persé een aftermarket pulley? educate yourself

Voor alle overige technische vragen
Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

persé een aftermarket pulley? educate yourself

Berichtdoor Nick » 02 Dec 2008, 13:02

http://forums.probetalk.com/showthread. ... 701267006~

Dit zijn mensen aan het woord met meer KL-kennis dan onze club en de helft van probetalk bij elkaar genomen..
Ik zeg verder niks, probeer je alleen maar te adviseren en waarschuwen. :wink:

I don't believe there really are any gains. They just look cool! If you weigh the reduced rotating mass (very minimal) and reduced accessory load in one hand and then the possiblity of damaging bearings, oil pump or increased vibrational induced drag in the other hand. hmmm. let me think about that one for a bit.

You can use a UDP but if you do then be safe and use a IUD -oops I mean get your crank balanced!


just to add some random maths into the thread (as i do), assuming our alternators output about 120A (120A x 13.8V = 1.66KW) that means it can provide 1.66kw of electrical power, now take into account the alternators inefficiency (say 80%) and make it 2KW (2kw = 2.7hp), thats the MAXIMUM crank power the alternator can take from your engine at any given time.

what else is connected to the pully?
well the power steering pump which would take maybe 1.5KW max to run, and A/C compressor, assuming the compressor is off most of the time you can assume a loss of maybe 0.5KW (max) through rotational resistance so your typical power gain from removing the accessory belt completely would be about 4KW (5.36chp) assuming i haven't forgotten anything.

so under-driving these accessories by say 20% you could expect a proportional gain at the crank 0.8KW (1.07hp) (4KW x 20%), transfer that to the wheels and there's nothing left. Now obviously the reduction in rotating mass comes into some effect but im not going to bother with the maths on that unless someone can post the exact weight differences.

to sum up if your power steering and a/c compressor are working fine (as you assume they are) this would be the most expensive "bang for buck" performance mods available.

im not trying to talk people out of buying them, if you want one thats your choice. i would like people to understand this should be placed towards the far end of any mod list. just my opinion.


The moral of the story is that if you want to use a UDP then do yourself and your engine a favor and get the rotating assembly balanced so that you get more out of your engine. And if you do not care if it puts more wear on your bearings or pump then don't worry about the balancing. After all - there are some protesters out there who will say that they have never had a problem with UDPs. Wikipedia has an article on UDPs and I would suggest that it is worth reading. But it isn't anything that I didn't already know.

P.S. A well balanced engine makes more power by not losing it to parasitic vibrational induced drag.
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: persé een aftermarket pulley? educate yourself

Berichtdoor Paul » 02 Dec 2008, 16:17

Oh..........er zijn ook mensen met kennis van zaken die zeggen dat de holocaust nooit heeft plaatsgevonden.
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
BramProbe
Probe forever
Berichten: 614
Lid geworden op: 15 Jan 2008, 22:05
Locatie: Groningen

Re: persé een aftermarket pulley? educate yourself

Berichtdoor BramProbe » 02 Dec 2008, 18:12

mensen zeiden vroeger ook dat de wereld plat was :P
“There’s no substitute for cubic inches”

Gebruikersavatar
Coen
Slave of a probe
Berichten: 4914
Lid geworden op: 21 Okt 2004, 14:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re: persé een aftermarket pulley? educate yourself

Berichtdoor Coen » 02 Dec 2008, 18:39

Er zijn tegenwoordig ook mensen die zeggen 1 + 1 = 5

Daar besteedt je verder ook geen aandacht aan :mrgreen:
Lekker laten wezen ;)
(SOLD) - 1992 - KLZE - KL36 - XS Headers - 2,5" Catback - 2,5" Testpipe - CM stage 3 - 9lb Fidanza - Carbon Airbox
- 50-35 kaw - 8mm TH - RR-inserts - 64mm TB - FPR - Xenon - Hei - (SOLD)

Afbeelding

Gebruikersavatar
BramProbe
Probe forever
Berichten: 614
Lid geworden op: 15 Jan 2008, 22:05
Locatie: Groningen

Re: persé een aftermarket pulley? educate yourself

Berichtdoor BramProbe » 02 Dec 2008, 19:03

precies ;)

als je zon pulley wil doe je toch gewoon, als je niet wil doe je niet :P
“There’s no substitute for cubic inches”

Gebruikersavatar
Tieske Turbo
Slave of a probe
Berichten: 4603
Lid geworden op: 05 Mar 2005, 18:25
Locatie: Helmond
Contact:

Re: persé een aftermarket pulley? educate yourself

Berichtdoor Tieske Turbo » 02 Dec 2008, 20:01

ik heb er hier ook 1 liggen (al een tijdje idd...) maar die gaat er waarschijnlijk niet op komen, mooi voor aan de muur dus of iemand die 'm graag wil...
modded '91 1st gen GT (RIP) + '96 2nd gen 16v (almost stock...)
Afbeelding

Afbeelding <----- klik!

Gebruikersavatar
Hans
Financial Administrator
Berichten: 5065
Lid geworden op: 30 Okt 2004, 21:39
Locatie: Purmerend N.H.
Contact:

Re: persé een aftermarket pulley? educate yourself

Berichtdoor Hans » 02 Dec 2008, 20:03

Haha, wie wil 'm nog na dit verhaal... :wink:
Electric Blue 2.0 SE atx USA '95

Afbeelding

Gebruikersavatar
BramProbe
Probe forever
Berichten: 614
Lid geworden op: 15 Jan 2008, 22:05
Locatie: Groningen

Re: persé een aftermarket pulley? educate yourself

Berichtdoor BramProbe » 02 Dec 2008, 20:50

ik wel hoor geen probleem
“There’s no substitute for cubic inches”

Gebruikersavatar
Coen
Slave of a probe
Berichten: 4914
Lid geworden op: 21 Okt 2004, 14:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re: persé een aftermarket pulley? educate yourself

Berichtdoor Coen » 02 Dec 2008, 22:30

Dat bedoel ik maar :roll:

Het is en blijft een zinlose discussie, hoeveel mensen er ook zeggen dat het eerder tegen je werkt dan met je, er blijven altijd tegenhangers.
Dat is met dit en zoveel dingen in het leven...

After all - there are some protesters out there who will say that they have never had a problem with UDPs
(SOLD) - 1992 - KLZE - KL36 - XS Headers - 2,5" Catback - 2,5" Testpipe - CM stage 3 - 9lb Fidanza - Carbon Airbox
- 50-35 kaw - 8mm TH - RR-inserts - 64mm TB - FPR - Xenon - Hei - (SOLD)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Paul
Slave of a probe
Berichten: 3307
Lid geworden op: 29 Mar 2008, 16:10
Contact:

Re: persé een aftermarket pulley? educate yourself

Berichtdoor Paul » 03 Dec 2008, 16:53

Lichtgewicht UDP aan de rechterkant en lichtgewicht vliegwieltje aan de linkerkant hierzo.
Moest wel UDP nemen omdat na plaatsen van het lichtgewicht vliegwieltje de Probe scheef stond... :wink:
'97 Alfa Romeo 146 1.8TS

Gebruikersavatar
TazZ
Probe addict
Berichten: 1364
Lid geworden op: 21 Aug 2006, 10:36
Locatie: Odiliapeel

Re: persé een aftermarket pulley? educate yourself

Berichtdoor TazZ » 26 Mar 2009, 13:33

:lol:

Ik denk trouwens ook dat bij dit soort onderwerpen de butt-dyno erg hard meetelt en dat hoe meer je uitgegeven hebt, hoe meer extra "power" je erbij krijgt.
Afbeelding

Sold: '94 Electric Blue EU Ford Probe 24V - HEI mod - Sebring muffler - 6000k Xenon - '93 US tails - A little bit of ICE and lots of LED's

James May: The Italians invented electricity, as we all know.

Gebruikersavatar
Hans
Financial Administrator
Berichten: 5065
Lid geworden op: 30 Okt 2004, 21:39
Locatie: Purmerend N.H.
Contact:

Re: persé een aftermarket pulley? educate yourself

Berichtdoor Hans » 26 Mar 2009, 20:07

Je komt hier echt te weinig TazZ! :mrgreen:
Electric Blue 2.0 SE atx USA '95

Afbeelding


Terug naar “Techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers