Startprobleem??

Voor alle overige technische vragen
Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Startprobleem??

Berichtdoor ProbePower » 29 Mar 2009, 20:14

Het is lang geleden, maar er is alweer een probleem met mijn Proobje...

Vanmiddag olie gecontroleerd en moest er een klein slokje in gieten... Vervolgens opweg naar het tankstation om ook de tank een klein slokje te geven...

Ik wilde bij het pompstation wegrijden, maar de Probe dus niet....... De startmotor maakte alleen maar een ratelend geluid en er gebeurde verder niets... Ik heb wel stroom (12,8v na een paar startpogingen) en er zijn geen relais of zekeringen uit... Wel rook ik een smeulend geurtje in de auto...

Pa gebeld, even gekeken, hetzelfde geconstateerd, en vervolgens achter de bus gehangen met een sleeplijn.... Onderweg naar huis heb ik de koppeling laten komen en het was meteen lopen... Geen enkel wolkje aan de lucht! Dus we zijn gestopt, motor gestopt, geprobeerd opnieuw te starten en weer hetzelfde... Alleen zonder het geurtje...

Weer aangesleept, koppeling op laten komen en weer liep hij als een zonnetje... Dus, weer stoppen, sleeplijn weg en op eigen kracht naar huis gereden...

Het is dus mijn startmotor die dienst weigerd... Eenmaal thuis gekomen had ik wel weer goed 14v in de accu en na een dubbelcheck op de relais en zekeringen is er gewoon niets anders aan de hand... We gaan dus een startmotortje vervangen...


Maar wat mij echt zorgen baart, is het smeulende geurtje in de auto wat bij de eerste mislukte startpoging te ruiken was.... Iemand suggesties??
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Gebruikersavatar
TazZ
Probe addict
Berichten: 1364
Lid geworden op: 21 Aug 2006, 10:36
Locatie: Odiliapeel

Re: Startprobleem??

Berichtdoor TazZ » 29 Mar 2009, 20:48

Tjah.. Das net als met meiden, ik denk dat je Probe in de gaten krijgt dat je op Mustangs geilt, dan komen de problemen. :lol:

Maar even ontopic.. Smeulende geur in de auto klinkt niet logisch als het iets met je startmotor is, of het moet zijn dat je contactslot niet meer goed contact maakt. Het doorschakelen van de zware startstroom gebeurt namelijk door het startrelais onder de motorkap.
Afbeelding

Sold: '94 Electric Blue EU Ford Probe 24V - HEI mod - Sebring muffler - 6000k Xenon - '93 US tails - A little bit of ICE and lots of LED's

James May: The Italians invented electricity, as we all know.

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: Startprobleem??

Berichtdoor ProbePower » 29 Mar 2009, 20:55

Brave Probe, lieve Probe... *aai*aai*aai*...

Daar had ik nog niet aan gedacht... toch maar goed dat ik om suggesties vroeg... Morgen eens kijken naar het contact...
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Gebruikersavatar
TazZ
Probe addict
Berichten: 1364
Lid geworden op: 21 Aug 2006, 10:36
Locatie: Odiliapeel

Re: Startprobleem??

Berichtdoor TazZ » 29 Mar 2009, 20:56

Bosje bloemen doet het altijd goed. :lol:
Afbeelding

Sold: '94 Electric Blue EU Ford Probe 24V - HEI mod - Sebring muffler - 6000k Xenon - '93 US tails - A little bit of ICE and lots of LED's

James May: The Italians invented electricity, as we all know.

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: Startprobleem??

Berichtdoor ProbePower » 29 Mar 2009, 21:16

Maar wat ik me nog wel afvraag, als ik mijn kabel van de startstroom verbrand heb (wat mij niet mogelijk lijkt vanwege de zekeringen) maar wel genoeg stroom lever om het startrelais in te schakelen, moet er vanaf het relais naar de startmotor toch niets aan de hand zijn?? Dan is immers weer een andere kabel...
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Gebruikersavatar
tino
Probe enthousiast
Berichten: 403
Lid geworden op: 08 Dec 2008, 14:11
Locatie: Sliedrecht

Re: Startprobleem??

Berichtdoor tino » 29 Mar 2009, 21:28

Heeft het niet iets met dat geratel te maken? Dan zou het met dat asje in de startmotor te maken kunnen hebben, misschien dat dat los zit en ergens (rubber, pakking??) langs schuurt wat is gaan schroeien.

