Probe en mx3

Voor alle overige technische vragen
Probe-nl

Probe en mx3

Berichtdoor Probe-nl » 31 Jan 2009, 21:26

Mijn vrouwtje wil een mx3 1.8 kopen als boodshappen auto van 1991. Nu was mijn vraag:
zijn deze motoren hetzelfde als die van de probe uit 1994. Ook qua onsteking en zo want heb nog reserve ondelen liggen. Ik weet dat je sommige dingen kunt uitwisselen (vliegwiel).

Gebruikersavatar
peewee
Probe owner
Berichten: 238
Lid geworden op: 27 Jun 2007, 14:20
Locatie: velsen-noord
Contact:

Re: Probe en mx3

Berichtdoor peewee » 31 Jan 2009, 22:19

zelfde basismotor maar dan maar geboord tot 1.8
als het goed is is de ontsteking hetzelfde, al zit daar zowiezo verschil in bij de verschillende bouwjaren.... en ja ook bij de mx3 is dit een probleem.............

Probe-nl

Re: Probe en mx3

Berichtdoor Probe-nl » 31 Jan 2009, 22:55

Ja dat klopt daarom wou ik eigenlijk weten of de onsteking van de mx3 dezelfde aansluitingen heeft op de onsteking als op een probe van 94 qua draadkleuren/codes. Ik weet dat ie bij de probe vanaf 95 anders zijn

Gebruikersavatar
Coen
Slave of a probe
Berichten: 4914
Lid geworden op: 21 Okt 2004, 14:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re: Probe en mx3

Berichtdoor Coen » 31 Jan 2009, 23:30

Yep, zelfs de ecu is van sommige jaren hetzelfde ;)
(SOLD) - 1992 - KLZE - KL36 - XS Headers - 2,5" Catback - 2,5" Testpipe - CM stage 3 - 9lb Fidanza - Carbon Airbox
- 50-35 kaw - 8mm TH - RR-inserts - 64mm TB - FPR - Xenon - Hei - (SOLD)

Afbeelding

Probe-nl

Re: Probe en mx3

Berichtdoor Probe-nl » 31 Jan 2009, 23:43

Dat is heel mooi, dan heb ik dankzij jullie weer een probleem opgelosst =D> . Dank jullie wel 8)

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: Probe en mx3

Berichtdoor ProbePower » 02 Feb 2009, 21:23

Huh??? Een MX-3 1.8 hetzelfde al een Probe!?!?!? Waar halen we die info vandaan!?
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Probe-nl

Re: Probe en mx3

Berichtdoor Probe-nl » 02 Feb 2009, 21:52

Bijvoorbeeld probetalk, Mx3.com. Niet wat de inhoud van de motor betreft maar wel qua type motor. Ze zien er allebei hetzelfde uit. Electrisch ook. De probe heeft een mazda motor.

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: Probe en mx3

Berichtdoor ProbePower » 02 Feb 2009, 21:58

Dat wij op Mazda motoren rijden is algemeen bekend (behalve voor de 3.0 V6-ers onder ons)...

Het enige verschil (zoals reeds vermeld is) is dat de K8 maar 1800cc is en de KL 2500cc...
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Gebruikersavatar
Petje
Probe addict
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 Jun 2007, 17:01
Locatie: Sint Hubert
Contact:

Re: Probe en mx3

Berichtdoor Petje » 04 Feb 2009, 18:48

Verder is het volgens mij ook hetzelfde blok, alleen verder opgeboort. Alle onderdelen aan buitenzijde (riem, spanner en die kneut) komen ook allemaal overeen.
1989 Ford Fiësta 1.1L sold
1993 Ford Probe 24V, sold
1989 Ford Fiësta XR2i, sold
1992 Honda CRX, sold
2001 Chrysler Sebring 2.0 automaat, sold
1994 Ford Probe 24V GT, sold
2002 Seat Cordoba Cupra, sold
2002 Volkswagen Golf TDI
1999 Ford Cougar V6

Whitefinish
Probe learner
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 Feb 2009, 18:00

Re: Probe en mx3

Berichtdoor Whitefinish » 28 Feb 2009, 18:08

Zelfs is het nog niet veel verder opgeboord, maar er wordt gebruik gemaakt van andere drijfstangen, krukas en zuigers.
Verder verschil zit in de nokkenassen en inlaatspruitstuk

Gebruikersavatar
tino
Probe enthousiast
Berichten: 403
Lid geworden op: 08 Dec 2008, 14:11
Locatie: Sliedrecht

Re: Probe en mx3

Berichtdoor tino » 28 Feb 2009, 18:34

Niet veel verder opgeboort???
De standaard mx 3 (k8?)is 1800 cc en de klde/ze 2500 cc, vind ik nog wel een behoorlijk verschil.

Of doelde je op het verschil tussen de kl de en ze?
'95 rio red 24v probe GT (sold)
BMW 318 E46

Whitefinish
Probe learner
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 Feb 2009, 18:00

Re: Probe en mx3

Berichtdoor Whitefinish » 01 Mar 2009, 00:27

Nee, het blok is namelijk precies hetzelfde. (Over de koppen ben ik niet 100% zeker)

Als jou zuigers en drijfstangen al andere maten hebben is je blokvulling al heel snel totaal anders

Gebruikersavatar
tino
Probe enthousiast
Berichten: 403
Lid geworden op: 08 Dec 2008, 14:11
Locatie: Sliedrecht

Re: Probe en mx3

Berichtdoor tino » 01 Mar 2009, 14:28

Ja maar gaat het hier over het verschil tussen de klze en de klde of tussen de standaard mx3 1800cc en de klde 25oocc?
'95 rio red 24v probe GT (sold)
BMW 318 E46

Whitefinish
Probe learner
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 Feb 2009, 18:00

Re: Probe en mx3

Berichtdoor Whitefinish » 01 Mar 2009, 20:26

Het gaat erom dat alle blokken hetzelfde zijn (voor 80%), alleen dat door gebruik van andere drijfstangen/zuigers je vullingsgraad veranderd word

Gebruikersavatar
Tieske Turbo
Slave of a probe
Berichten: 4603
Lid geworden op: 05 Mar 2005, 18:25
Locatie: Helmond
Contact:

Re: Probe en mx3

Berichtdoor Tieske Turbo » 01 Mar 2009, 23:26

drijfstangen veranderen niks aan je vullingsgraad :roll: zuigers ook nie, uiteraard wel je compressie. 700cc extra volume is the key of F/I voor verhoogde vullingsgraad, kan misschien aan mij liggen
modded '91 1st gen GT (RIP) + '96 2nd gen 16v (almost stock...)
Afbeelding

Afbeelding <----- klik!


Terug naar “Techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers