Nou, ik vandaag vol vertrouwen in mijn prachtige, 2 weken oude (ja, voor mij 2 weken oud) probe gestapt. Ik hoorde meteen een raar geronk, alsof er geen olie in zat. Ik denk, hoor ik dat nu goed? Dus ik geef eens gas, en ja absoluut. Meteen motor uit gezet, kijk ik in mijn spiegel en meteen de hele oprit blauw van de rook. Shit shit shit, haast, gauw de brommer gepakt en doorgereden naar mijn werk (ik werk bij de kartbaan). Rond een uurtje of 11 weer thuis met een collega (automonteur). Oliepijl eerst maar eens gecontroleerd, helemaal leeg? Paar dagen ervoor nog gecheckt en was deze prima! Nu moet ik wel zeggen dat ik weer even een stukje 200 heb gereden en redelijk af en toe even wat gas heb gegeven, maar komop, daar moet een probe tegen kunnen.
Enfin, eerst maar eens olie gehaald. Na 30 euro was deze ook weer redelijk op pijl, en maar eens onder de auto gekeken. Bleek dat alle moertjes bij de carter gewoon los zaten! Meteen vast gedraaid, daar was ook de meeste olie lekkage. Nog maar eens starten, geen rook meer, stuk minder gerammel uit de motor. Het lijkt weer goed, maar nu rammelt een klep nog, in ieder geval staat die niet lekker. Ook viel het me op dat er erg veel druk in de carter zit. Morgen ga ik er maar mee naar mijn werk toe, als niet weer de straat blauw staat na eventjes starten. Mijn werkgever zal er dan eens naar kijken. Is dit een bekend probleem bij de probe? En hebben jullie tips?
Alvast bedankt, en ik hou jullie op de hoogte!