Ik probeer ook maar wat te verzinnen, heb er niet veel verstand van, maar het zou het misschien wel kunnen zijn, of iets in die richting
'95 rio red 24v probe GT (sold)
BMW 318 E46

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: Startprobleem??

Berichtdoor ProbePower » 29 Mar 2009, 21:49

Ik vind het in ieder geval maar vaag :D vandaar mijn vraag om sugs...

Misschien is het puur toeval... MIsschien heeft het wel allemaal met elkaar te maken... ik begin sowieso morgen met het electrisch systeem door te meten...
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Gebruikersavatar
Hans
Financial Administrator
Berichten: 5065
Lid geworden op: 30 Okt 2004, 21:39
Locatie: Purmerend N.H.
Contact:

Re: Startprobleem??

Berichtdoor Hans » 29 Mar 2009, 22:02

Bedrading of elektrisch systeem lijkt me niet waarschijnlijk, wordt allemaal beschermd door de zekeringen. Die vliegen eruit lang voordat er iets gaat stinken. En de startmotor ratelt toch? Dan staat er ook spanning op.

Starterkrans misschien... revisiebedrijfje opzoeken of Mattke even contacteren voor nen nieuwe.
Electric Blue 2.0 SE atx USA '95

Afbeelding

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: Startprobleem??

Berichtdoor ProbePower » 29 Mar 2009, 22:09

De startmotor verdenk ik sowieso, maar de geur zint me gewoon niet... ik wil het toch zeker weten allemaal... En moet toch ergens beginnen met zoeken :mrgreen:
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Gebruikersavatar
Hans
Financial Administrator
Berichten: 5065
Lid geworden op: 30 Okt 2004, 21:39
Locatie: Purmerend N.H.
Contact:

Re: Startprobleem??

Berichtdoor Hans » 29 Mar 2009, 22:29

Meten kan inderdaad geen kwaad. En die geur... als er iets ratelt en dus aanloopt kan ik me voorstellen dat de boel misschien ook gaat stinken, of was het duidelijk een bedrading-geurtje?
Electric Blue 2.0 SE atx USA '95

Afbeelding

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: Startprobleem??

Berichtdoor ProbePower » 29 Mar 2009, 23:11

Een geurtje van iets wat smeult... Bleef ook wel even hangen in de auto... En ik heb ook niet zo heel lang proberen te starten... dus hete startonderdelen of vet kan het niet zijn...

Ook had ik de ramen dicht en de ven staat bij mij altijd heel laag, dus het moet echt van binnen gekomen zijn...
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Gebruikersavatar
ab haitsma
Probe forever
Berichten: 669
Lid geworden op: 17 Apr 2008, 19:38

Re: Startprobleem??

Berichtdoor ab haitsma » 30 Mar 2009, 04:26

erwin als je een vies luchtje onder de motorkap krijgt dan ruik je het binnen in de auto
ook hoor

clubford

Re: Startprobleem??

Berichtdoor clubford » 30 Mar 2009, 11:03

dit probleem heb ik ook een keer gehad ,
doordat bij mij de startmotor weigerde en alleen maar een rateld geluid maakt werd de voedingskabel naar de starter te heet , hierdoor ook een vies smeulend geurtje in de auto

oorzaak was een slechte startmotor + een slechte massa verbinding , vervangen en probleem was opgelost

maar kan bij jou natuurlijk ook een andere oorzaak hebben

Erik

Gebruikersavatar
ProbePower
Slave of a probe
Berichten: 3146
Lid geworden op: 23 Okt 2004, 20:47
Locatie: Franeker
Contact:

Re: Startprobleem??

Berichtdoor ProbePower » 30 Mar 2009, 12:32

OK.... Duidelijk! :D
Afbeelding
'93 Probe GT - KLZE *SOLD*

Gebruikersavatar
Nick
Son of a probe
Berichten: 5398
Lid geworden op: 25 Mei 2006, 16:23
Locatie: Papendrecht
Contact:

Re: Startprobleem??

Berichtdoor Nick » 30 Mar 2009, 12:51

daar zit een luchtje aan....
'94 Probe 16v - sold
'95 Probe 24v - sold
'94 Mustang 5.0 GT - sold
'93 Probe 24v - sold
'96 Mustang SVT Cobra - sold
'93 Probe 24v
'03 Mustang SVT Cobra


Terug naar “Techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers