Ford Fiësta 1.1L sold
1993 Ford Probe 24V, sold
1989 Ford Fiësta XR2i, sold
1992 Honda CRX, sold
2001 Chrysler Sebring 2.0 automaat, sold
1994 Ford Probe 24V GT, sold
2002 Seat Cordoba Cupra, sold
2002 Volkswagen Golf TDI
1999 Ford Cougar V6

Gebruikersavatar
Dré
Probe addict
Berichten: 1382
Lid geworden op: 06 Jan 2008, 21:22
Locatie: Stein (L)
Contact:

Re: Luchtmassameter

Berichtdoor Dré » 20 Dec 2008, 17:08

:smt023
Dré
Afbeelding
2.0 16V bj 1995 (Sold) but not forgotten
Suzuki Vitara 1.6 16V '91 Daily Car

ProbeAmsterdam

Re: Luchtmassameter

Berichtdoor ProbeAmsterdam » 21 Dec 2008, 22:27

Thanks!

Vandaag weer even lekker gereden, zoals het hoort!

Marcel


Terug naar “Techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers