Beste Hans,
Dank voor je overzichtje, maar volgens mij klopt het niet helemaal. Je telt Probes met een buitenlands kenteken niet mee. Ook reken je niet uit hoeveel Probes met een buitenlands kenteken per jaar gemiddeld door Nederland rijden. Die kunnen ook gespot worden!
Je zit er dus al minstens 1 Probe naast! Leuk hoor dat ik weer niet meetel!
Ik zal de door jou aangeleverde aantallen dus maar eens updaten en gelijk wat extra leuke cijfertjes uitrekenen! (1 of de X auto's is een Probe, 1 of de X inwoners heeft een Probe, Het forum bereikte reeds X % van alle Probe eigenaars, Er zijn nog X forum flyers nodig om alle Probe eigenaars op het bestaan van dit forum te wijzen, In mijn gemeente rijden ongeveer X Probes rond) Leuk toch?
Had je een onvoldoende voor Wiskunde op school en wil je enkel de uitkomst van mijn mini-onderzoek weten, ga dan door naar de
hieronder!
Nou naar je tabel. Je zegt dat het de Probes zijn die in 2001 nog rond reden/raceden op de Nederlandse wegen. Het zijn dus de per jaar van eerste inschrijving Probes die in 2001 nog ingeschreven stonden bij de RDW. Dat kan kloppen want de laatste 9 nieuwe Probes met bouwjaar 1997 zijn blijkbaar in 1998 pas officieel ingeschreven op naam (zal wel met flinke korting zijn geweest). Maar dan zijn er tussen 1999 en 2001 geen nieuwe meer ingeschreven, tenzij ze het oorspronkelijke jaar van eerste inschrijving in het land van afkomst gebruiken. Denk ik wel. Veel blabla, maar het was me niet direct duidelijk. Anyway, als ingenieur aan de TU Delft moet ik dat dus even allemaal analyseren, of jullie gaan zeuren dat jullie belastingsgeld niet goed is besteed!
Nu dan, wat rijdt er momenteel nog rond? Heb wat zitten surfen, en de gemiddelde leeftijd van een auto in Nederland was recentelijk 14.9 jaar. Betekent dit dus dat na 14.9 jaar alle auto's die 14.9 jaar geleden op de baan kwamen op de sloop liggen. Gelukkig niet, want dit is een gemiddelde. Sommige waren misschien al total loss na 1 maand, en een aantal wordt oldtimer en tuft na 30 jaar (hopelijk ook mijn Probe
) nog steeds vrolijk op de baan. Kunnen we vervolgens stoer wiskunding beginnen en een Gauss verdeling uitrekenen. Te veel werk en niet genoeg gegevens. We houden het simpel. Na ongeveer 15 jaar is het aannemelijk dat minstens de helft van alle auto's die 15 jaar ervoor als nieuw waren ingeschreven inmiddels reeds op de sloop zijn beland, want anders klopt het gemiddelde niet
. De volgende jaren volgen er nog meer, maar het worden er wel steeds minder. Dan blijven er steeds minder over die veel langer meegaan.
Er zijn geen gegevens per jaar voor 1996, en we weten niet zeker of de 1st gen er ook bijzitten. Denk van wel, maar omdat de 1st gen Probe nooit als Europees model officieel door Ford is verkocht, gaat het hier enkel om US import. Dat zijn er dus zowieso al een stuk minder dan de 2nd gen Probe. Meeste 2nd Gen Probes zijn tussen 1993 en 1995 verkocht. In 1996 was de verkoop al aan het inzakken. Nemen we gemiddeld 201 2nd gen Probes aan tussen 1993 en 1995, dan waren er in 2001 nog maar 140 1st gen Probes alive and smoking rubber op de Nederlandse wegen. Nu zijn we reeds 5 jaar verder dan de tabel, en dus zijn er dus nog minder 1st Gen Probes op de baan. De eerste modellen zijn nu ook al 17 jaar oud!
Als je nu aanneemt dat in de 5 eerste jaren na inschrijving het oorspronkelijke aantal met 5% daalt, de volgende 5 jaren met 15%, en de daaropvolgende 5 jaren met nog eens 30% afneemt. Dan zit je op 50% na 15 jaar. Nog 5 jaar later valt er weer 30% af, dan nogeens 15% in de 5 jaar daarna en de laatste 5 jaar weer eens 5%. Dan is er na 30 jaar dus geen enkele Probe meer op de baan. Dat klinkt wel redelijk. Natuurlijk blijven er altijd nog een paar over, maar dat is niet belangrijk voor onze schatting. De uitval is het meest rond de gemiddelde levensduur. Kan je nog volgen?
Weinig nieuwe auto's belanden snel op de sloop, en op het einde zijn er nog maar weinig auto's over die naar de sloop kunnen worden gebracht! Gaan we uit van het oorspronkelijk aantal, dan blijven er per 5 jaar leeftijd het volgende percentages auto's op de baan:
0 - 100%, 5 - 95%, 10 - 80%, 15 - 50%, 20 - 20%, 25 - 5%, 30 - 0%
Gaan we weer een aantal dingen iets makkelijker maken:
1st gen tussen 88-92 gebouwd, gemiddeld dus in 1990 gebouwd.
2nd gen tussen 92-98 gebouwd, gemiddeld dus in 1995 gebouwd.
In 2001 waren er nog 140 1st Gen op de baan, dus 11 jaar na hun gemiddeld bouwjaar. Dat zou betekenen dat er oorspronkelijk iets van een 190 in Nederland op de baan zijn gekomen. Nu zijn we 5 jaar verder, dus er zijn nog 50% van de oorspronkelijke 190 op de baan. Ik schat dus dat er van de
1st Gen Probes momenteel iets
minder dan 100 nog rondrijden. Dat er nog een aantal zijn geimporteerd na 2001 maakt niet veel uit, want ze waren dan toch al 9 tot 12 jaar oud, en gaan gemiddeld even lang mee als eentje die als nieuw in Nederland was verkocht 9 tot 12 jaar eerder. Ook zullen er ook wel een aantal zijn geexporteerd naar het buitenland. Dus de ouderdom is de belangrijkste reden dat ze stilaan verdwijnen uit het verkeersbeeld...
Nu naar de 2nd Gen Probes! Eind 2001 reden er daar nog 815 van rond in Nederland, met gemiddeld bouwjaar 1995. Das dus 6 jaar later. Dan zouden er nog 92% moeten overblijven. Dat betekent dan weer dat er oorspronkelijk iets van een 885 zijn verkocht in Nederland. Natuurlijk weer wat import en export tussen 2001 en 2005, dus die stellen we gelijk. Dan zijn we nu reeds 10 jaar na de gemiddelde bouwdatum, dus blijven er nog 80% over. Dus
anno 2006 rijden er nog zo'n
700 2nd gen Probes rond in NL!
Begin 2011 zullen dat er nog maar 440 zijn, in 2016 nog slechts zo'n 180! Dan rond 2021 nog maar zo'n 40!
Het goede nieuws is dat er dus de komende 5 jaar zo'n 260 2nd en 60 1nd Gen Probes op de sloop terecht gaan komen!
Das prachtig voor goedkope onderdelen, maar minder als 1 van jullie Probes daarbij zit!
Of misschien zelfs de mijne!
Maar overleeft je Probe het, dan wordt ie steeds unieker!
Ook dus minder vraag naar slooponderdelen, dus die worden ook wat goedkoper!
Het is wel een schatting, maar ik denk dat ik wel aardig in de buurt kom. Ben benieuwd naar de huidige RDC gegevens als iemand die ergens kan opzoeken.
EN DAN NU DE OPMERKELIJKSTE RESULTATEN VAN MIJN ZOEKTOCHT NAAR DE WAARHEID! (by Wim R. de Belg)
Totaal dus nog 885 1st/2nd gen Probes momenteel in Nederland. Er zijn 155 mensen geregistreerd op dit forum, dus jullie hebben
17.5% van de Probe eigenaars in Nederland bereikt! Das helemaal ni slecht!
Tel die paar buitenlandse gekken even niet mee (das de Hans approach die ik overneem!
)
Dus beste bestuursleden van de club: jullie moeten nog minstens 730 Probe Forum flyers laten bijmaken!
Er zijn ongeveer 7.0 miljoen auto's in Nederland. Dus de kans dat je een flyer op een Ford Probe kunt achterlaten is
1 op 7909!
En slechts 1 op de 73684 auto's is een 1st gen Probe! Dat wordt lang wachten langs de kant van de weg...
Nog cooler: Slechts
1 op de 18424 inwoners van Nederland bezit een Ford Probe.
Slechts 1 op de 171634 inwoners van Nederland rijdt met een 1st gen Probe.
Kan je ook meteen uitrekenen hoeveel je er in je gemeente kan aantreffen!
Test: Delft heeft 95000 inwoners. Dus er zouden er hier 5.15 moeten rondrijden. In de 6 jaar dat ik mijn Probe heb, heb ik regelmatig 1, 2, 3, 4 + de mijne = 5 Probes hierzo gezien! Met dank aan de website voor het Centraal Bureau voor Statistiek!
Zo zie je maar dat wat gegoochel met aantallen, jaren, statistiek, simpele wiskundetoch nog een informatieve MEGA post kan opleveren!
Eventuele fouten kunnen bestaan, maar dat is dan spijtig! Mijn excuses, maar ik heb wel mijn best gedaan!
Dit heeft me wel bijna 3 uur gekost! Dit telt toch voor minstens 10 posts? Ja toch Coen?
Doei doei,
Super Wim
PS: Ik zie je vrijdag dus Mr Hans! Check nog even hoelaat. PM me even je 06 nummer pleez.
UPDATE: Ik heb de RDW net om de werkelijke aantallen gevraagd op 1-2006 per E-mail! Ik hoop dat ze zo vriendelijk zijn om deze aan mij door te sturen. Dan post ik ze hieronder! Bij voorbaat dank aan de RDW!